Hyppää sisältöön

Miten laadin oikaisuhakemuksen?

Tee oikaisuhakemus kirjallisesti Tullille ensisijaisesti lomakkeella:

Voit tehdä myös vapaamuotoisen hakemuksen.

Tee hakemus huolellisesti  

Huolellisesti täytetty hakemus nopeuttaa asiasi käsittelyä. Tutustu mallitäytettyyn hakemukseen: Tullien peruutus ja palautus, 643s.

Täytä hakemuksessa nämä tiedot

  • päätös johon muutosta haetaan
  • mitä muutoksia päätökseen haetaan
  • perusteet joilla muutosta vaaditaan
  • hakijan nimi, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite
  • tilinumero (BIC ja IBAN).

Liitteet

Hakemuksen liitteeksi tulevat aina

  • kopio päätöksestä, johon haet muutosta.
    Tärkeää: jos olet tehnyt tullauksen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa 11.2.2020 tai sen jälkeen, kopiota tullauspäätöksestä, johon haet muutosta, ei tarvita, mutta ilmoita tarkasti tullauksen MRN-tunnus.
  • asiakirjat, joihin vaatimuksissa vedotaan ja joilla voi olla vaikutusta asian ratkaisuun.
  • kauppalasku tai tilausvahvistus.

Jos haet muutosta tavaran nimikkeeseen, ilmoita myös suomenkielinen tavarankuvaus asian käsittelyn nopeuttamiseksi.

Jos haet muutosta tavaran palauttamisen takia, esitä myös todiste tavaran palauttamisesta EU:n ulkopuolelle sekä reklamaatiokirjeenvaihto myyjän kanssa.

Lähetä oikaisuhakemus Tulliin

Lähetä oikaisuhakemus Tulliin liitteineen
sähköpostilla: kirjaamo(at)tulli.fi tai
postitse: Tulli, Tuonnin oikaisuhakemukset, PL 512, 00101 Helsinki.

Ahvenanmaata koskevat oikaisuhakemukset

Jos oikaisuhakemuksesi liittyy kolmansien maiden sekä EU-maiden tuontiin Ahvenanmaalle tai Manner-Suomen ja Ahvenanmaan väliseen verorajatuontiin, lähetä hakemus liitteineen

sähköpostilla: atp.skattegrans(at)tulli.fi tai
postitse: Maarianhaminan tulli, PL 40, 22101 Maarianhamina. 

Huomioi nämä

- Kun olet tullannut lähetyksesi itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, löydät tullauspäätöksen, luovutuspäätöksen ja tullilaskun Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelusta 90 päivän ajan.

  1. Tunnistaudu palveluun.
  2. Valitse "Omat tullaukseni". Jos käytät mobiililaitetta, löydät sen avaamalla palvelun oikeassa yläkulmassa olevan valikon.
  3. Valitse tullaus ja sen asiakirjat.

-  Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tekemiesi tullausten asiakirjat löydät myös Tulliselvityspalvelusta. Siellä ovat lisäksi Tulliselvityspalvelussa tekemäsi tullaukset.

  1. Tunnistaudu palveluun.
  2. Valitse välilehti ”Valmiit” ja sieltä haluamasi tullaus. Jos tiedät tullauksesi MRN-numeron, voit hakea tullaustasi myös välilehdeltä ”Ilmoitusten haku”.
  3. Tullauksen asiakirjat ovat sivulla "Yhteenveto ja lähettäminen".

- Jos olet tullannut lähetyksesi itse ennen 11.2.2020, tullauspäätös ja luovutuspäätös löytyvät Yritysasiakkaiden erityismenettelyjen tuonti-ilmoituspalvelusta.

- Jos kuljetus- tai huolintayritys on tullannut lähetyksen puolestasi, pyydä asiakirjat siltä.

Oikaisuhakemukseen tarvitaan tullauksen MRN

Tullauspäätöstä ei tarvita oikaisuhakemuksen liitteeksi, jos tullaus on tehty Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa 11.2.2020 tai sen jälkeen. Ilmoita oikaisuhakemuksessa kuitenkin tarkasti tullauksen MRN-tunnus.

Yksityishenkilönä sinun on säilytettävä tullauksen liittyvät asiakirjat kuluvan vuoden ja seuraavien kuuden vuoden ajan tullauksesta. Tulli voi pyytää sinua esittämään ne.


Jos sinulle ei luovuteta lähetystä virheellisen kolliluvun tai painotiedon vuoksi, tee uusi tullaus oikeilla tiedoilla, jotta tavara voidaan luovuttaa sinulle. Tämän jälkeen voit hakea virheellisen tullauksen mitätöintiä ja rahojen palauttamista korvaavaa tullausta vastaan.

  • Toimita hakemus Tullin kirjaamoon: kirjaamo(at)tulli.fi.
  • Liitä mukaan molemmat tullauspäätökset sekä kauppalasku ja muut asiakirja, josta oikeat tiedot voidaan todeta.

Ota yhteyttä

Kysy tullineuvonnasta ma-pe 8-16.15

Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin.

Postipakettien saapumiseen, sisältöön ja käsittelymaksuun liittyvissä kysymyksissä ota yhteys Postiin.

Tullineuvonta