SV

Tullen planerar nedläggning av kundservicen vid fyra tullkontor fr.o.m. 1.1.2015

4.11.2014 10.01
Pressmeddelande

I juni 2014 startade Tullen ett utredningsarbete gällande kundservicen vid sexton olika tullkontor, eftersom behovet av kundbetjäning över disk har minskat i och med EU:s lagstiftning som kräver elektronisk deklarering.

Kundservicen ska enligt planen upphöra helt den första januari 2015 vid fyra tullkontor: Mustola, Kouvola, Lovisa och Mellersta Vanda. För kunder och intressentgrupper vid dessa tullkontor ordnas informationstillfällen över hur ändringarna påverkar verksamheten. Dessa informationstillfällen ordnas i november i Villmanstrand, Kouvola och Helsingfors. Tidpunkter för dessa informationstillfällen meddelas på Tullens webbsidor www.tulli.fi.

Utredningsarbetet gällande kundservicen fortsätter år 2015 och gäller då kundbetjäningen vid tullkontoren i Haxböle, Hangö, Jyväskylä, Karleby, Lahtis, Uleåborg, Björneborg, Raumo, Tammerfors, Torneå (Hallituskatu och Södra Tullen) och Vasa.

Huvuddelen av Tullens tjänster redan nu elektroniska

Huvuddelen av Tullens tjänster är redan nu elektroniska och största delen av kunderna använder dem. Det återstående behovet av betjäning över disk kan tillgodoses på alternativa sätt. Den nuvarande kundrådgivningen vid tullkontoren sköts framöver av Tullens kundtjänster som erbjuder telefon- och e-postrådgivning.

Mera information

Tom Ferm, kundrelations- och skatteuppbördsdirektör, tfn: 040 332 2622
Sari Bjong, kundservicechef, tfn: 040 332 5063

Pressmeddelande