Hyppää sisältöön

Oikaisuohjeet, kun olet ostanut tavaran IOSS-rekisteröityneeltä verkkokauppiaalta

Veron palautukseen eli oikaisuun vaikuttaa se, millaisesta verkkokaupasta olet ostanut tavaran. Alla on ohjeet erilaisissa poikkeustilanteissa, kun olet ostanut tavaran IOSS-rekisteröityneeltä verkkokauppiaalta. Lue lisää IOSS-tunniste -sivulta.

En voinut tai edustaja ei voinut käyttää IOSS-tunnistetta tulli-ilmoituksessa

Maksoit Suomen arvonlisäveron IOSS-myyjälle jo ostovaiheessa, mutta jouduit maksamaan arvonlisäveron uudelleen tullauksen yhteydessä. Hae siinä tapauksessa veron palautusta verkkokaupalta.

Lähetä palautusta varten tullauspäätös verkkokaupalle. Jos olet tullannut itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, tullauspäätös säilyy palvelussa 90 päivän ajan kohdassa Omat tullaukseni.

IOSS-rekisteröitynyt verkkokauppa alensi tavaran hintaa kaupan ja tullaamisen jälkeen

Selvitä ensin, kuka on tullannut ostoksesi ja mistä saat tullauspäätöksen.

Jos olet tullannut itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, tullauspäätös säilyy palvelussa 90 päivän ajan kohdassa Omat tullaukseni.

Jos kuljetusyritys tai muu edustaja on tullannut puolestasi, pyydä tullauspäätös siltä.

Hae sen jälkeen Suomen tullista oikaisua tullauspäätökseen kolmen vuoden sisällä tullauksesta. Kun olet saanut oikaisupäätöksen, lähetä se myyjälle. Myyjä palauttaa sinulle ylimääräisen arvonlisäveron.

Huomioi, että jos kuljetusyritys on tullannut ostoksesi johonkin toiseen maahan kuin Suomeen, oikaisua ei voi hakea Suomen tullista. Tällaisessa tapauksessa oikaisua haetaan siitä maasta, mihin ostos on tullattu. Lue ohjeet oikaisun hakemiseen.


  1. Selvitä ensin, kuka on tullannut ostoksesi, mihin maahan ostoksesi on tullattu ja mistä saat tullauspäätöksen numeron. Jos olet tullannut itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, tullauspäätös ja oikaisuhakemukseen tarvittava MRN-numero säilyvät palvelussa 90 päivän ajan kohdassa Omat tullaukseni. (Esimerkiksi vuonna 2021 tehdyn tullauksen MRN-numero alkaa ”21FIU000…”). Jos kuljetusyritys tai muu edustaja on tullannut puolestasi Suomeen, pyydä tullauspäätös siltä.
  2. Hae sen jälkeen Suomen tullista tullauksen oikaisua tullauspäätökseen kolmen vuoden sisällä tullauksesta. Tulli jälkikantaa eli lähettää sinulle laskun maksamatta jääneestä verosta. Tämä ohje on henkilöasiakkaille. Yrityksille on eri ohjeet. Huomioi, että jos kuljetusyritys on tullannut ostoksesi johonkin toiseen maahan kuin Suomeen, oikaisua ei voi hakea Suomen tullista. Tällaisessa tapauksessa oikaisua haetaan siitä maasta, mihin ostos on tullattu. Lue ohjeet oikaisun hakemiseen.

  1. Selvitä ensin, kuka on tullannut ostoksesi, mihin maahan ostoksesi on tullattu ja mistä saat tullauspäätöksen numeron. Jos olet tullannut itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, tullauspäätös ja sen MRN-numero säilyvät palvelussa 90 päivän ajan kohdassa Omat tullaukseni. (Esimerkiksi vuonna 2021 tehdyn tullauksen MRN-numero alkaa ”21FIU000…”). Jos kuljetusyritys tai muu edustaja on tullannut puolestasi, pyydä tullauspäätös siltä.
  2. Tee tämän jälkeen uusi tulli-ilmoitus Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Ilmoita ostoksen kokonaishinta sekä mahdolliset lähetyskustannukset ja maksa maahantuontiverot. Kirjoita tullauspäätöksen MRN-numero talteen.
  3. Hae Suomen tullista ensimmäisen tullauksen oikaisua. Jos kuljetusyritys on tullannut lähetyksen muuhun maahan, pyydä tullauksen oikaisua kyseisestä maasta.
  4. Kun olet saanut oikaisupäätöksen, lähetä se myyjälle. Myyjä palauttaa sinulle ylimääräisen arvonlisäveron. Lue ohjeet oikaisun hakemiseen.

- Kun olet tullannut lähetyksesi itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, löydät tullauspäätöksen, luovutuspäätöksen ja tullilaskun Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelusta 90 päivän ajan.

  1. Tunnistaudu palveluun.
  2. Valitse "Omat tullaukseni". Jos käytät mobiililaitetta, löydät sen avaamalla palvelun oikeassa yläkulmassa olevan valikon.
  3. Valitse tullaus ja sen asiakirjat.

- Tulliselvityspalvelussa tekemiesi tullausten asiakirjat löydät Tulliselvityspalvelusta.

  1. Tunnistaudu palveluun.
  2. Valitse välilehti ”Valmiit” ja sieltä haluamasi tullaus. Jos tiedät tullauksesi MRN-numeron, voit hakea tullaustasi myös välilehdeltä ”Ilmoitusten haku”.
  3. Tullauksen asiakirjat ovat sivulla "Yhteenveto ja lähettäminen".

- Jos olet tullannut lähetyksesi itse ennen 11.2.2020, tullauspäätös ja luovutuspäätös löytyvät Yritysasiakkaiden erityismenettelyjen tuonti-ilmoituspalvelusta.

- Jos kuljetus- tai huolintayritys on tullannut lähetyksen puolestasi, pyydä asiakirjat siltä.

Oikaisuhakemukseen tarvitaan tullauksen MRN

Tullauspäätöstä ei tarvita oikaisuhakemuksen liitteeksi, jos tullaus on tehty Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa 11.2.2020 tai sen jälkeen. Ilmoita oikaisuhakemuksessa kuitenkin tarkasti tullauksen MRN-tunnus.

Yksityishenkilönä sinun on säilytettävä tullauksen liittyvät asiakirjat kuluvan vuoden ja seuraavien kuuden vuoden ajan tullauksesta. Tulli voi pyytää sinua esittämään ne.



Muualla tällä sivustolla

Ota yhteyttä

Kysy tullineuvonnasta ma–pe 8–16.15

Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin.

Postipakettien saapumiseen, sisältöön ja käsittelymaksuun liittyvissä kysymyksissä ota yhteys Postiin.

Tullineuvonta