Suomi.fi-identifiering
Suomi.fi-identifiering och -fullmakter har tagits i bruk vid Intrastat-deklarering 17.3.2020.
- Varför insamlas Intrastat-uppgifter
- Vem ska anmäla Intrastat uppgifter
- Vad ska rapporteras till Intrastat
- Lönbearbetning (förädling)
- Reparation
- Trepartshandel
- Införsel och utförsel till kommissions-, försäljnings- eller annat lager
- Returvaror
- Statistikföring av fartyg och flygplan
- Byggnads- och andra projektleveranser
- Varuleveranser för hela industrianläggningar
- Varor som levereras till och från offshoreanläggningar
- Specialfall
- Korrigering av uppgifter
- Hur inlämnas en Intrastat-deklaration
- Tidtabellen för inlämning av Intrastat-deklarationer
- Vanliga frågor om Intrastat-deklarering
- Årsförändringar
- Uppgifter som gäller deklarationen
- Intrastat, år 2002-2017
- Intrastats framtid
Intrastat-deklarationstjänsten
Statistikdeklarationens uppgifter matas in och skickas via tjänsten på Tullens webbplats, där deklarationen också kan skickas som en ascii- eller csv-fil. Någon separat testning behövs inte. Tjänsten har en CN8 varukodssökning och systemet kontrollerar de inmatade uppgifternas riktighet, då t.ex. felaktiga koder inte kan matas in. Tjänsten är avgiftsfri.
Intrastat-deklarationstjänsten
För att använda Intrastat-deklarationstjänsten behövs Suomi.fi-fullmakter
Om du har en finsk personbeteckning kan du identifiera dig med
- nätbankskoder
- mobilcertifikat (dvs. med en mobiltelefon vars SIM-kort har försetts med ett mobilcertifikat) eller med
- certifikatkort (identitetskort utfärdat av polisen, organisationskort utfärdat av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata eller yrkeskort för social- och hälsovården).
En elektronisk fullmakt är nödvändig för personer som inger Intrastat-deklarationer. Fullmakten ges i Suomi.fi-fullmakter av verkställande direktören eller en annan person med firmateckningsrätt vid företaget.
Vid Intrastat-deklarering används fullmakten Intrastat-statistikdeklarationer om handeln mellan EU:s medlemsländer.
Ombud befullmäktigas också i Suomi.fi-fullmakter
Om du anlitar ett ombud, dvs. en representant, vid Intrastat-deklarering, ska du befullmäktiga ombudet elektroniskt i Suomi.fi-fullmakter genom att ge företaget som fungerar som ombud ärendefullmakt (Statistikdeklarationer om handeln mellan EU:s medlemsländer).
Ombudets verkställande direktör eller en annan person med firmateckningsrätt vid företaget ska sedan ännu ge representationsfullmakt (Statistikdeklarationer om handeln mellan EU:s medlemsländer) till de personer som upprättar deklarationerna.
Utländska medborgares Suomi.fi-identifikation och -fullmakter vid Intrastat-deklarering
Om du inte har en finsk personbeteckning och inte kan identifiera dig med finska identifieringsverktyg, ska du ersätta Katso-koden med en identifieringskod för utländska medborgare (UID) i Finnish Authenticator-identifieringstjänsten.
Gör en ansökan för att registrera fullmakt i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas tjänst för tjänstemannabefullmäktigande. För att du ska kunna ge fullmakter i Suomi.fi-fullmakter, ska det utländska företaget i fråga vara registrerat i Finland.
UID-identifieringskod ska sökas innan man ansöker om fullmakter. Personen som befullmäktigas ska också ha en UID-identifieringskod, om man inte har finsk personbeteckning.
Mera information om identifiering och befullmäktigande:
- Information om övergång från Katso till Suomi.fi
- Hur ges och begärs fullmakter?
- Information om användning av Finnish Authenticator-identifieringstjänsten
- Fullmakt med ansökan
Suomi.fi-identifikationen och -fullmakterna ersätter Katso-koden i alla Tullens tjänster och i hela statsförvaltningen. Företag kan ännu tills vidare använda Katso-koden, men vi rekommenderar att man använder Suomi.fi-tjänsten, som grundar sig på stark autentisering.
Kundstöd för företag och organisationer:
Suomi.fi-identifikation och -fullmakter: Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, kundtjänst för organisationer, kl. 10–15, organisaatiopalvelut(at)dvv.fi, tfn 0295 535 115