Tullens uppgifter, strategier och värderingar

Smidigt och rätt – säkerhet genom samarbete

Finska tullen

  • främjar en smidig och lagenlig varuhandel
  • verkställer varubeskattningen effektivt
  • erbjuder kundinriktade tjänster
  • skyddar samhället, miljön och medborgarna.

Tullen berörs särskilt av följande strategiska mål enligt regeringsprogrammet:

  • hållbar tillväxt och inbesparingar i den offentliga ekonomin
  • digitalisering och avveckling av normer
  • hantering av förändringarna i säkerhetsmiljön.

Betydande förändringar i verksamhetsmiljön för Tullen:

  • revidering av Europeiska unionens tullkodex och därtill hörande projekt för utveckling av informationssystem
  • överföring av bilbeskattning, punktbeskattning och mervärdesbeskattning vid import från Tullen till Skatteförvaltningen
  • situationen i Ryssland och dess inverkan på handel och säkerhet
  • krav på effektiverad bevakning av EU:s inre gränser på grund av bl.a. ökat antal asylsökande och bekämpning av terrorism
  • ökad näthandel (tullklarering, bevakning, beskattning, brottsbekämpning).

Tullens strategiska mål

Samhälleliga effektivitetsmål (samhälle, kund)

  • Vi tillhandahåller lätta, snabba och förmånliga e-tjänster med kunden i fokus
  • Vi bekämpar effektivt grå ekonomi
  • Vi skyddar samhället genom att säkerställa produktsäkerheten och genom att bekämpa gränsöverskridande brottslighet

Verksamhet med resultat (organisation, struktur, processer, kvalitet och infra)

  • Handlingsmodellerna och teknologin stöder verksamheten oberoende av tid och plats
  • Tullens processer leds enhetligt
  • Vi agerar i nära samarbete nationellt och internationellt

Resurser (personal- och ekonomiresurser)

  • Vårt ledarskap och chefsarbete är yrkesmässigt och inspirerande
  • Vi utvecklar vårt kunnande och möjliggör en kontinuerlig förnyelse
  • Vi stöder fungerande arbetsgemenskaper och personalens välbefinnande systematiskt
  • Målsättningen och resurserna för verksamheten och utvecklingen är i balans

Uppföljning av strategin

Tullens ledningsgrupp följer regelbundet upp hur de strategiska målen uppnås. Tullen rapporterar till finansministeriet om hur utvecklingsprojekten framskrider och hur målen uppnåtts.

Yrkeskunnighet

  • vi känner till våra egna uppgiftsområden och deras roll i helheten
  • vi känner en sund stolthet över vårt arbete och vår kompetens
  • vi tillämpar lagstiftningen rätt och enhetligt
  • vi har initiativ- och samarbetsförmåga, och vi vill utveckla vår yrkeskunnighet.

Tillförlitlighet

  • vi bemöter personalen, kunderna och alla intressentgrupperna rättvist
  • vi är pålitliga i ord och handling
  • vi är omutliga
  • vi strävar efter att på en gång nå rätt slutresultat.

Tjänstvillighet

  • vi ger sakkunnig och bra service till interna och externa kunder och till alla intressentgrupper
  • vi satsar på kundnöjdhet i servicekedjans alla delar
  • vår service är rättvis och sakkunnig samt förutsebar
  • vi är öppna när vi ger uppgifter och information.

Respekt för individen  

  • vi behandlar andra såsom vi själva vill bli behandlade
  • vi är uppmärksamma mot varandra genom att stöda och sporra
  • vi behandlar alla jämlikt
  • vi är öppna och empatiska och ger respons.


Nyckelord

Vi vill utveckla vår webbplats tillsammans med våra kunder. Klicka på "Skicka utvecklingsförslag" nedan för att ge ditt utvecklingsförslag.

Skicka utvecklingsförslag