TYVI-palvelu

Tullin sopimus TYVI-palvelusta Posti Messagingin kanssa päättyy 31.5.2022. Tämä tarkoittaa sitä, että TYVI Lite (Suomi.fi) kirjautuminen, sähköisen lomakkeen ja korjauslomakkeen käyttö loppuu TYVI Lite-käyttäjien osalta 31.5.2022.

1.6.2022 lukien:

Posti Messaging jatkaa operaattorina TYVI-palvelua ainoastaan TYVI Pro-asiakkaille 31.12.2022 saakka. Tiedoston lataaminen ja ilmoitusten korjaaminen TYVI-palvelussa TYVI Pro-asiakkaille jatkuu vuoden 2022 loppuun saakka.

Tiedoston lähettäminen

Tilastoilmoituksen voi tehdä määrämuotoisena tiedostona Posti Messagingin TYVI-palvelun sivulla Tyvi.fi. Tiedoston siirtoa varten tarvitaan Posti Messagingin maksullinen TYVI Pro-tunnus ja Suomi.fi-valtuudet.

Posti Messaging TYVI Pro -tunnus

Tunnus haetaan osoitteesta: Tyvi.fi > Tilaa tästä. Se on maksullinen.

Posti Messaging tekee sopimuksen asiakkaan kanssa palvelun käytöstä. Tunnuksen saaminen kestää noin kolme työpäivää

Tilastoilmoitus lähetetään joko ascii-tiedostona tai csv-tiedostona (excel-taulukko tallennetaan csv-muotoon). Tiedoston siirto soveltuu hyvin ilmoittajille, joilla on paljon nimikerivejä ja tilastotiedot ovat saatavissa joko kokonaan tai osittain sähköisessä muodossa yrityksen omista tietojärjestelmistä. Erillistä tiedoston testausta ei TYVI-palvelussa vaadita. Käytettäessä tiedoston siirtoa järjestelmä tarkistaa heti tietojen oikeellisuuden, joten esim. virheellisiä koodeja ei voi antaa.

Kysyttävää?

Intrastat
ma–pe 9–12
vs99Tglox1jZvyyhgNuiYv7CJT6gngfnegav

Voit kysyä

  • EU-maiden välisen sisäkaupan ilmoittamisesta
  • Intrastat-ilmoituspalvelun käytöstä.