Hoppa till innehåll

Användarstöd för e-tjänster, företag

På den här sidan finns sammanställda kontaktuppgifter för användarstödet för e-tjänsterna, som erbjuder hjälp och tekniskt stöd för användningen av Tullens e-tjänster samt för meddelandedeklarering. 

När du ringer till rådgivningsnumret ska du välja nummer enligt vilket ämne din fråga gäller.

Säker e-post

När du skickar dokument som innehåller personuppgifter till Tullen, rekommenderar vi att du av säkerhetsskäl använder säker e-post. Läs mer i anvisningarna för användning av säker e-post.

Användarstöd för e-tjänsterna (även deklarationer gällande Åland)
24/7 (stöd för meddelandedeklarering), mån–fre kl. 8–18 (användarstöd för övriga e-tjänster)

 

 

Börja med att välja tjänstens språk:

Genom att välja 1 får du service på finska.
Genom att välja 2 får du service på svenska.

Välj sedan det ämne som din fråga gäller:

Om du behöver hjälp vid ifyllande av en tulldeklaration i e-tjänsten, välj 1 och något av undervalen

Ärenden gällande ifyllande av tulldeklaration

  • Underval 1. Importdeklarering
  • Underval 2. Exportdeklarering
  • Underval 3. Tullagringsdeklarationer
  • Underval 4. Transiteringsdeklarationer
  • Underval 5. Deklarering av säkerhetsuppgifter

Back to top

Om du behöver hjälp med anhängiga meddelandedeklarationer, har ett tekniskt problem eller fick ett felmeddelande, välj något av valen nedan.

Meddelandedeklarationer vid import, 24/7 eller spake.tuonti(at)tulli.fi

  • Meddelandeuppföljning
  • Handläggning av anhängiga tulldeklarationsmeddelanden
  • ​Besvarande av kundernas frågor gällande deklarationsmeddelanden

Back to top

Meddelandedeklarationer vid export

  • Underval 1: Utförseluppföljning vid export, måndag–fredag 8–16 eller vientiseuranta(at)tulli.fi
    • Också exportdeklarationer som inlämnats i efterhand
  •  Underval 2: Export med exportbidrag, måndag–fredag 8–16 eller spake.vienti(at)tulli.fi
  • Underval 3: Meddelandedeklarering vid export, 24/7 eller spake.vienti(at)tulli.fi
    • Meddelandeuppföljning
    • Handläggning av anhängiga tulldeklarationsmeddelanden
    • Besvarande av kundernas frågor gällande deklarationsmeddelanden

Back to top

Meddelandedeklarationer vid transitering, 24/7 eller spake.passitus(at)tulli.fi

  • Meddelandeuppföljning
  • Handläggning av anhängiga tulldeklarationsmeddelanden
  • Besvarande av kundernas frågor gällande deklarationsmeddelanden
     

Back to top

Meddelandedeklarering av säkerhetsuppgifter, 24/7 eller spake.arex(at)tulli.fi

  • Meddelandeuppföljning
  • Handläggning av anhängiga deklarationsmeddelanden vid införsel och utförsel
  • Besvarande av kundernas frågor gällande deklarationsmeddelanden

Back to top

Meddelandedeklarering av tullagring

Back to top

Rådgivning för andra elektroniska tjänster

 

Innehållspublicerare

Intrastat
mån–fre 9–12
vs99Tglox1jZvyyhgNuiYv7CJT6gngfnegav
Tjänsten för leverans av bifogade filer
24/7

Du kan ställa frågor om att skicka bilagor i Tjänsten för leverans av bifogade filer.

Deklarationstjänsten för fartygstrafik Portnet
mån–fre 8–16
vs99Tglox1jZvyyhgNuiYv7CJT6rxrz

Du kan ställa frågor om användningen av deklarationstjänsten för fartygstrafik Portnet.

Tekniskt stöd för meddelandedeklarering
mån–fre 7–18
vs99Tglox1jZvyyhgNuiYv7CJT6vxhgnzbanf

Du kan ställa frågor om

  • meddelandedeklarering
  • teknisk meddelandeuppföljning och teknisk kundtestning
  • tekniska problem i anslutning till deklarationsmeddelanden.
Tjänsten för tillstånd
mån–fre 8–16
vs99Tglox1jZvyyhgNuiYv7CJT6ngabihraflgvel

Du kan ställa frågor om till exempel

  • vilka tillstånd man ansöker om via tjänsten Tillstånd
  • hur man använder tjänsten Tillstånd.