Hoppa till innehåll

Rådgivning för privatpersoner

Rådgivningstjänsterna för privatpersoner svarar på dina frågor om allt som har med tullverksamhet att göra samt hjälper dig t.ex. vid ifyllning av tulldeklarationer och förtullning av postpaket.

Tullen transporterar eller förvarar inte paket. Om du har frågor om postpaketets ankomstavi eller innehåll eller om var paketet befinner sig, kontakta det företag som transporterar paketet – Posten eller fraktfirman.


Tullrådgivning, privatkunder
måndag–fredag 8–16

Tullrådgivning

Skattegränsrådgivning på Åland
måndag–fredag 9–15

Handel mellan Åland och Fastlandsfinland, rådgivning gällande ALA-systemet och tullklarering

Tullrådgivning
 

Stöd för elektroniska tjänster

Tulldeklarering, privatpersoner
måndag–fredag 8–18

Rådgivning för ifyllning av import- och exportdeklarationer och förtullning av postpaket i e-tjänster.

Importdeklarering på Åland
måndag–fredag 9–15
vs99Tglox1jZvyyhgNuiYv7CJT6gebczvoorj99Tglox1jZcgn

Import till Åland från EU-länder och från länder utanför EU

Problem vid identifiering?

Medborgarrådgivningen hjälper vid identifiering i e-tjänster.

Övriga rådgivningstjänster

Tullens tillståndscentral
PB 56, 90401 Uleåborg
måndag–fredag 8–16
vs99Tglox1jZvyyhgNuiYv7CJT6fhxfrxnchy

Anhängiga tillståndsansökningar

Betalningsrörelse
måndag–fredag 9–16
vs99Tglox1jZvyyhgNuiYv7CJT6negabxfreberi

Förfrågningar gällande periodspecifikationer och betalningar

Indrivning
måndag–fredag 9–16
vs99Tglox1jZvyyhgNuiYv7CJT6ngaverc

Betalningsuppmaningar, betalningsarrangemang och andra ärenden gällande indrivning av fordran


Se Tullkontor som erbjuder kundservice, var du t.ex. kan beställa en förtullningsbok.


Hur skulle du utveckla innehållet?

Vi vill utveckla vår webbplats tillsammans med våra kunder. Klicka på "Skicka utvecklingsförslag" nedan för att ge ditt utvecklingsförslag.

Skicka utvecklingsförslag