Hoppa till innehåll
×
Krångliga krumelurer till klarspråk!

Berätta hur vi kan göra samarbetet smidigare genom att förtydliga vårt språk. Svara på enkät senast 15.2.2020.

Tullrådgivning

Tullrådgivningen betjänar i alla frågor som gäller tullverksamhet. Sök bland de vanligaste frågorna eller ställ en egen fråga.

Tullrådgivningen betjänar kunder i alla frågor som gäller tullverksamhet. Som privatperson kan du identifiera dig i tjänsten Fråga tullrådgivningen med nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort. Företag kan logga in med en Katso-kod. Vi strävar till att besvara din förfrågan inom fyra arbetsdagar.

Tullen transporterar eller förvarar inte paket. Om du har frågor om postpaketets ankomstavi eller innehåll eller om var paketet befinner sig, kontakta det företag som transporterar paketet – Posten eller transportfirman.

Om du har ett bilbeskattningsärende, vänligen kontakta Skatteförvaltningen (vero.fi).

Ta kontakt

Tullrådgivning, privatkunder
måndag–fredag 8–16
Allmän rådgivning för företagskunder
måndag–fredag 8–16
Skattegränsrådgivning på Åland
måndag–fredag 9–15

Just nu

I bilbeskattningsfrågor kan du vända dig till Skatteförvaltningen. Lämna in en anmälan om ibruktagande och en bilskattedeklaration till Skatteförvaltningen gällande fordonet du köpt. Du behöver inte lämna någon tulldeklaration till Tullen eller betala skatt, om bilen eller motorcykeln tillverkats i EU eller införtullats i EU. Läs mer om anskaffning av fordon från utlandet.

Kom ihåg, om du kör in fordonet till Finland så ska det ha en giltig registrering i en annan EES-stat, eller så måste du skaffa ett finskt förflyttningstillstånd (Traficom). Om du behöver ha ett förflyttningstillstånd, skaffa det på förhand på ett besiktningskontor. För förflyttningstillståndet behöver du fordonets identifieringsuppgifter (tillverkningsnummer). Hur förflyttar jag en bil jag köpt i Sverige till Finland? (på finska)


Om du inte vet vad postförsändelsen innehåller och inte heller får reda på det av avsändaren, kan du göra ett speditionsavtal med Posten som sedan sköter förtullningen åt dig. Posttjänsten är avgiftsbelagd. Kontakta Posten på numret 0200 27100 eller [email protected]

OBS. Tullen utreder inte på uppdrag av kunden vad försändelserna innehåller.


Det är alltid företaget som transporterar försändelsen som skickar ankomstavin till dig och som ger dig råd.

Läs mer: Var är mitt paket?


 Sök bland vanliga frågor