Reservförfarande vid införsel och utförsel

När det förekommer störningar i Tullens eller kundens system, kan en del av deklarationerna som inges till Tullens deklarationstjänst för säkerhetsuppgifter (AREX) undantagsvis inlämnas i pappersform. Utöver reservförfarandedokumentet ska också en elektronisk deklaration inlämnas i efterhand.

Tullen informerar kunderna om driftavbrott i Tullens system. Samtidigt meddelar Tullen om kunderna har lov att använda reservförfarandet. Om driftavbrott uppstår i kundens system, ska kunden begära tillstånd till användning av reservförfarandet av Tullens elektroniska servicecentral per e-post till spake.arex(at)tulli.fi.

Meddelandedeklaranter kan använda webbdeklarering som reservförfarande utan separat tillstånd.

Ta kontakt

Allmän rådgivning för företagskunder

Allmän rådgivning för företagskunder måndag–fredag per e-post kl. 8–16: [email protected]

Tullrådgivning


Nyckelord Reservförfaranden

Vi vill utveckla vår webbplats tillsammans med våra kunder. Klicka på "Skicka utvecklingsförslag" nedan för att ge ditt utvecklingsförslag.

Skicka utvecklingsförslag