Hoppa till innehåll

Efterleverans

Det kan hända att du har förtullat en beställning, av vilken endast en del har anlänt. En del av din beställning levereras då i efterhand, dvs. som en efterleverans. Beställningens totala värde påverkar det du behöver göra.

Min beställnings totala värde är högst 150 euro

När du får en ankomstavi för en efterleverans gör så här:

Ring till Tullrådgivningen, tfn 0295 5206 vardagar kl. 8–16.15.
Om du befinner dig på Åland, ring tfn 0295 521 004 vardagar 9–15.

Innan du ringer till Tullen, försäkra dig om att du har alla de uppgifter och dokument som behövs för att klargöra situationen. Du behöver

  • referensnumret (MRN) för förtullningen du gjort
  • orderbekräftelsen eller fakturan för varorna
  • ankomstnumret eller ett annat uppföljningsnummer för försändelsen som levererats i efterhand
  • en eventuell reklamation som du gjort eller t.ex. ett e-postmeddelande där säljaren eller avsändaren berättar om efterleveransen.

Närmare anvisningar om hur du ska göra får du av Tullrådgivningen.

Min beställnings totala värde överskrider 150 euro

När du får en ankomstavi för en efterleverans gör så här:

  1. Förtulla försändelsen själv eller anlita ett ombud. Ange i förtullningen endast värdet på de varor som levereras till dig i efterhand.
  2. Ansök om skatteåterbäring, dvs. begär en omprövning av förtullningsbeslutet för den första förtullningen.
    Ange i din omprövningsansökan referensnumren, dvs MRN-numren, för båda förtullningarna.

Läs hur du ansöker om omprövning.

Läs mer om förtullning på sidan Förtulla ditt paket.

Gå till Förtullningstjänsten

                            

Frågor?

Fråga tullrådgivningen mån–fre 8–16.15

Var vänlig och bekanta dig med de vanligaste frågorna.

Kontakta Posten om du har frågor gällande postpakets ankomst, innehåll eller behandlingsavgift.

Tullrådgivning