Om du inger deklarationen i Tullklareringstjänsten eller som ett meddelande och du inte har något tidigare dokument eller det har ingetts under reservförfarandet ska du ange ”1ZZZ (annat tidigare dokument)” som typ av dokument. I en reservförfarandesituation ange också reservförfarandedokumentets nummer samt med koden FIXXX för ytterligare uppgift att det är fråga om ”ett tidigare dokument som ingetts vid reservförfarandet”.
Läs anvisningarna för användning av reservförfarandet.
Ange det tidigare dokumentet så här om varorna har anmälts till Tullen, men ett driftavbrott pågår i Deklarationstjänsten för transitering eller i deklarationstjänsten för Införsel och utförsel (AREX) när du försöker inge en importdeklaration. Gör så här om Tullen har meddelat om ett driftavbrott men du inte kan vänta tills det tar slut, utan du måste inge en importdeklaration så att transporten av varorna kan fortsätta.
Om du inger deklarationen i Tullklareringstjänsten eller som ett meddelande, ange ”1ZZZ (annat tidigare dokument)” som typ av tidigare dokument och MRN-referensnumret som referens för det tidigare dokumentet.
Läs anvisningarna för användning av reservförfarandet.
Om en tulldeklaration som ingetts genom meddelandedeklarering eller i Tullklareringstjänsten avvisas, kan det beror på att det tidigare dokumentet (t.ex. en införseldeklaration) har fel status. Detta innebär att den tidigare deklarationen inte har godkänd status med tanke på importförtullningen.
När du inger en standardtulldeklaration (A), kan den avvisas, om det tidigare dokumentet ännu inte visats upp för Tullen eller om handläggningen av det fortfarande pågår vid Tullen. Du kan då kontakta transportfirman och be den meddela dig när dokumentet har godkänd status.
När du inger en tulldeklaration på förhand (D), kan deklarationen avvisas om det tidigare dokumentet redan visats upp för Tullen. Ändra den ytterligare typen av deklaration till ”A – Standardtulldeklaration” och skicka deklarationen på nytt till Tullen.
Om tulldeklarationen börjat handläggas vid Tullen och om den fått ett MRN-nummer, kan den ytterligare typen av deklaration inte längre ändras.
Om deklarationen avvisas på grund av att MRN-referensnumret inte hittas i Tullens tjänst, kontrollera MRN-referensnumret och skicka deklarationen på nytt till Tullen.
Du kan kontrollera det tidigare dokumentets status också i MRN-söktjänsten om det tidigare dokumentet är en summarisk införseldeklaration, summarisk deklaration för tillfällig lagring eller en deklaration för tullagring.
Om det tidigare dokumentet har godkänd status med tanke på importförtullningen, men du får ändå ett felmeddelande, kan du kontakta Tullens elektroniska servicecentral.
Om du i tulldeklarationen angett ett felaktigt MRN-referensnummer eller ett felaktigt varupostnummer för den summariska införseldeklarationen eller deklarationen för tillfällig lagring, gör på följande sätt:
- Skicka de uppgifter som ska korrigeras per e-post till Elektroniska servicecentralen spake.varastointi(at)tulli.fi:
- Ge meddelandet rubriken ”Korrigering av uppgifter i importdeklaration”.
- Ange förtullningsnumret för den importtulldeklaration samt den varupost som berörs av korrigeringen.
- Ange de korrekta uppgifterna om det tidigare dokumentet:
- typ av tidigare dokument ”N355 – Summarisk införseldeklaration” eller ”N337 – Deklaration för tillfällig lagring”
- MRN-referensnummer och varupostnummer
- nummer på transportdokumentet på undernivå, om den föregående deklarationen är en deklaration för tillfällig lagring eller en summarisk införseldeklaration som ingetts till EU:s ICS2-system.
- Elektroniska servicecentralen kvitterar meddelandet som mottaget via e-post.
- Ge e-postmeddelandet du fått till den som hämtar varorna, så att hen kan visa den korrigerade uppgiften för innehavaren av det tillfälliga lagret.
Innehavaren av det tillfälliga lagret bifogar e-postmeddelandet till lagerbokföringen tillsammans med det ursprungliga beslutet om frigörande.