- Användningsvillkor för tulli.fi
- Användarvillkor för e-tjänsterna
- nvändarvillkoren för direkt meddelandedeklarering och frågegränssnittet för ankomstnummer
- Webbtillgänglighet
- Tjänsten Tillstånd
- MRN-söktjänsten
- Ingångssidan för e-tjänster
- Söktjänsten för EORI-nummer
- Söktjänsten för tillstånd till meddelandedeklarering
- Tjänsten Fintaric
- Deklarationstjänsten för tullagring
- Sidorna för anvisningar för e-tjänster
- Matkalla.tulli.fi
- Importförtullning för privatpersoner
- Separata webbplatser på tulli.fi
- Tullens kundresponsblankett och kundnöjdhetsenkät
- Tullräknaren
- Tullräknaren (tulli.fi/sv/tullräknare)
- Deklarationstjänsten för transitering
- Anmälan om att övergå till reservförfarande vid transitering
- Tulli.fi
- Intrastat-deklarationstjänsten
- Nättipsblankett (vihjeet.tulli.fi)
- Tullens anvisningar
- Tjänsten för leverans av bifogade filer (Liitu)
- Deklarationstjänsten för införsel och utförsel (AREX)
- Deklarationstjänsten för import
- Deklarationstjänsten för export
- Uljas-statistikdatabas
- Egna uppgifter
- Deklarationstjänst för Ålands skattegräns (ALA)
- Chatbot
- Kundenkät för företag som genomfört kundtestningen av meddelandetrafiken
- PTG-utbildningens responsblankett
- Uppgifters och handlingars offentlighet
Information om nättjänsterna
Tullärenden kan skötas nästan helt på nätet. Tullens nättjänster är tillgängliga både för person- och företagskunder. Företagskunder, som uträttar en stor mängd ärenden vid Tullen, använder sig av Tullens meddelandedeklareringstjänster.
Tullen utvecklar lättanvända och säkra nättjänster utgående från kundernas behov, och försäkrar sig om att kunden alltid får information om störningar och alternativa sätt att uträtta ärenden. I Tullens tjänster används vid identifiering, uträttande av ärenden på någon annans vägnar, samt vid betalning, statsförvaltningens gemensamma Suomi.fi-tjänster.
Tullens kundrådgivning ger stöd i användning av tjänsterna per telefon och via e-post. Som stöd för uträttande av ärenden erbjuder Tullen även sök- och förfrågningstjänster samt maskinläsbara informationstjänster, som t.ex. Fintaric-varukodstjänsten och Uljas-statistiktjänsten.