Reservförfarande vid införsel och utförsel

När det förekommer störningar i Tullens eller kundens system, kan en del av deklarationerna som inges till Tullens deklarationstjänst för säkerhetsuppgifter (AREX) undantagsvis inlämnas i pappersform. Utöver reservförfarandedokumentet ska också en elektronisk deklaration inlämnas i efterhand.

Tullen informerar kunderna om driftavbrott i Tullens system. Samtidigt meddelar Tullen om kunderna har lov att använda reservförfarandet. Om driftavbrott uppstår i kundens system, ska kunden begära tillstånd till användning av reservförfarandet av Tullens elektroniska servicecentral per e-post till spake.arex(at)tulli.fi.

Meddelandedeklaranter kan använda webbdeklarering som reservförfarande utan separat tillstånd.

Ta kontakt
Tullrådgivning, företagskunder
må–fr 8–16

Fråga tullrådgivningen

Samtalspris från fast telefon och från mobiltelefon 0 cent/min. + lna/msa.


Nyckelord Reservförfaranden

Hur skulle du utveckla innehållet?

Vi vill utveckla vår webbplats tillsammans med våra kunder. Klicka på "Skicka utvecklingsförslag" nedan för att ge ditt utvecklingsförslag.

Skicka utvecklingsförslag