- Näin tunnistaudut ja valtuutat
- Ilmoituspalvelut
- Tuontitullauspalvelu
- Vienti-ilmoituspalvelu
- Passitusilmoituspalvelu
- Saapumisen ja poistumisen ilmoituspalvelu (AREX)
- Ahvenanmaan verorajailmoituspalvelu (ALA)
- Tullivarastoinnin ilmoituspalvelu
- Intrastat-ilmoituspalvelu
- Alusliikenteen ilmoituspalvelu (Portnet)
- Luvat-palvelu
- Liitetiedoston lähetyspalvelu
- Valitse sopiva asiointitapa
- Haku- ja kyselypalvelut
- Asiointipalvelujen häiriötiedotteet
- Sanoma-asiointi
- Lomakkeet
- Lupien hakemuslomakkeet
- Tulli-ilmoitus (SAD)
- AEO-lomakkeet
- AREX-lomakkeet
- EORI-lomakkeet
- Meriliikenteen lomakkeet
- Passituksen lomakkeet ja vakuusmallit
- Luottoasiakkaan lomakkeet
- Sanoma-asioinnin lomakkeet
- Erityismenettelyjen lomakkeet
- Vientitullauksen lomakkeet
- Tullittomuusasetus
- Muita tullilomakkeita
- Poikkeustilannelomakkeet
- Ohjeet vaihtoehtoiseen asiointiin
- Pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmä
Sanoma-asiointi
Sanomapohjainen asiointi yrityksen ja Tullin välillä tarkoittaa sähköistä tiedonsiirtoa määrämuotoisilla ilmoitussanomilla. Sanoma-asiointi kannattaa valita asiointitavaksi, jos yritys tekee paljon ilmoituksia ja ilmoitukset sisältävät useita tavaraeriä.
Sanoma-asiointia voi käyttää tuonnissa (tuonnin tulli-ilmoitukset), viennissä (viennin tulli-ilmoitukset), tavaroiden saapumisen ja poistumisen ilmoittamisessa, passituksessa (T1- ja T2-passitusilmoitukset sekä TIR-carnet’n sähköiset ilmoitukset), tullivarastoon ilmoittamisessa, Ahvenanmaan verorajailmoituksissa ja sisäkaupan tilastoilmoituksissa.
Sanoma-asioinnin edellytykset:
- Tietoliikenneyhteydet sanomien välittämiseen.
- Ohjelmistot, joilla voi tehdä ja lähettää ilmoituksia Tullin eri järjestelmiin.
- Ohjelmistojen ja tietoliikenneyhteyksien toimivuuden testaus Tullin kanssa.
- Tullin myöntämä lupa sanoma-asiointiin.
- Digi- ja väestötietoviraston palvelinvarmenne sanomien välittämistä varten.
-
Menettelyosaamista ilmoitusten sujuvan asioinnin varmistamiseksi.
Sanoma-asioinnin asiakkaaksi voit hakea
Sanoma-asioinnin luvan hakeminen -palvelussa
Sanoma-asioinnin luvan hakeminen -palvelussa haet suoran sanoma-asioinnin lupaa tai muutosta uuteen tulliselvitysjärjestelmään, tullivarastointiin ja tuontiin. Palvelu on käytettävissäsi 24/7 h, ja sen käyttö on maksutonta.
Palveluun voi nyt kirjautua Suomi.fi-tunnistautumisella. Katso-tunniste säilyy toistaiseksi käytössä niille yrityksille, jotka eivät voi vielä käyttää Suomi.fi-tunnistautumista. Palvelussa on käytettävä Suomi.fi-valtuuskoodia ”Tulliselvittäminen”. Tarkempaa tietoa palveluun kirjautumisesta: Näin tunnistaudut ja valtuutat
TAI
Täyttämällä tullilomakkeen 934
Tullilomakkeella 934 voit hakea lupaa, muutosta tai peruutusta ilmoituksiin suoran sanoma-asioinnin kautta: tuontiin (tuonnin tulli-ilmoitukset), vientiin (viennin tulli-ilmoitukset), tavaroiden saapumisen ja poistumisen ilmoittamiseen, passitukseen (T1- ja T2-passitusilmoitukset sekä TIR-carnet’n sähköiset ilmoitukset), Ahvenanmaan verorajailmoituksiin ja sisäkaupan tilastoilmoituksiin.
Seuraavat tiedot on hyvä selvittää jo ennen kirjautumista Sanoma-asioinnin luvan hakeminen -palveluun:
EORI-numero
Tarkista että yritykselläsi on sanoma-asioinnin edellytyksenä oleva EORI-numero.
Sanoma-asioinnista vastaavan henkilön tiedot
Valitse yrityksestäsi se henkilö ja hänen varahenkilönsä, johon voidaan olla yhteydessä yrityksesi sanomaliikenteeseen ja testaukseen liittyvissä asioissa ja ilmoita henkilön yhteystiedot.
Sanoma-asioinnin toteuttajan tiedot
Ilmoita sen yrityksen nimi ja yhteyshenkilön tiedot, joka on toteuttanut ilmoittamisessa käyttämäsi ohjelmiston.
Hakijan toiminta
- Selvitä missä teknisessä roolissa yrityksesi toimii lähetettäessä suoran sanoma-asioinnin ilmoituksia.
- Toimiiko yritys sanomailmoittajan siten, että yrityksesi käyttämä ohjelmisto muodostaa, XML-allekirjoittaa ja välittää Tullin määrittelyjen mukaiset ilmoitussanomat suoran sanomarajapinnan kautta itsenäisesti. Tällöin myös palvelinvarmenteen hankkiminen ja ylläpito kuuluvat yrityksellesi.
- Toimiiko yrityksesi sanomailmoittajana siten, että yrityksesi käyttää palveluntarjoajana toimivan yrityksen ohjelmistoa ilmoitussanomien muodostamiseen ja lähettämiseen. Tässä tapauksessa palveluntarjoaja tarvitsee palvelinvarmenteen. Ilmoita myös käyttämäsi palveluntarjoajan nimi ja EORI-numero.
- Yrityksesi toimii palveluntarjoajana ja ohjelmistosi muodostaa ja välittää suoran sanoma-asioinnin ilmoitukset toisen yrityksen puolesta. Ilmoita niiden yritysten nimi ja EORI-numero (vähintään yksi), joille yrityksesi toimii palveluntarjoajana.
Palveluiden käyttöönotto
- Suoran sanoma-asioinnin sanomatiedotepalvelun käyttö: Selvitä onko käyttämässäsi ohjelmistossa sanomatiedotepalvelu käytössä. Jos ei ole, selvitä olisiko tarpeellista ottaa se käyttöön, sillä se nopeuttaa huomattavasti ilmoituksen käsittelyä.
- Hakija testaa liitetiedostojen sanomapalvelun toiminnallisuuden: Ilmoita, jos yrityksesi toimii ohjelmistotalona ja haluaa testata ohjelmistoonsa ilmoitusten liitteiden lähettämistä suoran sanoma-asioinnin kautta. Jos ohjelmistotalojen asiakkaat käyttävät liitetiedostojen sanomapalvelua, tätä toiminnallisuutta ei tarvitse testata, vaan varmistaa että toiminnallisuus on käytettävissä ohjelmistossa.
Ilmoitukset, joihin sanoma-asioinnin lupaa haetaan
Selvitä, mitä ilmoituskohtaisia sanomia yrityksesi tulee testaamaan ja antamaan suoran sanoma-asioinnin kautta.
Jos palvelu ei ole häiriötilanteessa käytettävissä, ota yhteyttä Tullin yritysneuvontaan.
Yrityksesi on päättänyt hakeutua Tullin sanoma-asioinnin asiakkaaksi
Valitse sanoma-asioinnin toteutustapa
- Päätä, hakeudutko Tullin sanomailmoittajaksi (muodostat ja välität sanomat itse) vai käytätkö palveluntarjoajaa (palveluntarjoaja muodostaa ja välittää sanomat toisen yrityksen puolesta) suorassa sanoma-asioinnissa.
- Lue Johdanto sanomapohjaiseen asiointiin Tullissa.
Toteuta omaan ympäristöösi palvelut, joilla pystyt käyttämään Tullin tarjoamia suoran sanoma-asioinnin web-pohjaisia asiointipalveluita
- Järjestelmäsi liittämisestä Tullin suoran sanoma-asioinnin web-service palveluun ohjeistetaan suoran sanoma-asioinnin teknisessä oppaassa.
Hanki ohjelmisto
- Hanki ohjelmisto, joilla voi tehdä ja lähettää Tullille tarvittavia ilmoituksia ennen hakeutumista asiakkaaksi. Tulli ei myy tullausohjelmistoja, vaan yrityksen on hankittava ohjelmisto niitä tarjoavilta yrityksiltä.
Hae Tullin sanoma-asioinnin lupaa
Tulli.fi- Lue hakemuksen täyttöohje
- Täytä sanoma-asioinnin hakemus sen mukaan, mihin Tullin järjestelmään/järjestelmiin olet hakeutumassa – lomake 934s tai "Sanoma-asioinnin luvan hakeminen" -palvelulla. Jos hakemuksen täytössä on epäselviä kohtia ota yhteyttä Tullin yritysneuvontaan.
- Lähetä hakemus Tullin lupakeskukseen
Tapaa Tullin yritysneuvoja
Tulli.fi- Sanomaliikenteen asiakkaaksi hakeutuva yritys saa yritysneuvontaa ennen asiakastestauksen aloittamista.
- Luvan hakemisen jälkeen Tulli ottaa sinuun yhteyttä neuvonta-ajankohdan sopimiseksi.
Testaa ohjelmisto ja yhteydet
Tulli.fi- Testaa Tullin kanssa tietoliikenneyhteyksien ja ohjelmistojen toimivuus..
- Testausohjeet ovat Tullin sivuilla.
Saatuasi luvan sanoma-asiointiin voit lähettää testaamasi ilmoitukset Tullille sanoma-asioinnin kautta.
Tulli.fi- Aloittaessasi sanoma-asioinnin ilmoittamisen voit olla yhteydessä Tullin. Tullin sivuilta löydät yhteystiedot sanomaliikenteen yritysasiakkaille.
- Voit tilata käyttökatko- ja häiriötiedotteen, jolloin saat nopeammin tiedon jos sanomaliikenteessä on häiriöitä.
- Jos vaihdat palveluntarjoajaa, muuttuuko ohjelmisto tai jokin muu? Osa muutoksista hoituu muutoshakemuksella. Jos y-tunnus muuttuu, tarvitset kokonaan uuden luvan.
- Suoran sanoma-asiointipalvelun käyttöehdot
- UTU/Sanoma-asioinnin pikaopas (ohjevideo)
- Sanomapohjainen asiointi (ohjevideo)
- Valitse sopiva asiointitapa
- Johdanto sanomapohjaiseen asiointiin Tullissa
- Suora sanoma-asiointi tekninen opas
- Suoran sanoma-asioinnin hakemus, ongelmatilanteita ja xml-schemat
- Hakemuksen (lomake 934s) täyttöohje tekstinä
- Sanomakuvaukset
- Testausohjeet
- Yhteystiedot sanomaliikenteen yritysasiakkaille
- Käyttökatko- ja häiriötiedotteiden tilaus
- Muutostilanteet sanoma-asioinnissa
- Sanomapalveluja tarjoavat yritykset
Yleisneuvontaa yritysasiakkaille ma—pe 8–16.15 sähköpostitse osoitteesta [email protected]