Hyppää sisältöön

Tuontitullaus

Voit tullata lähetyksesi ja maksaa maahantuontiverot tullauspalveluissa 24/7.

Henkilöasiakkaan tuontitullaus
Tuontitullaus (yrityksille)

Sinun pitää tullata lähetys, jos olet saanut Postilta tai muulta rahdinkuljettajalta tiedon tulliselvitettävän eli tullattavan lähetyksen saapumisesta. Tullaus on tehtävä ja mahdolliset verot maksettava kuljetusyhtiön ilmoittamassa ajassa tai muuten kuljetusyhtiö palauttaa lähetyksesi lähettäjälle.

Valitse

Tutustu henkilöasiakkaille tarkoitettuihin ohjeisiin sivuilla Netistä ostamisen jälkeen - Tullaa lähetys 

Takaisin ylös

Tutustu ensin 

Tullaa netissä – käytä Tuontitullauspalvelua

Tuontitullauspalvelun käyttö on maksutonta, ja palvelu on käytössäsi 24/7. Palvelun käyttöohjeet ja usein kysytyt kysymykset löydät palvelusta.

Tuontitullauspalvelua voivat käyttää sekä Tullin käteis- että luottoasiakkaat.

  • Käteisasiakas on yritys, jolla ei ole maksunlykkäyslupaa. Käteisasiakas saa tavaran haltuunsa vasta sen jälkeen, kun tavara on tulliselvitetty, ja kun tullauspäätös eli tullilasku on maksettu.
  • Luottoasiakas on yritys, jolla on maksunlykkäyslupa. Luottoasiakas saa tavaran haltuunsa heti, kun tavara on tulliselvitetty, ja asiakas saa samalla tullauspäätöksen. Tullilaskun (jaksoerittelyn) luottoasiakas saa vasta myöhemmin, eli tullilaskulle on maksuaikaa noin viisi viikkoa.

Palveluun kirjautuminen

Yrityskäyttäjät voivat kirjautua palveluun Suomi.fi-tunnistautumisella ja valtuuttaa toisen asioimaan puolestaan Suomi.fi-valtuutuksella. Tässä palvelussa käytettävä Suomi.fi-valtuuskoodi on Tulliselvittäminen.

Katso-tunniste säilyy toistaiseksi käytössä niillä yrityksillä, jotka eivät voi vielä käyttää Suomi.fi-tunnistautumista.Katso-tunnisteeseen tulee olla liitetty TULLI-Tulliselvitys –roolin sisältämä valtuus. Katso-tunnisteen myöntää maksutta Verohallinto.

 

Palvelussa maksaminen

Tuontitullauspalvelussa käteisasiakas voi maksaa tullilaskun verkkopankissa pankkitililtä tai korttimaksuna (Visa Credit/Debit ja Mastercard Credit/Debit). Tuonti-ilmoituspalvelussa maksettavan summan pitää olla vähintään 0,65 €. Käteisasiakas saa tullilaskulle maksuaikaa kymmenen päivää ja luottoasiakas noin viisi viikkoa.

Postilähetys

Postilähetyksen saat suoraan yritykseesi tai noutopisteeseen tullauksen jälkeen.

Rahtilähetys

Jos kyse on rahtilähetyksestä, saat Tuontitullauspalvelusta  lähetystä koskevan luovutuspäätöksen. Toimita luovutuspäätös lähetyksen kuljettajalle, jotta lähetys voidaan luovuttaa varastosta.

Lähetys pitää tullata määräajassa, muuten Posti tai rahdinkuljettaja palauttaa lähetyksen takaisin lähettäjälle.

Rajauksia

Palvelussa käytettävien tullimenettelyjen laajuus riippuu siitä, onko yrityksellä Tullin luottoasiakkuus tai muita Tullin lupia. Osa menettelyistä on vain luottoasiakkaiden käytössä. Palvelussa voi tehdä posti- ja rahtilähetyksistä täydellisiä, yksivaiheisia tulli-ilmoituksia tässä luettelossa mainituista tullimenettelyistä. Muissa tullimenettelyissä yritys voi käyttää vaihtoehtoisia ilmoittamistapoja. Yritys voi esimerkiksi antaa ilmoituksen tullitoimipaikassa, valtuuttaa edustajan tekemään ilmoituksen puolestaan tai lähettää ilmoituksen sanomana.

Huom! Ennen kuin asioit tullissa, tarkista aina lähin tulliselvityksiä hoitava tullitoimipaikka ja sen aukioloajat. Siirry yhteystietoihin

Tuontitullauspalvelu on suomeksi ja ruotsiksi.

Siirry Tuontitullauspalveluun

Tuonti-ilmoituksen voi lähettää myös sanomana

Yritykset voivat lähettää tuonti-ilmoituksen sanomamuotoisesti omasta tietojärjestelmästään tai palveluntarjoajan välittämänä. Sanoma-asiointi kannattaa valita asiointitavaksi, jos yritys tekee paljon tuonti-ilmoituksia. Sanoma-asioinnin käyttöönotto edellyttää Tullin myöntämää lupaa. Myös ohjelmistot ja tietoliikenneyhteyksien toimivuus pitää testata Tullin kanssa.

Takaisin ylös

Ota yhteyttä

Yleisneuvontaa yritysasiakkaille

Yleisneuvontaa yritysasiakkaille ma—pe 8–16.15 sähköpostitse osoitteesta [email protected]

Tullineuvonta