Reservförfarande vid införsel och utförsel

När det förekommer störningar i Tullens eller kundens system, kan en del av deklarationerna som inges till Tullens deklarationstjänst för säkerhetsuppgifter (AREX) undantagsvis inlämnas i pappersform. Utöver reservförfarandedokumentet ska också en elektronisk deklaration inlämnas i efterhand.

Tullen informerar kunderna om driftavbrott i Tullens system. Samtidigt meddelar Tullen om kunderna har lov att använda reservförfarandet. Om driftavbrott uppstår i kundens system, ska kunden begära tillstånd till användning av reservförfarandet av Tullens elektroniska servicecentral per e-post till spake.arex(at)tulli.fi.

Meddelandedeklaranter kan använda webbdeklarering som reservförfarande utan separat tillstånd.

Ta kontakt

Allmän rådgivning för företagskunder

Allmän rådgivning för företagskunder betjänar må-fr kl. 8-16. Ring, skicka en fråga eller läs de vanligaste frågorna.

Tullrådgivning


Nyckelord Reservförfaranden

Vi vill utveckla vår webbplats tillsammans med våra kunder. Klicka på "Skicka utvecklingsförslag" nedan för att ge ditt utvecklingsförslag.

Skicka utvecklingsförslag