Fråga tullrådgivningen mån–fre 8–16.15
Var vänlig och bekanta dig med de vanligaste frågorna.
Kontakta Posten om du har frågor gällande postpakets ankomst, innehåll eller behandlingsavgift.
Du ansvarar själv för att dina paket förtullas och för att importskatter, såsom moms, betalas för dem. I vissa fall kan Posten eller en annan transportfirma förtulla paketet automatiskt åt dig.
I paketets ankomstavi, som du får från Posten eller en annan transportfirma, anges om paketet som du beställt ska förtullas. Du ansvarar själv för att dina paket förtullas och för att importskatter, såsom moms, betalas för dem. I vissa fall kan dock Posten eller en annan transportfirma förtulla paketet automatiskt åt dig.
Om värdet på din vara är högst 150 euro utan transportkostnader och om nätbutiken har ett IOSS-nummer, kan du betala finsk moms samtidigt som du betalar näthandelsköpet. I detta fall förtullar Posten eller en annan transportfirma vanligtvis paketet automatiskt åt dig. Fråga nätbutiken om den har ett IOSS-nummer. Läs mer om IOSS-nummer.
Notera dock att du ska ta hand om förtullningen i följande fall.
Om värdet på din vara är högst 150 euro utan transportkostnader och om nätbutiken inte har ett IOSS-nummer, kan du vanligtvis inte betala finsk moms samtidigt som du betalar näthandelsköpet. I detta fall ska du själv ta hand om förtullningen och betalningen av importskatterna. Fråga nätbutiken om den har ett IOSS-nummer. Läs mer om IOSS-nummer.
Notera att även om vissa nätbutiker inte har ett IOSS-nummer, så kan du trots det betala finsk moms samtidigt som du betalar näthandelsköpet. I din faktura kan det då stå t.ex. ”DDP” (Delivered Duty Paid) eller ”levererat förtullat”. Kontakta nätbutiken för att ta reda på huruvida Posten eller en annan transportfirma förtullar paketet åt dig.
Om värdet på din vara är mer än 150 euro utan transportkostnader, ska du ta hand om förtullningen och betalningen av importskatterna.
Notera att du i vissa nätbutiker kan betala finsk moms samtidigt som du betalar näthandelsköpet. I din faktura kan det då stå t.ex. ”DDP” (Delivered Duty Paid) eller ”levererat förtullat”. Kontakta nätbutiken för att ta reda på huruvida Posten eller en annan transportfirma förtullar paketet åt dig.
Var vänlig och bekanta dig med de vanligaste frågorna.
Kontakta Posten om du har frågor gällande postpakets ankomst, innehåll eller behandlingsavgift.