Om ditt företag inte har tillstånd till samlad garanti eller om ditt nuvarande tillstånd inte omfattar lagring, ska du i Tullens tjänst Tillstånd ansöka om tillstånd till samlad garanti och bifoga de uppgifter om ditt företags ekonomiska situation som begärs i tjänsten.
Under processen för ansökan om tillstånd till samlad garanti informeras du om garantibeloppet som krävs för lagringen. Du får ett beslut på din ansökan där referensbeloppet för lagringen (skattebeloppet) anges. När du fått beslutet om tillståndet till samlad garanti, kan du inge din ansökan om lagertillstånd. Läs mer om samlad garanti.
Tullen ställer inga separata tekniska krav på lagerlokaler och -utrymmen. Personalrum, pausrum och kontorsrum kan inte tillhöra lagerutrymmet. Tullen granskar lagerutrymmet under tillståndsprocessen. Lagerutrymmet ska skiljas åt från annan del av byggnaden eller området så att inga utomstående har tillträde till utrymmet. Under lagrets öppettider kan övervakningen genomföras till exempel så att utomstående personer kan vistas i lagret endast tillsammans med personalen.
Om andra företag än innehavaren av lagertillståndet har verksamhet i samma byggnad eller område ska de utrymmen som dessa företag använder skiljas från lagret med hjälp av t.ex. nätstängsel.
Om man behöver göra ändringar i lagerutrymmet efter att tillståndet beviljats, ska tillståndshavaren ta kontakt med det tullkontor som övervakar lagrets operativa verksamhet innan ändringarna genomförs. Om lagret flyttar ska tillståndshavaren skicka en ändringsansökan till Tullens tillståndscentral.
De tillfälligt lagrade varorna ska bokföras på ett sådant sätt som godkänns av Tullen. Tullen granskar bokföringen under tillståndsprocessen. Bokföringen kan vara på finska, svenska eller engelska och den kan göras elektroniskt eller manuellt.
Bokföringen ska vara up-to-date, och med hjälp av den ska varorna gå att spåras oavbrutet från uppläggningen på lagret till uttaget ur lagret. Utifrån bokföringen ska man också kunna generera olika lagerrapporter till Tullen, om t.ex. lagersaldo och lagertransaktioner.
Läs mera om lagerrapportering: Bokföring och rapportering vid tillfällig lagring
Allmänna villkor för bokföring behandlas i Tullens föreskrift 13/2016 om bokföring vid tillfällig lagring.
Man ska föra bok över de varor som hänförts till tullagerförfarandet. Lagerbokföringen ska godkännas av Tullen. I lagertillståndet fastställs om det är tillståndshavaren eller den ansvariga för förfarandet som svarar för bokföringen. Bokföringen kan vara på finska, svenska eller engelska och den kan göras elektroniskt eller manuellt. Alla varuposter i en försändelse ska noteras separat i bokföringen. Om bokföringen sker på produktnivå ska den visa i vilket parti produkten lagts upp på lagret.
Bokföringen ska vara up-to-date, och med hjälp av den ska varorna gå att spåras oavbrutet från uppläggningen på lagret till uttaget ur lagret. Utifrån bokföringen ska man också kunna generera olika lagerrapporter till Tullen, om t.ex. lagersaldo och lagertransaktioner.
Läs mera om lagerrapportering: Bokföring och rapportering vid tullagring
Allmänna villkor för bokföring behandlas i Tullens föreskrift 15/2016 om bokföring vid tullagerförfarande.