Koiranohjaajan työ on elämäntapa

Unelma ammatista voi syntyä jo lapsena. Näin kävi Jukka Maliselle, joka pääsi 6-vuotiaana sukulaisvierailulla katsomaan lentokoneita Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Koneita ihmetellessä pikkupojan katse osui Tullin koiranohjaajiin ja koiriin. Siitä kimposi unelma: minusta tulee isona Tullin koiranohjaaja.

Myöhemmin asepalveluksen aikana Malinen erikoistui koiranohjaajaksi. Nuoren miehen tie vei reissuhommiin vuosiksi, mutta ajatus koiranohjaaja-ammatista pysyi. Malinen päätti lähettää Tulliin hakemuksen. Se tärppäsi. Hän aloitti Sörnäisten varasto- ja tavaratullissa vuonna 2003, ja koiranohjaajan työ aukeni kahdeksan vuotta myöhemmin.

Koiranohjaajan tärkein työkaveri on tietysti koira. Malisen työparina on nykyään huumeiden etsintään koulutettu puolitoistavuotias labradorinnoutaja Toma. Aiempi työpari oli Pokka, joka puolestaan oli perehtynyt savukekätköihin. Vaikka Pokka eläköityi syksyllä 2019, yhteys on säilynyt: Pokka asuu nyt Malisen kaverin luona.

Koiranohjaajan työ pitää ajatella elämäntapana. Luottamus koiran ja ohjaajan välillä tulee olla saumatonta, ja yhteistyölle pitää omistautua niin työssä, treenauksessa kuin vapaa-aikanakin.

– Voin sanoa, että tässä työssä työt seuraavat kirjaimellisesti kotiin asti. Toma kuuluu sekä minun että läheisteni elämään 24/7, Malinen painottaa.

Liikkuvaa, monipuolista työtä

Koiranohjaaja Malinen työskentelee kaikissa Helsingin satamissa. Virallinen virkapaikka on Meritulli Vuosaaressa. Työ on kaksivuorotyötä, ja tehtäviin kuuluu henkilöautojen, rekkojen, laivakontrien ja matkustajien tarkastusta, kotietsintöjä sekä yhteistyötä muiden viranomaisten kanssa.

Tullissa olen päässyt kouluttautumaan hyvin. Samalla olen voinut viedä tietotaitoa eteenpäin.

Työhön kuuluu myös työkyvyn ylläpitoa, mikä tarkoittaa sekä koiran koulutusta sekä oman fyysisen kunnon ylläpitoa. Oman toimen ohella Malinen toimii tullilaisten voimankäytön kouluttajana Helsingissä.

Tulli kouluttaa eteenpäin

Malinen on työskennellyt Tullissa parisenkymmentä vuotta. Hän on suorittanut lähes kaikki tarjolla olleet koulutukset ja kurssit.

– Tullissa olen päässyt kouluttautumaan hyvin. Samalla olen voinut viedä tietotaitoa eteenpäin. Täällä voi myös tehdä hommia laidasta laitaan, jos niin haluaa. Itse esimerkiksi työskentelin tullirikoskurssin jälkeen parisen kuukautta tutkinnassa. Seuraavaksi tähtäimessäni on tutkinnanjohtajakurssi.

Valvontatyö lisääntyy

Työ opettaa tekijäänsä. Niin valvontatyössäkin, jossa oppii näkemään enemmän ja tarkemmin. Lisääntyvät matkustajamäärät puolestaan tuovat uusia haasteita. Esimerkiksi Helsingin Länsisatama on Euroopan vilkkain satama, jota käytti noin 14 miljoonaa matkustajaa vuonna 2018.

– Valvontatyö on entistä haastavampaa, sillä matkustajia, tietoa ja omaksuttavaa on aiempaa enemmän. Kaikesta huolimatta pidän tätä laitoksen parhaimpana duunina. Työyhteisö kannustaa, huumori lentää, eikä mikään päivä ole samanlainen. Ja meitähän voi sanoa edelläkävijöiksi, sillä onhan tämä sellaista kissa-hiiri-leikkiä noiden rosvojen kanssa, Malinen pohtii.