Hoppa till innehåll

Tullens kunder får förlängd tid för övergång till Suomi.fi-identifikation och -fullmakter

10.12.2020 13.24
Pressmeddelande

Tullkunder som fortfarande använder Katso-identifikation får en tidsfrist fram till den 28 februari 2021 för övergången till tjänsten Suomi.fi, som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata upprätthåller. Den förlängda tiden är avsedd för kunder som inte själv kan ta Suomi.fi-identifikation och -fullmakter i bruk. Dessa kunder hos Tullen är främst utländska företag och personer. Tullens övriga kunder övergår till Suomi.fi-identifikation senast den 31 december 2020. 

– Den förlängda tiden för Katso-tjänsten kom vi fram till för att Tullen vill trygga övergången till tjänsten Suomi.fi även för de kunder som ännu inte tagit tjänsten i bruk, så att utrikeshandelns smidighet inte påverkas negativt. 

– Det är viktigt för Tullen att den elektroniska kommunikationen inte avbryts i något skede och att kunderna har tillräckligt med tid att ställa i ordning Suomi.fi fullmakterna, poängterar kundservicechef  Juha Lempiäinen

– Vi vill också säkerställa att alla kunder får det stöd de behöver vid årsskiftet, då Storbritanniens utträde ur EU förverkligas i praktiken. 

Behöver du hjälp med att övergå till Suomi.fi-fullmakter?

Tullens kundstöd hjälper dig gärna med övergången till Suomi.fi-identifikation, och vi har också omfattande anvisningar för olika situationer på vår webbplats. 

Kundstöd: allmän rådgivning för företagskunder, tfn 0295 5202, kl. 8–16.15

Läs mer om Suomi.fi-identifikation och -fullmakter på Tullens webbplats
Håll dig uppdaterad om Suomi-fi situationen: Beställ nyhetsbrevet om tullklarering eller Intrastat här 

Läs mer om identifikation och befullmäktigande på Suomi.fi-webbplatsen:
Presentation av Suomi.fi-identifikation
Hur ges och begärs fullmakter?
Länkar till anvisningar om tjänsten Suomi.fi-fullmakter finns på denna sida
Information om övergången från Katso till användning av Suomi.fi

Kundmeddelande