Hyppää sisältöön

Miten laadin oikaisuhakemuksen?

Tee oikaisuhakemus kirjallisesti Tullille ensisijaisesti lomakkeella:

Voit tehdä myös vapaamuotoisen hakemuksen.

Täytä hakemuksessa nämä tiedot

  • päätös johon muutosta haetaan
  • mitä muutoksia päätökseen haetaan
  • perusteet joilla muutosta vaaditaan
  • hakijan nimi, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite
  • tilinumero (BIC ja IBAN).

Liitteet

Hakemuksen liitteeksi tulevat aina

  • kopio päätöksestä, johon haet muutosta
  • asiakirjat, joihin vaatimuksissa vedotaan ja joilla voi olla vaikutusta asian ratkaisuun.
  • kauppalasku tai tilausvahvistus.

Jos haet muutosta tavaran nimikkeeseen, ilmoita myös suomenkielinen tavarankuvaus asian käsittelyn nopeuttamiseksi.

Jos haet muutosta tavaran palauttamisen takia, esitä myös todiste tavaran palauttamisesta EU:n ulkopuolelle sekä reklamaatiokirjeenvaihto myyjän kanssa.

Tee hakemus huolellisesti  

Huolellisesti täytetty hakemus nopeuttaa asiasi käsittelyä. Tutustu mallitäytettyyn hakemukseen Tullien peruutus ja palautus, 643s..

Huomioi nämä

Jos asiamies teki tullauksen puolestasi, pyydä tullauspäätös asiamieheltä. Jos teit tullauksen itse Tullauspalvelussa (Tuonti-ilmoituspalvelussa), kirjaudu palveluun. Käyttöehtojen hyväksymisen jälkeen avautuu etusivu, josta pääset tulostamaan tullauspäätöksen.

Nettituonnin käyttöehtojen mukaisesti yksityishenkilöillä on velvollisuus arkistoida tullaukseen liittyvät asiakirjat kuluvan vuoden ja seuraavien kolmen vuoden ajan tullauksesta, Tulli voi pyytää sinua esittämään asiakirjat.


Jos sinulle ei luovuteta lähetystä virheellisen kolliluvun tai painotiedon vuoksi, tee uusi tullaus oikeilla tiedoilla, jotta tavara voidaan luovuttaa sinulle. Tämän jälkeen voit hakea virheellisen tullauksen mitätöintiä ja rahojen palauttamista korvaavaa tullausta vastaan.

  • Toimita hakemus Tullin kirjaamoon: kirjaamo(at)tulli.fi.
  • Liitä mukaan molemmat tullauspäätökset sekä kauppalasku ja muut asiakirja, josta oikeat tiedot voidaan todeta.

Ota yhteyttä

Kysy tullineuvonnasta

Tullineuvonta palvelee ma-pe 8-16. Soita, lähetä kysymys tai tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin.

Tullineuvonta


Haluamme kehittää verkkopalveluamme yhteistyössä asiakkaidemme kanssa. Siirry antamaan kehitysehdotuksesi klikkaamalla "Lähetä kehitysehdotus".

Lähetä kehitysehdotus