Teksti Ei turvaa ilman tekijöitä

Asiakasneuvoja selvittää ja palvelee kolmella kielellä 


Kun tavaraa toimitetaan maan rajojen yli, tulliasioista voi tulla toimijalle kysyttävää. Asiakasneuvoja Niina Taimela työskentelee tullineuvonnassa ja auttaa kansalaisia sekä yrityksiä maahantuontiin ja -vientiin liittyvissä asioissa. Neuvonta tapahtuu sekä puhelimessa että verkossa.  


Tullin asiakasneuvoja kohtaa kysymyksiä ja selvitettävää laidasta laitaan. Eniten asiakkaita askarruttavat tullinimikkeet, tuonti- ja vientimenettelyt, tuonti- ja vienti-ilmoittaminen, matkustajatuomiset ja -viemiset sekä ei-kaupallisen tai kaupallisen tuonnin tai viennin suunnittelu. Pelkästään puheluita tullineuvontaan tulee vuosittain noin 100 000.

– Kansalaiset tilaavat tavaraa esimerkiksi Kiinasta ja Yhdysvalloista, joten monet kysymykset liittyvät tuontitullausten tekemiseen netissä. Meiltä voidaan kysyä myös, onko kiellettyä viedä tai tuoda maahan jotain tiettyä tavaraa, kertoo Taimela. 

Asiakaspalvelua kolmella kielellä

Tullineuvonta on vaativaa asiakaspalvelua, jossa tarvitaan paineensietokykyä. Työssä ei pelkästään vastata puhelimeen, vaan neuvojalla tulee olla aito halu auttaa asiakkaitaan. Selvittelytyö tarkoittaa myös sitä, että vastauksia ei ole aina valmiina, vaan ne on etsittävä.

Työtä tehdään suomen lisäksi myös englanniksi ja ruotsiksi. Tullissa työskennellessään Taimela on innostunut uudelleen ruotsin kielestä. Intoa ja tuntumaa kieleen hän on kouluopetuksen lisäksi saanut vuosien takaisesta kesätyöstä Ahvenanmaalla. 

Tulliin liittyvät lait ja kansainvälisen kaupan sopimukset muuttuvat jatkuvasti. Siksi asiakasneuvojan pitää pysyä ajan tasalla. 

– On kuitenkin hyvä tietää, että työkenttä on niin laaja, ettei kukaan voi osata kaikkea. Asiakasneuvojan pitää sietää vajavaisuutta ja sitä, että tässä työssä ei tulla koskaan valmiiksi. Asiakkaalle pitää tarvittaessa pystyä sanomaan, että juuri nyt en tiedä, mutta soitan takaisin, kun selvitän asian. 

Asiakasneuvojan pitää sietää vajavaisuutta ja sitä, että tässä työssä ei tulla koskaan valmiiksi.

Sähköinen yhteys työkavereihin

Niina Taimelan virkapaikka on Vaalimaan raja-asemalla Virolahdella, mutta työkenttänä on koko Suomi. Hänellä ei ole ympärillään perinteistä, fyysistä työyhteisöä, vaan yhteyttä pidetään sähköisillä välineillä. 

– Tullineuvonta on aidosti valtakunnallinen yksikkö. Yleinen neuvonta palvelee asiakkaita arkisin klo 8–16.15, nettineuvonta aina klo 18 asti. Vaikka emme voi lounastaa yhdessä, olemme kuitenkin toisiamme tukeva työyhteisö. Meillä on myös erilaisia vahvuuksia. Voin kysyä neuvoa esimerkiksi kollegalta, joka tuntee oikaisutoimiasiat tai vienti-ilmoituksen yksityiskohtia. 

Taimela on työskennellyt Tullissa pian kymmenen vuotta, josta viimeiset puolitoista vuotta tullineuvonnassa. Koulutustaustana hänellä on restonomin tutkinto (YAMK) sekä työnantajan tarjoama tullialan perustutkinto. Tullissa työnimike on asiakasneuvoja, virkanimike puolestaan tulliylitarkastaja. 

– Minusta on hienoa, että Tulliin voi hakeutua erilaisista taustoista. Arvostan myös sitä, että Tullissa on mahdollisuus toteuttaa omia kiinnostuksiaan. Esimerkiksi itse olen varsinaisen työni ohella toiminut myös Tullin verkkosivutehtävissä.