Tuontitullauspalvelu

Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelu toimii parhaiten Chrome-, Firefox- ja Safari-selaimilla.


Saat tullattavan lähetyksen saapumisilmoituksen Postilta tai kuljetusyritykseltä vain niistä lähetyksistä, jotka sinun pitää tullata. Sinun pitää maksaa mahdolliset maahantuontiverot ennen kuin Posti tai kuljetusyrittäjä voi toimittaa lähetyksen eteenpäin.

On mahdollista, että myyjän palvelu ei kata Suomea. Olethan yhteydessä myyjään asian selvittämiseksi.

 


Jos olet tehnyt tullauksen ennen 11.2.2020, löydät sen kirjautumalla vanhaan palveluun. Vanhassa palvelussa tehdyt tullaukset eivät siirry uuteen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun.


Tulli ei lähetä automaattisia vastausviestejä onnistuneista tullauksista. Palvelu ilmoittaa onnistuneesta tullauksesta. Tullaukset ja päätökset löydät Omat tullaukseni -osiosta kirjautumalla palveluun. Tietoja säilytetään 90 päivän ajan.


Tulli ei lähetä erillisiä tullilaskuja. Maksa tullaus, kun tullaat lähetystä Tuontitullauspalvelussa.


Maksutavasta riippuen maksun kirjautuminen Tullin tilille voi viedä 2–3 pankkipäivää. Kun maksu on kirjautunut, tullauksen tila muuttuu valmiiksi. Tulli ilmoittaa automaattisesti Postille, kun tullauksesi on valmis ja Posti voi toimittaa sen sinulle. Huomaathan myös Postin käsittelymaksun. Selvitä asia Postin nettisivuilta.

Jos muu kuljetusyritys tarvitsee sinulta luovutuspäätöstä, löydät sen Omat tullaukseni -osiosta.


Yleinen arvonlisäverokanta Suomessa on yleensä 24 prosenttia. Poikkeuksia ovat esimerkiksi elintarvikkeet (14 %), kirjat (10 %) ja vähintään kuukauden ajaksi tilatut aikakauslehdet (10 %).


Saat saapumisilmoituksen tai tiedon tullattavan lähetyksen saapumisesta aina Postilta tai kuljetusyritykseltä. Tarvitset saamiasi tietoja, jos tullaat lähetyksen itse. Jos sinulla on kysyttävää saapumisilmoituksesta, ota yhteyttä Postiin tai kuljetusyritykseen.


Voit hakea verojen palauttamista esimerkiksi, jos olet palauttanut tavaran myyjälle EU:n ulkopuolelle. 

Tee vapaamuotoinen oikaisuhakemus ja lähetä se liitteineen kirjaamo(at)tulli.fi.

Ohjeet oikaisupyynnön tekemiseen


Postilähetys jonka saapumisilmoituksen on lähettänyt Posti

Kun saat saapumisilmoituksen jälkitoimituksesta, soita Tulliin, p. 0295 5206. Varmista ennen soittoa, että sinulla on kaikki tilanteen selvittämiseksi vaadittavat tiedot ja asiakirjat:

  • viitenumero (MRN)
  • tavaroiden tilausvahvistus tai kauppalasku
  • jälkitoimituksena tulleen postilähetyksen saapumistunnus. 

Varmista kuljetusyritykseltä, että lähetystäsi ei ole jo palautettu takaisin lähettäjälle. Jos lähetystäsi ei ole palautettu, selvitä viivästyskoron määrä Tullista, p. 0295 5206, ma–pe 8-18..  

Ennen kuin saat lähetyksen itsellesi, sinun on maksettava myös viivästyskorot. Huomaa, että eräpäivän ylittänyttä laskua ei voi maksaa tullauspalvelussa. Maksa tullaus verkkopankissa samana päivänä, kun selvität viivästyskoron määrän. Muista, että maksun välittyminen Tulliin voi kestää 2–3 päivää.


Selvitä Postista, missä kuljetuksen vaiheessa pakettisi on hävinnyt.

  1. Jos pakettisi on hävinnyt tullauksen jälkeen Suomessa kuljetuksen aikana Tulli ei palauta maahantuontiveroja, vaan sinun on haettava korvausta Postilta.
  2. Jos Posti on palauttanut paketin takaisin lähettäjälle, voit hakea oikaisua esimerkiksi vapaamuotoisella hakemuksella tai Tullin lomakkeella 643s. 

Pyydä Postista tosite paketin palauttamisesta takaisin lähettäjälle tai tulosta palautustosite itse Postin sivuilta lähetysten seurantapalvelusta.


Kuljetusyritys lähettää saapumisilmoituksen tullattavasta lähetyksestä ainoastaan silloin, kun lähetys on tullattava. On mahdollista, että saapumisilmoituksessa oleva postilähetyksen tunnusnumero (saapumistunnus) päättyy EU-maan tunnukseen, vaikka lähetys on alun perin lähetetty EU:n ulkopuolelta.

Ilmoita lähetysmaaksi aina tavaran todellinen lähetysmaa.


Kyllä, voit käyttää luotto-ominaisuutta/ korttimaksua (VISA debit/credit ja MasterCard debit/credit).

Huomaa, että Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa maksettavan summan pitää olla vähintään 0,65 €.


                            

Ota yhteyttä

Henkilöasiakkaan tuontitullaus
ma–pe 8–18

Neuvontaa tuonnin ja viennin tulli-ilmoituksen täyttämiseen

Kysy tullineuvonnasta

Tullineuvonta palvelee ma-pe 8-16. Soita, lähetä kysymys tai tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin.

Tullineuvonta

Haluamme kehittää verkkopalveluamme yhteistyössä asiakkaidemme kanssa. Siirry antamaan kehitysehdotuksesi klikkaamalla "Lähetä kehitysehdotus".

Lähetä kehitysehdotus