Tullens värden och etiska principer styr vår verksamhet. Vi genomför vår uppgift i en mångkulturell verksamhetsmiljö på ett ansvarsfullt och effektivt sätt, utnyttjar möjligheter och har beredskap för hot. Förtroende är ett centralt mål för arbetet i en öppen förvaltning. Vi följer utvecklingen av Tullens anseende med den årliga undersökningen Luottamus&Maine.
Att främja jämlikhet, likabehandling och mångfald på arbetsplatsen är en del av vårt ansvarstänkande och våra ansvarsåtgärder. Genom samhälleligt ansvarsfull rekrytering och positivt bemötande av specialgrupper ökar vi delaktigheten på arbetsmarknaden för personer med partiell arbetsförmåga, svårigheter att sysselsätta sig, unga, äldre personer och personer med invandringsbakgrund.
Genom proaktivt utbildningssamarbete, möjliggörande av praktik och aktiv synlighet på mässor och i media främjar vi utvecklingen av arbetslivskompetens och ökar medvetenheten om möjliga jobb redan under studietiden. Genom engagemang av personal, initiativ och förstärkning av kunskap om utveckling uppmuntrar vi anställda vid Tullen att utveckla arbetsvardagen och tullärenden.
Våra åtgärder
Vi följer utvecklingen av Tullens anseende med den årliga undersökningen Luottamus&Maine. I studien bedömde respondenterna Tullens anseende inom olika teman, som var förvaltning, ekonomi, ledning, innovationer, interaktion, produkter och tjänster, arbetsplats och ansvar. Resultaten av alla teman bildar tillsammans ett helhetsbetyg.
År 2023 var helhetsbetyget på Tullens anseende 3,67 (på skalan 1‒5), som steg en aning från föregående år (3,65). Vårt arbetsplatsbetyg steg till 3,70 (2022: 3,69), men vårt ansvarsbetyg sjönk en aning till 3,75 (2022: 3,79). Vi placerade oss på 13 plats bland alla organisationer inom offentlig förvaltning som deltog i undersökningen. Jämfört med genomsnittet för de 25 bästa organisationerna gjorde vi bra ifrån oss inom alla delområden av anseendet.
Tullens anseende har förbättrats sedan år 2018 (3,63) då vi deltog i studien för första gången. Utvecklingen av anseendet är resultatet av ett långsiktigt arbete som alla anställda vid Tullen bidrar till.
År 2023 har utvecklingen av rekrytering med samhällsansvar fortsatt och ytterligare utredningar har gjorts. Tullen deltog för andra gången i evenemanget Job Shadow Day som samordnas av den internationella Vates-stiftelsen, och som är avsedd för personer vars livssituation, sjukdom eller funktionshinder gör det svårt att sysselsätta sig. Dagen förverkligades på Tullens förvaltningsavdelning, där personer som deltog fick bekanta sig med uppgifter inom personalförvaltning och kommunikation. Vid besättande av vikariat vid alterneringsledighet har vi fortsatt att beakta personer med låg anställbarhet och samarbetet med TE-tjänsterna. Tullen har också erbjudit studerande vid högskolor möjlighet att få arbetslivserfarenhet genom praktikplatser. År 2023 arbetade totalt 14 praktikanter i Tullen.
Vårt mål är att vara den mest önskade arbetsplatsen inom statsförvaltningen. Detta mål främjade vi år 2023 genom att delta i olika evenemang samt marknadsföra vår lärlingsutbildning och andra lediga jobb.
I oktober 2023 deltog vi i en turné för PTR-myndigheter (polisen, Tullen och Gränsbevakningsväsendet) till läroanstalter i Västra Lappland. Målgrupp för turnén var högstadie- och gymnasieelever. Vi ökade vår synlighet även bland högskolestuderande. Vi deltog i tre rekryteringsmässor: i januari deltog vi i Contact Forum i statens gemensamma avdelning och i november deltog vi i Aalto Talent Expo och Kumpula Potential. I november deltog vi i ämnesorganisationen Aalto Business Law ry:s karriärkväll, där vi presenterade Tullen som en arbetsplats för studerande i företagsjuridik.
Lärlingsutbildningen vid Tullen har under många år väckt stort intresse bland arbetssökande. Lärlingsutbildningen har varit starkt synlig i våra kanaler i sociala medier under ansökningstiderna. Dessutom får vi regelbundet frågor om utbildningen. Vid ansökan i augusti fick vi nästan 1 400 ansökningar, och när vi berättade om detta, blev även MTV intresserad. Lärlingsutbildningen vid Tullen var ett diskussionstema i MTV:s program Viiden jälkeen i början av september.
I september 2022 startades en studiehelhet som ett samarbete mellan Tullen och Åbo yrkeshögskola, som också genomfördes år 2023. Totalt cirka 100 studerande har deltagit i studieperioden under de senaste två åren. De studerande har gett respons om studieperioden: ”Utbildningen var riktigt bra. Kursen var tidvis arbetsam, men temat var intressant. Tydlig och konsekvent undervisning med konkreta exempel.”
En expert vid Tullen besökte också föreläsningsserien handelshögskolan vid Åbo universitet med temat ”Tullen övervakar genomförandet av handelsavtal”. Dessutom fortsatte samarbetet med Villmanstrand-Lahtis tekniska universitet. Tullens expert har under flera år redan gett utbildning i studieperioden Export- och importverksamhet.
Samarbetet fortsätter också med yrkesskolor. Tullen rekryterar 23 personer för en viss tid för att utföra en yrkesexamen genom lärlingsutbildning. Examen arrangeras av Kouvolan ammattiopisto Oy. Totalt 122 personer studerade i lärlingsutbildning vid Tullen år 2023. År 2023 deltog totalt 41 studerande i en examensutbildning för personer som arbetar med förtullningsuppgifter i företag, vilken ordnades som ett samarbete mellan Omnia och Tullen.
Tullens ansvar återspeglas också i en initiativrik personal och i Tullens initiativkanal. På hösten 2022 öppnade Tullen en initiativkanal där alla anställda vid Tullen kan lägga till egna initiativ, till exempel sådana som gynnar kunderna. Kanalen har använts jämnt under året 2023. Fram till slutet av år 2023 hade nästan 100 initiativ tagits vid Tullen, och över 20 initiativ godkändes för genomförande. De godkända initiativen har varit innovativa och har gett konkret hjälp för Tullens arbete. Sammantaget blir arbetet ännu smidigare tack vare initiativen och kunderna får bättre service. För första gången belönades också två av de bästa initiativtagarna vid Tullen. De belönade fick 250 euro och diplomet Initiativtagare 2023. Dessa bästa initiativ gällde användning av lättlästa bilder för att utveckla tjänster för specialgrupper samt utveckling av den populära Tullräknaren i en mer ansvarsfull riktning. Initiativ kommer att belönas även i fortsättningen och bland annat på det här sättet uppmuntras personalen att bolla idéer.
Som en del av genomförandet av strategin ville vi stärka en engagerande och initiativrik arbetskultur som möjliggör försök. Denna utveckling av en människocentrerad och experimentell kultur och serviceupplevelse stöds av tillämpningen av principer och metoder för servicedesign. År 2023 stärkte vi vår kompetens inom designtänkande och -metoder, vidareutvecklade praxis i design samt grundade ett designnätverk.
Tullens coachning för designambassadörer är en del av arbetet att stärka design och kundorienterad utveckling inom Tullen. Designambassadörerna identifierar projekt där design kan användas och de kan genomföra designprojekt självständigt eller tillsammans med Tullens designer. Den första gruppen av designambassadörer började år 2022, och en del utförde samtidigt också en specialexamen för produktutvecklare. Gruppens examen firades med presentationer av utvecklingsuppgifter och samtal om inlärningsupplevelser i oktober 2023. Den andra gruppen designambassadörer påbörjade sin coachning på ungefär ett år under ledning av Tullens designer på hösten 2023.
Tullens designambassadörer, designer och andra som är intresserade av människoorienterad utveckling bildar ett designnätverk. Syftet med nätverket är att dela idéer, erfarenheter och kunskap om människoorienterad utveckling.
Exempel på kundorienterad utveckling av tjänster och processer tas upp i vår hållbarhetsrapport, och sådana är bildförsöket i tillgängliga tullärenden på Helsingfors-Vanda flygplats samt utvidgningen av produktsäkerhet i tullräknaren.