Hoppa till innehåll

Vanliga frågor ställda av företag

På denna sida finns vanliga frågor om de mest populära ämnesområdena.
Du kan bläddra bland frågorna eller skriva din fråga direkt i fältet nedan.

Import

Skicka omprövningsansökan per e-post till Tullens registratorskontor till kirjaamo(at)tulli.fi eller i ett brev till adressen Tullen, Omprövningsansökningar vid import, PB 512, 00101 Helsingfors.

Som ansökan kan du använda:

  • tullblankett 643r (Ansökan om återbetalning/eftergift av tullar)
  • tullblankett 99r (Ändringsanmälan som leder till efteruppbörd). Med denna blankett kan man även ansöka om återbetalning.

eller

  • en fritt formulerad ansökan som innehåller de uppgifter som ska anges i blanketterna ovan samt andra uppgifter som behövs.

Läs mer:
Omprövning av beslut
Att skicka omprövningsansökan
Snabb omprövning

 


Du kan göra en ny (ersättande) förtullning åt rätt kund. Använd i den ersättande förtullningen samma skattebestämningsdag som i den ursprungliga förtullningen. Skicka en begäran om återbetalning eller eftergift av tull gällande den felaktiga förtullningen till Tullens registratorskontor

Du kan ansöka om snabb omprövning om tullräkningen enligt det felaktiga förtullningsbeslutet är obetald och det är minst en vecka till räkningens förfallodag. Om förfallodagen redan är passerad ska båda förtullningarna betalas och återbetalning sökas i efterhand.

Läs mer: Snabb omprövning


Importören ska på eget initiativ räkna ut och deklarera importmomsen till Skatteförvaltningen. Om du behöver ett förtullningsbeslut för begäran om utredning, beakta följande:

  • Om företagets förtullning har gjorts av ett ombud, är det i regel ombudet som skickar förtullningsbeslutet till företaget. Kontrollera vart man skickar ditt företags förtullningsbeslut som ska arkiveras. Förtullningsbeslutet kan vara ett pappersdokument eller ett elektroniskt dokument.  Kontrollera att ditt ombud vet till vilket adress ditt företags förtullningsbeslut ska skickas, så att personen som deklarerar uppgifterna om moms till Skatteförvaltningen får de uppgifter som behövs.
  • Om företaget har gjort förtullningen på nätet, finns förtullningsbeslutet i Deklarationstjänsten för import. (Tjänsten är inte ett arkiv, så där kan du bara se de senaste förtullningsbesluten under en begränsad tid.)                                                                                                                                     
  • Om förtullningen har gjorts i form av meddelanden från företagets eget datasystem, då finns också förtullningsbeslutet där.

Den jämförelseuppgift om importer som Tullen skickar till Skatteförvaltningen finns i Skatteförvaltningens MinSkatt. Jämförelseuppgifterna från Tullen baserar sig på förtullningsbeslut som förutom tullvärdet innehåller de tullar och andra avgifter som Tullen tagit ut.

Om du behöver en lista över förtullningsbesluten, läs anvisningarna för arkivering av importförtullningsdokument.


Export

Varucertifikat EUR.1- (och A.TR.) säljs av nätbutik nätbutik PunaMusta (på finska). 

Varucertifikat EUR.1 bestyrks i första hand per post. Certifikaten kan skickas till vilket tullkontor som helst för bestyrkande. Man kan också få sitt varucertifikat EUR.1 bestyrkt vid ett tullkontor som erbjuder kundservice: Kontaktuppgifter och postadresser

Det lönar sig för exportörer som ofta exporterar ursprungsprodukter att ansöka om status som godkänd exportör. Då kan exportören själv ange en ursprungsdeklaration på det kommersiella dokument som gäller försändelsen, och då behövs inget varucertifikat EUR.1 som bestyrkts av Tullen.


Den skattefria försäljningen till resande styrs av Skatteförvaltningen. Enligt Skatteförvaltningens anvisning ”Momsfri försäljning till resande - Anvisning för säljaren” är det fråga om försäljning till resande när en resenär som varaktigt bor utanför EU och Norge köper sig själv en vara i Finland och för sedan varan oanvänd ut ur landet i sitt personliga bagage.

Skattefri försäljning till resande omfattas inte av andra värdegränser än minimivärdet 40 euro. Köparen betalar mervärdesskatten vid tidpunkten för köpet, men får den helt eller delvis tillbaka när hen senare presenterar en utredning enligt 8 § i mervärdesskattelagen (verifikat stämplat av Tullen eller intyg från återbäringsaffären) över att varan har förts ut ur EU.

Anvisningen ”Momsfri försäljning till resande - Anvisning för säljaren” finns på Skatteförvaltningens webbplats.

 


En exportdeklaration upprättas i följande fall:

  • En utländsk näringsidkare hämtar varan själv (ex works-leverans) och för ut varan omedelbart ur EU. Säljaren upprättar exportdeklarationen i eget namn och försäljningen är skattefri för företaget,
  • En resande (inte en näringsidkare) köper varan och säljaren levererar varan antingen själv eller genom att anlita en transportfirma på så sätt att varan överlämnas till mottagaren först vid Finlands gräns. Säljaren upprättar exportdeklarationen i eget namn och varan som levereras till resanden på detta sätt kan säljas skattefritt.
  • Säljaren kan göra exportdeklarationen i resandens namn och överlämna varorna på normalt sätt i samband med försäljningen. Försäljningen sker då inklusive skatt. Köparen anges som exportör och säljaren som upprättar exportdeklarationen anges som ombud. I detta fall är det fråga om skattefri försäljning till resande och då ska säljaren också iaktta Skatteförvaltningens anvisningar. Både försäljningsverifikatet och exportdeklarationen ska visas upp vid utförseltullkontoret.
  • Om utförseltullkontoret konstaterar att resanden i själva verket köpt varan för kommersiella ändamål kan Tullen kräva att resanden fyller i en exportdeklaration där resanden själv anges som exportör.

Leverantörsdeklaration (supplier´s declaration) är ett dokument som styrker ursprunget på varor och som i huvudsak används i handeln inom EU.

En köpare av varor kan behöva få en leverantörsdeklaration från säljaren för att kunna upprätta en förmånsberättigande ursprungsdeklaration för varorna, när hen säljer varorna vidare till ett land som slutit avtal med EU. En leverantörsdeklaration kan också upprättas för att underrätta köparen i en handelstransaktion inom EU om hur mycket EU-material som ingår i varan. Köparen kan då vid bearbetning av varan utnyttja den EU-andel som redan ingår i varan när hen utökar EU-andelen i varan så att varan blir en EU-ursprungsprodukt.


Statistik

Tullen publicerar översikter över utrikeshandeln med varor landskapsvis (endast på finska) där landskapens andelar av Finlands totala export kommer fram. Den nyaste översikten finns här.


Av varuleveranser som fattats i en deklaration görs en vanlig Intrastat-deklaration gällande den månad i vars deklaration de fattades. Dessa extra deklarationer ersätter inte tidigare deklarationer, vilket gör att företag kan ha flera deklarationer för en månad. Extra deklarationer kan lämnas ända till den 15 augusti påföljande år.


Företag behöver inte själva registrera sig som Intrastat-deklarant. Om tröskelvärdet för skyldigheten att lämna in statistiska uppgifter överskrids vid införsel, meddelar Tullen företaget om att uppgiftsskyldigheten börjat. På samma sätt meddelas när uppgiftsskyldigheten börjar vid export.


Tullen följer upp de uppgiftsskyldiga företagens gemenskapsinterna handel med hjälp av moms- och statistikuppgifterna. Om företagets utförsel för hela året underskrider tröskelvärdet, registreras företagets Intrastat-uppgiftsskyldighet som upphörd och Tullen underrättar företaget skriftligen om detta. I praktiken görs detta på våren på basis av uppgifterna för hela föregående år.


Kund hos Tullen

När en transitering påbörjas reserveras ur referensbeloppet ett belopp som motsvarar engångsreserveringen. Engångsreserveringen frisläpps när transiteringen har kommit fram till destinationsorten. Garantin för ansvaret vid transitering frisläpps först när transiteringen avslutas. 

Ur referensbeloppet för transiteringen reserveras ett belopp enligt en genomsnittlig engångsreservering som tullen fastställt tillsammans med kunden, oberoende av transiteringens faktiska tull- och skattebelopp.

Engångsreserveringen för transitering baserar sig på genomförda transiteringar under ett år samt en uppskattning av det kommande behovet. En engångsreservering är det genomsnittliga tull- och skattebeloppet för en enda transitering.

För nya aktörer utan transiteringshistoria är engångsreserveringen 10 000 e. Engångsreserveringen ska dock motsvara beloppet av eventuella tullar och skatter så väl som möjligt. Om beloppet av tullar och skatter för en transitering avviker klart från 10 000 euro, ska engångsreserveringen också för nya aktörer vara det verkliga beloppet av tullar och skatter.


Referensbeloppet är maximibeloppet av skulden eller ansvaret för de varor som samtidigt är hänförda till förfarandet. Aktören ska se till att referensbeloppet är tillräckligt. Om referensbeloppet visar sig vara otillräckligt, ska aktören kontakta garantitullkontoret (lupakeskus(at)tulli.fi) innan förfarandet påbörjas. 

Att ta i beaktande gällande garanti- och referensbelopp för olika förfaranden

Förfarande (med sedvanligt tillstånd) Referensbelopp*) Garanti*)
Övergång till fri omsättning Tullar Tullar
Förädling, tillfällig införsel Tullar, moms och punktskatter Tullit
Slutanvändning Tullar Tullar
Lagring Tullar, moms och punktskatter Tullar, moms och punktskatter
Transitering Tullar, moms och punktskatter Tullar, moms och punktskatter

*) Undantag är bl.a. ombudskapet Garantens ansvar samt särskilda förfaranden med förenklat tillstånd (tulldeklaration)  

Läs mer:


Garantiklasserna som hänför sig till tillståndet till samlad garanti är för tullskulden AB för AEO-aktörer och AA för övriga aktörer.

I garantiklass AA krävs 100 % garanti för tullskulden och 0 % garanti för mervärdesskatteskulden (garantin gäller bara i Finland) eller för både tull- och mervärdesskatteskulden en garanti på 100 % (EU-omfattande garanti).

Godkända ekonomiska aktörer (AEO) får nedsättning på garantin. Det krävs 30 % garanti för tullskulden och 0 % garanti för mervärdesskatteskulden (garantin gäller bara i Finland) eller för både tull- och mervärdesskatteskulden en garanti på 30 % (EU-omfattande garanti).


Vid fastställande av storleken på den samlade garantin för transitering, lagring och andra särskilda förfaranden delas företagen i garantiklasser utgående från solvens och betalningsbeteende.

Därtill ska ett företag i garantiklass BD 0%, BC 30 % och BB 50 % uppfylla vissa krav gällande bl.a. tillräckliga resurser, bokföring och intern uppföljning.

Om ni ansöker om tillstånd till samlad garanti för särskilt förfarande eller tillfällig lagring, och befrielse från ställande av garanti (garantiklass BD 0%) eller nedsatt garanti (garantiklass BC 30% eller BB 50%), begär vi att ni fyller i förfrågan som hänför sig till systemet för hantering av affärs- och transportuppgifter.    Förfrågan behöver inte besvaras i garantiklass 100%.

Utöver kriterierna i förfrågan påverkas fastställandet av garantiklass bl.a. av kundens solvens. Nedan finns en riktgivande tabell med garantiklasser som soliditet möjliggjort. Garantiklassen bestyrks av Tullen i samband med handläggningen av ansökan.

Soliditet Garantiklass
negativ BA 100
0% - 4,9% BB 50
5% - 9,9% BC 30
10 % - BD 0

 

Länk till förfrågan: System för hantering av affärs- och transportuppgifter

Mera information om hur förfrågan ska fyllas i: yritysneuvonta.lupa-asiakkaat(at)tulli.fi                                                                                                           


Kunder som registrerats före 1.5.2016 behöver inte göra något angående förnyandet av tillstånd och garantier, eftersom Tullen förnyar tillstånden på myndighetsinitiativ och kontaktar kunderna under övergångsperioden (enligt nuvarande uppgifter fram till 30.4.2019).

Läs mer: Garantier


Det lönar sig att registrera sig för att de elektroniska deklarationerna ska kunna handläggas så smidigt som möjligt hos Tullen.

I samband med registreringen inför Tullen företagets namn- och adressuppgifter samt eventuella tillståndsuppgifter i kundregistret. När företaget skickar en elektronisk exportdeklaration till Tullens exportsystem så handlägger exportsystemet deklarationen fortare eftersom uppgifterna redan finns i kundregistret.

Registreringen är obligatorisk om företaget inger mer än fyra exportdeklarationer per år.

I samband med registreringen sköts också EORI-registreringen. EORI-numret är obligatoriskt om exportören inger mer än fyra exportdeklarationer per år.


Åland

Om kreditfakturan gäller ett inköp som skett samma månad tas det upp som två rader i skattedeklarationen, en rad för inköp (+) och en rad för kreditering (-).  Om returen skett en annan månad än försäljningen får man inte göra avdrag i skattedeklarationen.


Ja, skattegränsnumret beviljas till ett visst FO-nummer. Lämna in en ny ansökan på blankett 580r.


I första hand är det leveransdatumet som avgör till vilken period en leverans hör. Om man inte vet leveransdatumet kan man som följande alternativ anmäla leveransen utgående från fakturadatumet.


En vara anses begagnad när den inte längre kan säljas momsfritt, vanligtvis efter att en privatperson eller ett företag utan rätt till momsavdrag i månadsdeklarationen till Skatteförvaltningen ägt varan.


Tillstånd

Kunder som registrerats före 1.5.2016 behöver inte göra något angående förnyandet av tillstånd och garantier, eftersom Tullen förnyar tillstånden på myndighetsinitiativ och kontaktar kunderna under övergångsperioden (enligt nuvarande uppgifter fram till 30.4.2019).

Läs mer: Garantier


Garantier

En EU-omfattande garanti kan användas i mer än en medlemsstat. Garantin kan ställas i Finland och användas för förtullningar i de EU-länder där garantin är giltig. På motsvarande sätt kan garantin ställas i ett annat EU-land och användas för förtullningar i Finland.

En EU-omfattande garanti kan ställas för import, särskilda förfaranden, transitering och tillfällig lagring.

Transiteringsgarantin ska dock gälla i hela EU och i valfria avtalsländer (Norge, Island, Schweiz, Nordmakedonien, Turkiet, Serbien, Andorra och San Marino).

Läs mer: Garantier


Garantiklassen för tullansvar fastställs när kunden tillämpar transitering, lagring eller andra särskilda förfaranden vid import. För att beviljas nedsättning på garantin som krävs för tullansvar ska kunden ha tillräckliga resurser i förhållande till referensbeloppet.

Vid fastställande av resursernas tillräcklighet räknar man ihop referensbeloppet för kundens alla olika förfaranden (import, transitering, lagring och särskilda förfaranden), dvs. beloppet av tullskuld samt tull- och skatteansvar.

De garantier som kunden tillställt Tullen avdras från det totala referensbeloppet, och referensbeloppet utan garanti jämförs med kundens balansomslutning.

Kravet på tillräckliga resurser uppfylls när balansomslutningen är minst hälften av referensbeloppet utan garanti:

(Det totala referensbeloppet - garantier) / balansomslutning ≤ 2.

I garantiklassen BD har kravet på tillräckliga resurser därtill graderats enligt soliditetsgrad på så vis att då soliditetsgraden ökar, uppfylls kravet på tillräckliga resurser med en mindre balansomslutning.

Exempel:

  • Kundens totala referensbelopp är 200 000 euro (referensbeloppet för import är 50 000 euro och referensbeloppet för aktiv förädling är 150 000 euro).
  • Balansomslutningen är 60 000 euro och soliditetsgraden 10%.
  • Kunden har inte betalningsförseningar eller betalningsstörningar.

För tullskuldens del är kunden i garantiklass AA (100 %).

För tullansvarets del är kunden på basis av soliditetsgrad och betalningsbeteende i garantiklass BD (0 %). Kunden uppfyller också de garantiklasspecifika kraven gällande bl.a. bokföring och intern uppföljning.

För att beviljas garantinedsättningar ska kunden också ha tillräckliga resurser i förhållande till referensbeloppet.

Tillräckliga resurser i garantiklass BD (0 %) kontrolleras:

Garantibehovet är sammanlagt 50 000 euro. Garantin för import är 100 % och garantin för aktiv förädling är 0 % av referensbeloppet.

(200 000 - 50 000 euro) / 60 000 euro = 2,5, vilket innebär att kraven gällande tillräckliga resurser och garantiklass BD inte uppfylls.

Tillräckliga resurser i garantiklass BC (30 %) kontrolleras:

Garantibehovet är sammanlagt 95 000 euro (50 000 euro + 45 000 euro). Garantin för import är 100 % och garantin för aktiv förädling är 30 % av referensbeloppet.

(200 000 - 95 000 euro) / 60 000 euro = 1,75, dvs. < 2.

Kravet på tillräckliga resurser uppfylls, när kunden har ställt en garanti enligt garantiklass BC för tullansvaret och en garanti enligt garantiklass AA för tullskulden.


När en transitering påbörjas reserveras ur referensbeloppet ett belopp som motsvarar engångsreserveringen. Engångsreserveringen frisläpps när transiteringen har kommit fram till destinationsorten. Garantin för ansvaret vid transitering frisläpps först när transiteringen avslutas. 

Ur referensbeloppet för transiteringen reserveras ett belopp enligt en genomsnittlig engångsreservering som tullen fastställt tillsammans med kunden, oberoende av transiteringens faktiska tull- och skattebelopp.

Engångsreserveringen för transitering baserar sig på genomförda transiteringar under ett år samt en uppskattning av det kommande behovet. En engångsreservering är det genomsnittliga tull- och skattebeloppet för en enda transitering.

För nya aktörer utan transiteringshistoria är engångsreserveringen 10 000 e. Engångsreserveringen ska dock motsvara beloppet av eventuella tullar och skatter så väl som möjligt. Om beloppet av tullar och skatter för en transitering avviker klart från 10 000 euro, ska engångsreserveringen också för nya aktörer vara det verkliga beloppet av tullar och skatter.


Referensbeloppet är maximibeloppet av skulden eller ansvaret för de varor som samtidigt är hänförda till förfarandet. Aktören ska se till att referensbeloppet är tillräckligt. Om referensbeloppet visar sig vara otillräckligt, ska aktören kontakta garantitullkontoret (lupakeskus(at)tulli.fi) innan förfarandet påbörjas. 

Att ta i beaktande gällande garanti- och referensbelopp för olika förfaranden

Förfarande (med sedvanligt tillstånd) Referensbelopp*) Garanti*)
Övergång till fri omsättning Tullar Tullar
Förädling, tillfällig införsel Tullar, moms och punktskatter Tullit
Slutanvändning Tullar Tullar
Lagring Tullar, moms och punktskatter Tullar, moms och punktskatter
Transitering Tullar, moms och punktskatter Tullar, moms och punktskatter

*) Undantag är bl.a. ombudskapet Garantens ansvar samt särskilda förfaranden med förenklat tillstånd (tulldeklaration)  

Läs mer:


Garantiklasserna som hänför sig till tillståndet till samlad garanti är för tullskulden AB för AEO-aktörer och AA för övriga aktörer.

I garantiklass AA krävs 100 % garanti för tullskulden och 0 % garanti för mervärdesskatteskulden (garantin gäller bara i Finland) eller för både tull- och mervärdesskatteskulden en garanti på 100 % (EU-omfattande garanti).

Godkända ekonomiska aktörer (AEO) får nedsättning på garantin. Det krävs 30 % garanti för tullskulden och 0 % garanti för mervärdesskatteskulden (garantin gäller bara i Finland) eller för både tull- och mervärdesskatteskulden en garanti på 30 % (EU-omfattande garanti).


Transport och lagring

Lagrets referensbelopp, dvs. tull- och skatteansvarets belopp, fastställs vanligtvis utgående från lagrets maximivärde. I referensbeloppet används som standard 24 % mervärdesskatteansvar och 6 % tullansvar. Om innehållet i lagret består av endast en eller några få produkter, kan referensbeloppet fastställas utgående från faktiska skatte- och tullprocenter.

Till referensbeloppet räknas också eventuella punktskatter. Av punktskatterna beaktas till referensbeloppet 30 % av genomsnittet på skatternas värde.

Exempel

Det maximala värdet på de varor som samtidigt finns i tullagret: 100 000 e
Den genomsnittliga punktskatten på de varor som samtidigt finns i tullagret: 50 000 e
Tullansvar: 6 % x 100 000 e = 6 000 e
Mervärdesskatteansvar: 24 % x 100 000 e = 24 000 e
Punktskatteansvar: 30 % x 50 000 e = 15 000 e
Punktskattens mervärdesskatteansvar: 24 % x 15 000 e = 3 600 e
Referensbelopp sammanlagt: 48 600 e

Enligt EU:s tullagstiftning ska aktören följa och säkerställa att tull- och skattebeloppen för varor samtidigt i lagret inte överskrider referensbeloppet. Om referensbeloppet visar sig vara otillräckligt, ska aktören kontakta garantitullkontoret ([email protected]) innan förfarandet påbörjas. 

Lagergaranti av referensbeloppet i de olika garantiklasserna:                     

Garantiklass BD BC BB BA
Tull och punktskatter 0 % 30 % 50 % 100 %
Moms 0 % 0 % 10 % 50 %

Ankomsten av alla varor som importeras till landet ska anmälas till Tullen. Varor som transporteras landvägen uppvisas för tullen vid gränsen, i andra trafikformer lämnar transportfirman en elektronisk anmälan om uppvisande till Tullen. Om de oförtullade varorna därefter lossats till ett tillfälligt lager har du 90 dagar från datumet på anmälan om uppvisande, dvs. cirka tre månader, att bestämma vad du ska göra med varorna. Du kan till exempel återexportera varorna ut ur EU eller förtulla dem in i Finland.

Observera att dessa 90 dagar är en maximitid enligt lag, och en del av lagerhavarna tillämpar en kortare tidsfrist.


Deklarationstjänsten för import

Skicka omprövningsansökan per e-post till Tullens registratorskontor till kirjaamo(at)tulli.fi eller i ett brev till adressen Tullen, Omprövningsansökningar vid import, PB 512, 00101 Helsingfors.

Som ansökan kan du använda:

  • tullblankett 643r (Ansökan om återbetalning/eftergift av tullar)
  • tullblankett 99r (Ändringsanmälan som leder till efteruppbörd). Med denna blankett kan man även ansöka om återbetalning.

eller

  • en fritt formulerad ansökan som innehåller de uppgifter som ska anges i blanketterna ovan samt andra uppgifter som behövs.

Läs mer:
Omprövning av beslut
Att skicka omprövningsansökan
Snabb omprövning

 


Via Tullens deklarationstjänst för import kan kontantkunder betala tullräkningen direkt i sin nätbank eller med kort (Visa Credit/Debit och Mastercard Credit/Debit). Överlåtelsebeslutet genereras till kunden omedelbart efter att tullräkningen har betalats i deklarationstjänsten för import. Om tullräkningen betalas genom kontoöverföring till Tullens konto, får kunden överlåtelsebeslutet först när betalningen har registrerats på Tullens konto.


Försändelsen ska tullklareras. Läs mer om förtullning av postpaket i efterhand.

Åländska kunder ombedes ta kontakt med Mariehamns tull för mera information om hur oförtullade postpaket ska tullklareras.

Observera att du via deklarationstjänsten för import inte kan förtulla en postförsändelse som har levererats direkt till företaget oförtullad. Man ska göra en begäran om efterförtullning av försändelsen enligt den ovannämnda anvisningen.



                            

Allmän rådgivning för företagskunder

Allmän rådgivning för företagskunder måndag–fredag per e-post kl. 8–16: [email protected]

Tullrådgivning


Nyckelord Vanliga frågor

Vi vill utveckla vår webbplats tillsammans med våra kunder. Klicka på "Skicka utvecklingsförslag" nedan för att ge ditt utvecklingsförslag.

Skicka utvecklingsförslag