En individuell garanti är en garanti av engångsnatur som ställs för en enskild importtransaktion eller transitering. Den individuella garantin ska täcka hela skuld- och ansvarsbeloppet.
Om ditt företag inte har ett tillstånd till samlad garanti, kan du ställa en individuell garanti eller använda dig av en speditionsfirmas, dvs. ett ombuds, garanti och tillstånd.
Som privatperson kan du också ställa en individuell garanti eller använda speditionsfirmans (ombudets) garanti och tillstånd.
I Tullklareringstjänsten kan du ställa en individuell garanti inom förfarandet för övergång till fri omsättning.
Gör så här:
Tills vidare kan du inte befullmäktiga ett ombud att ställa garantin för din räkning i Tullklareringstjänsten.
Du kan ställa den individuella garantin vid ett tullkontor i samband med dessa förfaranden:
Vid ett tullkontor kan du också ställa garantin åt någon annan med fullmakt.
Såhär skapas en individuell garanti vid tullkontoret:
Tullen återbetalar den individuella garantin när förfarandet har avslutats och garantin inte längre behövs. Den individuella garantin återbetalas till kontot som du angett. Om du inte har ett kontonummer i IBAN-format, återbetalas garantin kontant vid ett tullkontor. Återbetalningen i kontanter kan dock endast mottas av personen som undertecknat pantsättningsförbindelsen, av en person med firmateckningsrätt vid företaget eller av en person som i fullmakten angetts som mottagare av återbetalningen.
Om ett särskilt förfarande avslutas genom att varorna överlåts till fri omsättning, ska tull, skatt och andra avgifter betalas för varorna. En individuell garanti som ställts för det särskilda förfarandet kan användas för att betala den tull och skatt samt övriga avgifter som tas ut för varorna.
En individuell garanti som ställts vid förfarandet för övergång till fri omsättning kan användas för att betala den tull och skatt samt övriga avgifter som tas ut för varorna.