Hyppää sisältöön

Tullauspäätöksen oikaisu

Voit hakea oikaisua Tullin antamaan tullauspäätökseen, jos 

  • perut kaupan ja palautat tavaran  
  • tuonti- tai vientitullin määrä on vahvistettu liian suureksi
  • tavarat ovat viallisia tai tavarat eivät ole sopimuksen ehtojen mukaisia tai
  • Tulli on tehnyt virheen.

Miten kauan oikaisuhakemuksen käsittely kestää? 

Oikaisuvaatimukset käsitellään Tullissa niiden saapumisjärjestyksessä. Lain mukaan hakemukset on käsiteltävä 120 päivän sisällä.

Kun Tulli on käsitellyt hakemuksesi, saat siitä palautuspäätöksen postitse. Maahantuontiverojen palautusten siirtymiseen tilillesi voi mennä muutama päivä.

Käsittelyajat nyt tavallista pidemmät 

Jos pyydät oikaisua 19.4.2021 jälkeen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, Tulliselvityspalvelussa  tai sanoma-asiointina annetun ilmoituksen tullauspäätökseen, on oikaisuhakemuksen käsittelyaika tavallista pidempi.  

Tullinpalautuksia aletaan maksaa asiakkaille syyskuun lopusta 2021 lähtien. Pahoittelemme asiakkaillemme mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

Lähetä oikaisuhakemus Tulliin

Lähetä oikaisuhakemus Tulliin liitteineen sähköpostilla: kirjaamo(at)tulli.fi tai postitse: Tulli, Tuonnin oikaisuhakemukset, PL 512, 00101 Helsinki.

Ahvenanmaata koskevat oikaisuhakemukset

Jos oikaisuhakemuksesi liittyy kolmansien maiden sekä EU-maiden tuontiin Ahvenanmaalle tai Manner-Suomen ja Ahvenanmaan väliseen verorajatuontiin, lähetä hakemus liitteineen

sähköpostilla: atp.skattegrans(at)tulli.fi tai
postitse: Maarianhaminan tulli, PL 40, 22101 Maarianhamina. 

                            

Ota yhteyttä

Kysy tullineuvonnasta ma–pe 8–16.15

Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin.

Postipakettien saapumiseen, sisältöön ja käsittelymaksuun liittyvissä kysymyksissä ota yhteys Postiin.

Tullineuvonta


Asiasanat Oikaisuvaatimus