Jag har beställt varor

  • Du måste vanligtvis tullklarera varor du importerar och betala eventuella importskatter för dem inom utsatt tid innan du får hem varorna.
  • Som mottagare eller importör är du ansvarig för att lämna in en tulldeklaration om inte avsändaren gör det i ditt ställe.
  • Du kan lämna in tulldeklarationen själv eller ge en speditionsfirma eller en annan person fullmakt att lämna in den på dina vägnar.
  • Flera olika saker påverkar beloppet av importskatter som ska betalas: t.ex. varukoden, varans värde och transportkostnaderna.
  • Om ett oförtullat postpaket som ska tullklareras har levererats direkt hem till dig, ska du lämna in en tulldeklaration i efterhand.

Gå till deklarationstjänsten för import

Beakta följande

Försändelser kan inte tullklareras i förväg.

Du kan tullklarera postförsändelsen när du fått information om försändelsens ankomst eller när du fått ankomstavin. Ankomstavin kan också vara elektronisk.

Du kan förtulla postförsändelsen när texten ”Leverans väntar på din tulldeklaration. Var vänlig och ta hand om tulldeklarationen inom 20 dagar från ankomst.” visas i Postens försändelseuppföljning.

 


Du kan förtulla postförsändelsen genast när texten ”Försändelsen har anlänt till tullagret. Ni har 20 dagar från försändelsens ankomstdag för att ta hand om tulldeklarationen.” visas i Postens försändelseuppföljning.

Kontakta vid behov Posten; Tullen skickar inte ankomstavier. Tullen transporterar eller förvarar inte heller försändelser.

Läs mer: Postens och Tullens roll vid nätköp


Be avsändaren att skicka en orderbekräftelse, faktura eller annan tillförlitlig utredning om varans värde. Obs! Ett kontoutdrag eller bankverifikat betraktas inte som en tillräcklig utredning om varans värde.


Om du inte vet vad postförsändelsen innehåller och inte heller får reda på det av avsändaren, kan du göra ett speditionsavtal med Posten som sedan sköter förtullningen åt dig. Posttjänsten är avgiftsbelagd. Kontakta Posten på numret 0200 27100 eller huolinta@posti.com.

OBS. Tullen utreder inte på uppdrag av kunden vad försändelserna innehåller.

Läs mer: Postens och Tullens roll vid nätköp


Förtulla inte postförsändelsen om du inte vill ta emot den. Om postförsändelsen inte tullklareras inom 20 dagar skickas den tillbaka till avsändaren. Om det handlar om en beställd vara, underrätta säljaren om att du häver köpet.

Om du vill kan du före förvaringstiden går ut meddela Posten att du vägrar ta emot försändelsen och att du vill att den skickas tillbaka till avsändaren.


Ta kontakt

Tullrådgivning, privatkunder
må–fr 8–16

Fråga tullrådgivningen

Samtalspris från fast telefon och från mobiltelefon 0 cent/min. + lna/msa.
Om du har ett bilbeskattningsärende, vänligen kontakta Skatteförvaltningen (vero.fi)

 


Nyckelord

Hur skulle du utveckla innehållet?

Vi vill utveckla vår webbplats tillsammans med våra kunder. Klicka på "Skicka utvecklingsförslag" nedan för att ge ditt utvecklingsförslag.

Skicka utvecklingsförslag