I exportdeklarationen anges en tullförfarandekod som börjar med 23, till exempel:
- kod 2300 för varor som inte hänförts till något tullförfarande före exporten
- kod 2340 för varor som före exporten importerats från ett land utanför EU och överlåtits till fri omsättning
I uppgifterna om deklarationspartiet ska man som transaktionens art ange någon av följande:
- kod 60 = uthyrning, lån eller operationell leasing, under 2 år
- kod 91 = uthyrning, lån eller operationell leasing, över 2 år
- kod 99 = annan (oklassificerad) affärstransaktion.
Därtill ska man ange koden för särskild upplysning FIXBV samt datum för återimporten i formen dd.mm.åååå (sista datumet för återimport av varorna).
Som nationell förfarandekod anges 999, om inget nationellt förfarande tillämpas, eller i vissa situationer någon av de följande koderna:
- 7VB Icke-kommersiella varor, t.ex. reklamvaror
- 7VD Lagliga betalningsmedel och värdepapper
- 7VE Monetärt guld
- 7VF Varor avsedda för diplomatbruk eller liknande
Exportören kan vid behov ansöka om förlängning av tidsfristen för återimporten hos Tullens elektroniska servicecentral med en fritt formulerad skriftlig ansökan. Om tidsfristen förlängs till mer en två år, ändras även koden för transaktionens art.
Temporär export kan ändras till slutgiltig export om varorna stannar i bestämmelselandet för gott och inte återinförs till EU. Till ändringsbegäran ska man bifoga en faktura (om varorna har sålts) eller någon annan handling som visar att varorna är avgiftsfria.
Exempel:
Varan exporteras temporärt för en utställning, och i exportdeklarationen anges 60 som kod för transaktionens art, 2300 som tullförfarandekod och 999 som kod för nationellt förfarande.
Om varan säljs på utställningen, ska man i ändringsbegäran som transaktionens art ange 11, som tullförfarande 1000 och som nationellt förfarande 999.
Om varan stannar i tredje land avgiftsfritt (gratis leverans), ska man i ändringsbegäran som transaktionens art ange 30, som tullförfarande 1000 och som nationellt förfarande 7VB.
Om varor som temporärt exporterats med ATA-carnet stannar i bestämmelselandet för gott, ska ATA-carnetinnehavaren, dvs. exportören, lämna in en exportdeklaration för varorna i efterhand.
I uppgifterna om deklarationspartiet ska man ange följande:
- fakturans datum som avvikande exportdag
- i meddelandedeklarationen heter fältet ”Faktisk exportdag” (exportPointDate)
- Torneå tull som varans förvaringsplats
- kod för särskild upplysning FIXEU (inlämnad i efterhand)
- kod för särskild upplysning FIXEW (eftersom det är fråga om inlämning av statistikuppgifter till Tullen)
I exportdeklarationen ska man i uppgifterna om varuposten som tidigare handling ange ATA-carnet (kod 955) samt dess nummer och datum. Efter Tullens handläggning får exportören ett utförselbekräftat överlåtelsebeslut som bevis på exporten.
Enligt allmänna anvisningar om ATA-carnet ska carnetens återexportblad också förses med de finska tullmyndigheternas anteckningar. Man kan begära dessa anteckningar på ett tullkontor eller man kan skicka ATA-carneten till Torneå tull med bilagor (faktura).
Du kan få ATA-carneten stämplad vid närmaste tullkontor som erbjuder kundservice eller vid Flygtullen. Alla hamnar har inte längre Tullens kundservice, men du kan boka en betjäningstid.
ATA-carneten ska visas upp för tullens anteckningar alltid hos tullen i det land från vilket den avgår eller till vilket den anländer. Den behöver inte visas upp i varje land inom EU, eftersom EU utgör ett tullområde.
Användning av ATA-carnet i olika situationer
Mellanbladen avsedda för olika ändamål är uppdelade i ATA-carneten med olika färger som följer:
- Exportation = exportblad för tullen i exportlandet (gult)
- Importation = importblad för tullen i importlandet (vitt)
- Re-exportation = återexportblad för tullen i destinationslandet (vitt)
- Re-importation = returblad för tullen i avgångslandet (gult)
- Transit = transiteringsblad för tullen i transitlandet (blått)
Om varor transporteras till flera länder eller i flera partier, se till att ATA-carneten har tillräckligt med sidor. Under giltighetstiden för ATA-carneten kan man ansöka om flera sidor och av grundad anledning om förlängd giltighetstid. Du kan ansöka om duplikat för en ATA-carnet som förkommit.
Temporär export med ATA-carnet
Att öppna en ATA-carnet vid tullen i exportlandet: Exportation-blad
Varorna och ATA-carneten visas upp vid tullen i exportlandet. Användaren av ATA-carneten ska underteckna pärmbladet och fylla i fälten D–F i Exportation-bladet samt underteckna det. Exportation-bladet blir kvar vid tullen i exportlandet.
ATA-carneten förses med exportanteckningar vid tullen i exportlandet. Om varorna förs ut via ett annat EU-land, ifylls fält 7 på talongens gula blad (exportation) inte, utan EU-utförseltullkontoret bekräftar det med sin underskrift och datumstämpel. Talongerna tas inte bort från ATA-carneten.
Exempel: ATA-carnet-transport med flyg från Uleåborg via Helsingfors till Japan
Varorna lastas på flygplanet i Uleåborg och flyttas på tullområdet på flygfältet i Helsingfors-Vanda till ett flygplan som går till Japan. ATA-carneten stämplas och bekräftas i Uleåborg vid ett kontor som betjänar kunder via tidsbokning.
Exempel: ATA-carnet-transport med fartyg från Helsingfors till Tyskland och därifrån med flyg till Kanada
Varorna avgår från Helsingfors med bil och fortsätter färden med fartyg till Tyskland där de lastas på ett flygplan som går till Kanada. ATA-carneten ska visas upp för tullens anteckningar antingen vid Flygtullen eller vid ett tullkontor i hamnen som betjänar kunder via tidsbokning. Tullen bekräftar inte utförseln i Helsingfors i talongens fält 7, utan den bekräftas först vid tullen i Tyskland där varorna och ATA-carneten ska visas upp.
ATA-carnet-retur till avgångslandet: Re-importation-blad
När varan kommer tillbaka ska ATA-carneten visas upp för tullen på första införselorten i EU. Användaren av ATA-carneten ska fylla i fälten D–F i Re-importation-bladet samt underteckna det. Tullen skickar Re-importation-bladet till exportlandets tull (returadress).
Användning av ATA-carnet som transiteringsdokument: Transit-blad
När en transitering påbörjas med en ATA-carnet i transitlandet eller -området, ifylls kolumnerna ”D Transportsätt”, ”E Förpackningsuppgifter” och ”F a) Varorna” (numren från varuförteckningen) i Transit-bladet. Därtill ska ort, datum, namnförtydligande och underskrift anges. Tullen ger en tidsfrist inom vilken ATA-carnet-transiteringen ska vara framme vid den angivna destinationsorten.
Se anvisningarna för privatpersoner om transport av varor med ATA-carnet.
ATA-carnet är ett internationellt dokument med vilket man temporärt kan exportera utställningsvaror, verktyg för yrkesutövning och kommersiella varuprover till länder som anslutit sig till ifrågavarande tullkonvention. Carneten utgör också en internationellt godkänd garanti för de tullar och importskatter som eventuellt uppbärs för de importerade varorna.
En ATA-carnet ersätter inte de övriga dokument eller tillstånd som eventuellt krävs vid import eller export, såsom importtillstånd för skjutvapen och sundhetsintyg. ATA-carneter beviljas på ansökan av handelskamrarna i alla de länder som anslutit sig till konventionen. I Finland beviljas ATA-carneter av Centralhandelskammaren.
Transitering med en ATA-carnet
Om man önskar transportera varor med en ATA-carnet till en utställning, mässa e.d. genom ett sådant land eller område (t.ex. EU) där tillfällig införsel inte sker, kan ATA-carneten användas som transiteringsdokument. Man behöver inte ställa någon separat transiteringsgaranti till Tullen. Säkerhetsuppgifter behöver heller inte inges för varor som transporteras med en ATA-carnet.