Importförtullning för privatpersoner

Bläddra bland frågorna eller skriv din fråga direkt i sökfältet nedan.

Skriv din fråga och sök svar

Vanliga frågor om Importförtullning för privatpersoner

Importförtullningstjänsten för privatpersoner fungerar bäst med de nyaste versionerna av följande webbläsare: Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari.


Transportfirman skickar ankomstavier bara för försändelser som ska förtullas. Det kan hända att slutet på identifikationsnumret (ankomstnumret) för postförsändelsen i ankomstavin avser ett EU-land, fastän försändelsen ursprungligen skickats från ett land utanför EU.

Ange alltid varans verkliga avsändningsland.


Om du t.ex. har returnerat varan till försäljaren utanför EU, kan du ansöka om återbetalning av skatterna.

Skicka en fritt formulerad ansökan om omprövning med bilagor per e-post till kirjaamo(at)tulli.fi.

Anvisningar för upprättande av begäran om omprövning

 


  • Du kan besöka något tullkontor som sköter postförtullningar eller ge försändelsen i uppdrag åt en speditionsfirma. Posten sköter importspeditionen för postförsändelser.
  • Du kan ge en annan person tillstånd, dvs. befullmäktiga denne, att göra förtullningen för din räkning. Fullmakten er emellan kan vara muntlig eller skriftlig.

Läs mer om tullklareringsalternativ.


Du kan ändra din e-postadress medan du fyller i deklarationen. 

E-postuppgifterna förmedlas till vår importförtullningstjänst från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas (DVV) register i samband med inloggningen. Du kan kontrollera och ändra dina kontaktuppgifter på DVV:s webbplats.


Ange dem alltid i samma valuta som använts i orderbekräftelsen, fakturan eller något annat dokument.


Uppgifterna som du angett i deklarationen är felaktiga eller bristfälliga och därför bör du ändra eller komplettera dem.

  • Logga in på nytt i Importförtullningstjänsten för privatpersoner.
  • Du hittar förtullningen och därtill hörande begäran om korrigering på sidan Mina förtullningar.
  • Ändra eller komplettera uppgifterna enligt det som anges i begäran om korrigering.
  • Skicka den korrigerade deklarationen på nytt till Tullen.

Tullen kan inte handlägga din förtullning om du inte korrigerar deklarationen.

 


  • Logga in på nytt i Importförtullningstjänsten för privatpersoner.
  • Du hittar förtullningen och därtill hörande begäran om tilläggsutredning på sidan Mina förtullningar.
  • Agera enligt det som anges i begäran om tilläggsutredning.
  • Närmare anvisningar hittar du i meddelandet som skickats av förtullningsteamet. Vanligtvis ombes du ladda upp och skicka en orderbekräftelse eller ett annat dokument. Du kan också skicka dokumenten per e-post till den i tjänsten angivna e-postadressen.

Tullen kan inte handlägga din förtullning utan tilläggsuppgifterna.

 


Varor som skickas från ett område utanför EU:s tull- och skatteområde eller från ett område inom EU:s tullområde men utanför dess skatteområde ska vanligtvis tullklareras. Som mottagare ska du alltid tullklarera en gåva vars värde överstiger 45 euro eftersom gåvan är skattepliktig. Läs mer om andra gåvoförsändelser som ska förtullas. Trots att det handlar om en gåva, måste du för tullklareringen ha ett kvitto, en faktura eller en annan tillförlitlig utredning om värdet på varan, så att gåvans värde kan bevisas. Läs mer om förtullning av en gåva.


Du kan förtulla det i vår tjänst för importförtullning för privatpersoner. Smidigast sköter du förtullningen som en webbförtullning: Läs anvisningarna om förtullning av försändelse i efterhand.


Ja. Du kan befullmäktiga en annan person att för din räkning förtulla din försändelse och betala importskatterna för den. Fullmakten er emellan kan vara muntlig eller skriftlig.

Om en annan person gör förtullningen för din räkning innebär det att personen som gör förtullningen ansvarar för tullskulden och för uppgifterna som lämnats endast till den del som hen vetat eller borde ha vetat att uppgifterna i tulldeklarationen var felaktiga. Du ansvarar både för tullskulden och för eventuell efterförtullning (direkt ombudskap).

Posten levererar postförsändelsen direkt till den mottagare som anges på försändelsen eller till ett avhämtningsställe. Andra fraktförare utlämnar eller levererar försändelsen till mottagaren på överenskommet sätt.


Ja, du kan använda kortets kreditegenskap eller debitegenskap (VISA debit/credit och MasterCard debit/credit).

Notera att den minsta summan som ska betalas i Importförtullning för privatpersoner är 0,65 €.


Försändelser kan inte tullklareras i förväg.

Du kan tullklarera postförsändelsen när du fått information om försändelsens ankomst eller när du fått ankomstavin. Ankomstavin kan också vara elektronisk.

Du kan förtulla postförsändelsen när texten ”Leverans väntar på din tulldeklaration. Var vänlig och ta hand om tulldeklarationen inom 20 dagar från ankomst.” visas i Postens försändelseuppföljning.

 


Ja, det kan du. Du kan göra förtullningen och betala importskatterna för försändelsen för en annan persons räkning. Fullmakten er emellan kan vara muntlig eller skriftlig.

Om du gör förtullningen för en annan persons räkning innebär det att du ansvarar för tullskulden och för uppgifterna som lämnats endast till den del som du vetat eller borde ha vetat att uppgifterna i tulldeklarationen var felaktiga. I övrigt ansvarar personen för vars räkning du gjort förtullningen både för tullskulden och för eventuell efterförtullning (direkt ombudskap).

Posten levererar postförsändelsen direkt till den mottagare som anges på försändelsen eller till ett avhämtningsställe. Andra fraktförare utlämnar eller levererar försändelsen till mottagaren på överenskommet sätt.


Använd i Importförtullningstjänsten för privatpersoner lagerkoder som finns här.


Gör en separat förtullning för varje ankomstavi. Med en förtullning kan du endast anmäla varorna i en ankomstavi.

Exempel: Om du har fått tre ankomstavier ska du göra tre förtullningar.


Begär att Posten reder ut i vilket skede av transporten ditt paket har försvunnit.

  1. Om ditt paket har försvunnit efter förtullningen och under transporten inom Finland återbetalar Tullen inte importskatterna, utan du ska ansöka om ersättning hos Posten.
  2. Om Posten har returnerat ditt paket till avsändaren kan du ansöka om omprövning med en fritt formulerad ansökan eller med Tullens blankett nr 643r .

Begär ett verifikat från Posten över att paketet returnerats till avsändaren eller skriv ut returverifikatet själv i Postens försändelseuppföljning..

Läs mer om att ansöka om omprövning


Du kan inte använda Importförtullning för privatpersoner om du inte har nätbankskoder, certifikatkort eller mobilcertifikat.

I Importförtullningstjänsten kan du inte förtulla till exempel:

  • flyttgods
  • vapen
  • jakttroféer
  • levande djur.

Ta del av våra anvisningar om hur du kan förtulla din försändelse.


Förtulla försändelsen i tjänsten för importförtullning för privatpersoner. Välj ”Jag vill förtulla en gåva som skickats av en privatperson”. För att du ska kunna förtulla gåvan måste du veta vad gåvan innehåller och vad dess värde är samt ha dess ankomstavi.


Vikten finns i regel angiven i ankomstavin. Vikten är en obligatorisk uppgift i tulldeklarationen. Om du inte vet eller kan ta reda på vikten på försändelsen ska du uppskatta vikten.


Förtulla inte postförsändelsen om du inte vill ta emot den. Om postförsändelsen inte förtullas, dvs. tullklareras, inom 20 dagar skickas den tillbaka till avsändaren. Om det handlar om en beställd vara, underrätta säljaren om att du häver köpet.

Om du vill kan du innan förvaringstiden går ut meddela Posten att du inte tar emot försändelsen och att du vill att den skickas tillbaka till avsändaren. Kontakta Postspeditionen per telefon eller e-post till adressen huolinta(at)posti.com och beskriv situationen. Ange som e-postens rubrik ”Jag vill inte ta emot min beställning som anlänt”.


I Importförtullning för privatpersoner kan du förtulla din postförsändelse gratis.


Postförsändelse vars ankomstavi har skickats av Posten

När du får en ankomstavi för en efterleverans, ring till Tullen, tfn 0295 5206. Innan du ringer till Tullen, försäkra dig om att du har alla de uppgifter och handlingar som behövs för att klargöra situationen:

  • referensnummer (MRN)
  • orderbekräftelse eller faktura för varorna
  • ankomstnummer för den postförsändelse som kommit i efterhand.

Kontakta transportfirman och kontrollera att din försändelse inte redan har skickats tillbaka till avsändaren. Om försändelsen inte har skickats tillbaka till avsändaren, ska du kontakta Tullen för att ta reda på beloppet av dröjsmålsräntan, tfn 0295 5206, må–fr 8-18.

Du ska också betala dröjsmålsräntan innan du kan få din försändelse. Notera att en faktura vars förfallodag har passerats inte kan betalas i förtullningstjänsten. Betala förtullningen i nätbanken samma dag som du tar reda på beloppet av dröjsmålsräntan. Kom ihåg att det kan ta 2–3 dagar för uppgiften om betalningen att förmedlas till Tullen.


Skicka en fritt formulerad begäran om omprövning med bilagor per e-post till [email protected] Läs anvisningarna för upprättande av begäran om omprövning.


Kontakta avsändaren för att få en redogörelse över gåvan och dess värde för förtullning.

För gåvor som är värda över 45 euro uppbärs importskatter precis som för vilket annat nätköp som helst.

Läs mer: Tullklarering av en gåva

 


Be avsändaren att skicka en orderbekräftelse, faktura eller annan tillförlitlig utredning om varans värde. Obs! Ett kontoutdrag eller bankverifikat betraktas inte som en tillräcklig utredning om varans värde.


Tullen skickar inte separata tullräkningar. Betala förtullningen när du förtullar försändelsen i Importförtullningstjänsten.


Tullen skickar inga automatiska svarsmeddelanden om genomförda förtullningar. Tjänsten informerar dig om genomförda förtullningar. När du loggar in i tjänsten hittar du förtullningarna och besluten på sidan Mina förtullningar. Uppgifterna sparas i 90 dagar.


Om du har gjort förtullningen före 11.2.2020, hittar du den genom att logga in i den gamla tjänsten. Förtullningar som gjorts i den gamla tjänsten överförs till den nya Importförtullningstjänsten för privatpersoner.


Beroende på betalningssätt kan det ta 2–3 bankdagar för betalningen att registreras på Tullens konto. När betalningen har registrerats är förtullningen klar och dess status ändras. När din förtullning är klar, meddelar Tullen automatiskt Posten om att försändelsen kan levereras till dig. Notera också Postens behandlingsavgift. Kolla upp saken på Postens webbplats.

Om en annan transportfirma behöver få överlåtelsebeslutet av dig, hittar du det på sidan Mina förtullningar.


Om du har förtullat din försändelse i Importförtullningstjänsten för privatpersoner den 11 februari 2020 eller därefter, hittar du förtullningsbeslutet där på sidan ”Mina förtullningar” i 90 dagar. Efter denna tid får du förtullningsbesluten endast från Tullens arkiv.

Om du har förtullat din försändelse före 11.2.2020, hittar du förtullningen genom att logga in i Importförtullningstjänsten (Deklarationstjänsten för import).

Om en transport- eller speditionsfirma har förtullat försändelsen för dig, ska du be firman om förtullningen.

Förtullningsbeslutet som fås från Tullens arkiv är avgiftsbelagt (Priser på Tullens avgiftsbelagda prestationer). Gör begäran skriftligt vid ett tullkontor och visa upp ett giltigt personkort eller pass till tjänstemannen. Därefter får du beslutet till din e-postadress.

Förtullningsbeslutet behöver inte bifogas till omprövningsansökan, om förtullningen gjorts i Importförtullningstjänsten för privatpersoner 11.2.2020 eller därefter. Ange dock förtullningens MRN-nummer noga i din omprövningsansökan.

Som privatperson är du skyldig att förvara de handlingar som hänför sig till förtullningen under innevarande år + följande sex år efter förtullningen. Tullen kan be dig uppvisa handlingarna.


 Du får ankomstavin eller meddelandet om att en försändelse som ska förtullas har anlänt alltid från Posten eller expresstransportfirman. Du behöver uppgifterna från dessa om du själv förtullar försändelsen. Om du har frågor om ankomstavin, kontakta Posten eller expresstransportfirman.


För förtullningen behöver du:

  • en ankomstavi från transportfirman
  • en redogörelse över gåvan och dess värde, t.ex. en fritt formulerad redogörelse över gåvan och dess värde eller ett kvitto på varan. (Vid behov kan du på förhand be att avsändaren av gåvan skickar en redogörelse till dig.)
  • Tullen kan begära att även andra dokument visas upp.

 

 


                            

Ta kontakt

Fråga tullrådgivningen må-fr 8-16

Vår tjänst är just nu ofta överbelastad, var vänlig och bekanta dig också med de vanligaste frågorna.

Kontakta Posten om du har frågor gällande postpakets ankomst, innehåll eller behandlingsavgift.

Tullrådgivning


Nyckelord Förtullning

Vi vill utveckla vår webbplats tillsammans med våra kunder. Klicka på "Skicka utvecklingsförslag" nedan för att ge ditt utvecklingsförslag.

Skicka utvecklingsförslag