Hyppää sisältöön

Henkilöasiakkaan tulliselvitys

Selaa suosituimpia kysymyksiä tai kirjoita kysymyksesi alla olevaan hakukenttään.

Kirjoita kysymyksesi ja hae vastaus

Usein kysytyt kysymykset tulliselvityksestä

Postilähetys on tulliselvitettävissä heti, kun Postin seurantapalvelussa on teksti: "Lähetys odottaa tullaustasi. Hoida tullaus 20 päivän sisällä saapumisesta."

Ole tarvittaessa yhteydessä Postiin, Tulli ei lähetä saapumisilmoituksia. Tulli ei myöskään kuljeta ja varastoi lähetyksiä.

Lue lisää: Postin ja Tullin roolit nettiostoksissa


Jos et tiedä tai saa tavaroiden lähettäjältäkään selville postilähetyksen sisältöä, voit tehdä huolintasopimuksen Postin kanssa, jolloin Posti hoitaa tullauksen. Postin palvelu on maksullinen. Ota yhteyttä Postiin, p. 020 451 5900 tai huolinta(at)posti.com.

Huom. Tulli ei selvitä lähetyksien sisältöä asiakkaiden toimeksiannosta.


Tulli ei lähetä erillisiä tullilaskuja. Tullauspäätös on samalla tullilasku, jonka voit maksaa, kun tullaat lähetystä Tuonti-ilmoituspalvelussa.


Et voi käyttää Tuonti-ilmoituspalvelua, jos sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta ja verkkopankkitunnuksia, varmennekorttia tai mobiilivarmennetta.

Tuonti-ilmoituspalvelussa et voi tullata esimerkiksi

  • muuttotavaroita
  • aseita
  • metsästystrofeita
  • eläviä eläimiä.

Tutustu ohjeisiimme, miten voit asioida kanssamme vaihtoehtoisella tavalla.


Kätevimmin voit tehdä tullauksen nettitullauksena tai toimi tämän ohjeen mukaisesti: Postipaketin tullaaminen jälkikäteen.


Saat saapumisilmoituksen tai tiedon tullattavan lähetyksen saapumisesta aina Postilta tai rahdinkuljettajalta. Tarvitset saamiasi tietoja, jos tullaat lähetyksen itse. Jos sinulla on kysyttävää saapumisilmoituksesta, ota yhteyttä Postiin tai rahdinkuljettajaan.


Pyydä lähettäjältä tilausvahvistus (order confirmation), kauppalasku (invoice) kuitti tai muu luotettava selvitys tavaran arvosta. Huom! Tiliote tai pankkitosite ei ole riittävä selvitys tavaran arvosta.


Voit hakea maahantuontiverojen palauttamista esimerkiksi, jos olet palauttanut tavaran myyjälle EU:n ulkopuolelle tai jos olet ilmoittanut tullauksella vääriä arvoja. 

Lähetä vapaamuotoinen oikaisuhakemus sähköpostilla Tullin kirjaamoon osoitteeseen kirjaamo(at)tulli.fi tai Tulli, Tuonnin oikaisuhakemukset, PL 512, 00101 Helsinki.

Ilmoita oikaisuhakemuksessa kaikki tarvittavat tiedot sekä lähetä liitteenä kopiot asiakirjoista. 

 


Jos et halua vastaanottaa postilähetystä, älä tullaa sitä. Jos postilähetystä ei tulliselvitetä 20 päivän määräajassa, lähetys palautuu takaisin lähettäjälle. Jos kyseessä on tilattu tavara, ilmoita kaupan peruutuksesta myyjälle.

Voit halutessasi ilmoittaa Postille ennen säilytysajan umpeutumista, että kieltäydyt vastaanottamasta lähetystä ja haluat, että se palautetaan lähettäjälle.


Jos vastaanotat lahjan, on sinun pyydettävä lähettäjältä selvitys lahjan sisällöstä ja arvosta. 

Yli 45 euron arvoisista lahjoista kannetaan maahantuontiverot, kuten mistä tahansa verkkokauppaostoksesta. 

Lue lisää lahjan tullauksesta

Siirry tuontitullauspalveluun


Jos lähetyksen tavaroiden yhteisarvo on 22 euroa tai sen alle tai lähetys sisältää enintään 45 euron arvoisen yksityishenkilön lähettämän lahjan, ei lähetyksestä tarvitse tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta tehdä tulli-ilmoitusta eikä maksaa veroja. Sinun täytyy kuitenkin lähettää tullille:

  • tilausvahvistus tai selvitys lahjasta ja sen arvosta
  • lähetyksen saapumistunnus ja yhteystietosi

sähköpostitse osoitteeseen lentoposti(at)tulli.fi paketin vapauttamista varten. Lisätietoja: Tullin sivuilta tai nettiasioinnin puhelinpalvelusta, p. 0295 5206.


Postilähetys jonka saapumisilmoituksen on lähettänyt Posti

Kun saat saapumisilmoituksen jälkitoimituksesta, soita Tulliin, p. 0295 5206. Varmista ennen soittoa, että sinulla on kaikki tilanteen selvittämiseksi vaadittavat tiedot ja asiakirjat:

  • tullausnumero
  • tavaroiden tilausvahvistus tai kauppalasku
  • jälkitoimituksena tulleen postilähetyksen saapumistunnus. 

Ennen kuin saat postipaketin itsellesi, sinun on maksettava lisäksi myöhästyneestä maksusta aiheutuneet korot. Korkojen määrän saat selville soittamalla Tulli-ilmoittamisen tukeen, henkilöasiakkaat, p. 0295 5206.


Tullin tuontitullauspalvelussa voit tullata postilähetyksesi maksutta.


Tällaisesta lähetyksestä ei tarvitse antaa erillistä tulli-ilmoitusta, jos se sisältää enintään 45 euron arvoisen yksityishenkilön lähettämän lahjan. Paketin vapauttamiseksi sinun täytyy kuitenkin lähettää Tullille  

  • tilausvahvistus tai selvitys lahjasta ja sen arvosta
  • lähetyksen saapumistunnus ja yhteystietosi

sähköpostitse osoitteeseen lentoposti(at)tulli.fi. Lisätietoja saat Tullin nettisivuilta tai nettiasioinnin puhelinpalvelusta, p. 0295 5206.

Voit vaihtoehtoisesti tullata lähetyksen Tullin Tuonti-ilmoituspalvelussa.


Selvitä Postista, missä kuljetuksen vaiheessa pakettisi on hävinnyt.

  1. Jos pakettisi on hävinnyt tullauksen jälkeen Suomessa kuljetuksen aikana Tulli ei palauta maahantuontiveroja, vaan sinun tulee hakea korvausta Postilta.
  2. Jos Posti on palauttanut paketin takaisin lähettäjälle, voit hakea oikaisua vapaamuotoisella hakemuksella tai Tullin lomakkeella 643s (pdf)

Pyydä Postista tosite paketin palauttamisesta takaisin lähettäjälle tai tulosta palautustosite itse Postin sivuilta lähetysten seurannasta.


EU:n tulli- ja veroalueen ulkopuolelta sekä EU:n tullialueelta mutta veroalueen ulkopuolelta lähetettävät tavarat on yleensä tulliselvitettävä. Vastaanottajana sinun pitää tulliselvittää aina yli 45 euron arvoinen lahja, koska se on verollinen. Lue lisää muista lahjalähetyksistä, jotka vaativat tulliselvityksen. Vaikka kyseessä on lahja, tarvitset tulliselvitystä varten tavarasta kuitin, laskun tai muun luotettavan selvityksen, jonka perusteella lahjan arvo voidaan todentaa.  Lue lisää lahjan tulliselvityksestä.


Jos olet saanut Postilta tullattavan lähetyksen saapumisilmoituksen lähetyksestä, jota ei tarvitse tullata, pyydä paketin vapautusta seuraavasti:

Lähetä

  • tilausvahvistus (order confirmation) tai kauppalasku (invoice) tai kuitti sekä mahdolliset tapauskohtaiset lisäselvitykset,
  • postilähetyksen saapumistunnus (löydät Postin saapumisilmoitukselta) ja
  • yhteystietosi

sähköpostilla osoitteeseen lentoposti(at)tulli.fi.


Rahdinkuljettaja lähettää saapumisilmoituksen tulliselvitettävästä lähetyksestä ainoastaan silloin, kun lähetys on tullattava. On mahdollista, että saapumisilmoituksessa oleva postilähetyksen tunnusnumero (saapumistunnus) päättyy EU-maan tunnukseen, vaikka lähetys on alun perin lähetetty EU:n ulkopuolelta.

Ilmoita lähetysmaaksi aina tavaran todellinen lähetysmaa.


Kyllä, voit käyttää luotto-ominaisuutta/ korttimaksua (VISA debit/credit ja MasterCard debit/credit).

Huomioithan, että Tuonti-ilmoituspalvelussa maksettavan summan pitää olla vähintään 0,65 €.


Lähetyksiä ei voi tulliselvittää etukäteen.

Voit tullata postilähetyksen, kun olet saanut saapumisilmoituksen. Saapumisilmoitus voi myös olla sähköinen.

Postilähetys on tulliselvitettävissä, kun Postin seurantapalvelussa on teksti: ”Lähetys odottaa tullaustasi. Hoida tullaus 20 päivän sisällä saapumisesta.”


                            

Ota yhteyttä

Kysy tullineuvonnasta

Tullineuvonta palvelee ma-pe 8-16. Soita, lähetä kysymys tai tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin.

Tullineuvonta


Asiasanat Tulliselvitys

Haluamme kehittää verkkopalveluamme yhteistyössä asiakkaidemme kanssa. Siirry antamaan kehitysehdotuksesi klikkaamalla "Lähetä kehitysehdotus".

Lähetä kehitysehdotus