Hyppää sisältöön

Tullauspäätöksen korjaus eli oikaisu

Jos haluat korjata tullauksessa ilmoitettuja tietoja tai esimerkiksi perut kaupan, voit hakea tullaukselle korjausta eli oikaisua.

Miten toimin, jos palautan tavaran tai lähetän sen korjattavaksi tai vaihdettavaksi?

Hakemusten käsittelyaika on tällä hetkellä noin kymmenen kuukautta   

Oikaisuhakemusten käsittelyajat ja tullinpalautusten maksaminen ovat Tullin tietojärjestelmämuutosten vuoksi pidentyneet. Hakemusten käsittelyaika on tällä hetkellä noin kymmenen kuukautta.

Käsittelemme hakemukset tulojärjestyksessä. Huolellisesti täytetty hakemus nopeuttaa asiasi käsittelyä. 

Pahoittelemme asiakkaillemme viivästyksestä aiheutuvaa haittaa.

Kuka voi hakea oikaisua?

Voit hakea tullauspäätöksen korjausta eli oikaisua, jos olet lähetyksen vastaanottaja. Voit tehdä korjauspyynnön, vaikka kuljetusyritys olisi tehnyt tullauksen puolestasi. Myös toinen henkilö tai kuljetusliike voi hakea korjausta puolestasi.

Milloin oikaisua voi hakea? 

Voit hakea tullauspäätöksen korjausta Tullilta seuraavissa tilanteissa: 

  • Palautit tavaran eli peruit kaupan. 
  • Sait viallisen tai väärän tavaran.
  • Ilmoitit tullauksessa jonkin väärän tiedon (esimerkiksi valuutta, tavaran arvo tai nimike).
  • Pakettisi on palautunut takaisin lähettäjälle
  • Haet tavaralle alennettua tullia jälkikäteen.

Joskus sinun pitää hakea maksamiasi maahantuontiveroja takaisin myyjältä tai kuljetusyritykseltä. Tulli ei voi palauttaa maksamiasi maahantuontiveroja seuraavissa tilanteissa:

  • Tullaamasi paketti on saapunut Suomeen, mutta kadonnut ennen kuin se on saapunut sinulle. Ota yhteyttä kuljetusyritykseen tarkempien ohjeiden saamiseksi.  
  • Olet maksanut arvonlisäveron jo ostovaiheessa myyjälle (IOSS-myyjälle). Hae tällöin maksamiasi maahantuontiveroja takaisin myyjältä. Lähetä palautusta varten tullauspäätös verkkokaupalle. Jos olet tullannut itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, tullauspäätös säilyy palvelussa 90 päivän ajan kohdassa ”Omat tullaukseni”.

Määräajat

Määräaika vaihtelee sen mukaan, mistä syystä haet tullauspäätöksen korjausta.
Jos olet palauttanut verkkokaupasta tilaamasi tavaran, oikaisuhakemus pitää tehdä 90 päivän kuluessa tulli-ilmoituksen hyväksymisestä. Lisäksi tavaran pitää olla palautettuna, kun teet hakemuksen.

Jos olet palauttanut viallisen tai sopimuksen vastaisen tavaran, oikaisuhakemus pitää tehdä vuoden kuluessa tullivelan tiedoksiantopäivästä. Lisäksi tavaran pitää olla palautettuna, kun teet hakemuksen.

Jos tullia on muusta syystä maksettu liikaa (esim. tullausarvo on ollut liian suuri tai tulliviranomainen tehnyt virheen), oikaisuhakemus pitää jättää kolmen vuoden kuluessa tullivelan tiedoksiantopäivästä.

Miten hakemus tehdään?

Hae tullauspäätöksen korjausta lomakkeella. Katso myös tarkemmat lomakkeen täyttöohjeet

Voit tehdä myös vapaamuotoisen hakemuksen. Ilmoita vapaamuotoisessa hakemuksessa samat tiedot kuin varsinaisessa lomakkeessa: tullauspäätöksen MRN-numero, syy korjauksen hakemiseen, tilinumero, yhteystietosi sekä tarvittavat liitteet. Katso tarkemmat ohjeet lomakkeen täyttöohjeesta.

Lähetä hakemus liitteineen turvapostilla kirjaamo(at)tulli.fi. Lue ohjeet turvapostin lähettämisestä. Voit lähettää hakemuksen myös postitse osoitteeseen Tulli, Tuonnin oikaisuhakemukset, PL 512, 00101 Helsinki. Voit myös tuoda hakemuksen kirjaamoon tai johonkin Tullin toimipaikkaan.

Voit tehdä hakemuksen myös Tulliselvityspalvelussa. Täyttöohjeet hakemuksen korjaamiseksi.

Joissain tapauksissa voit hakea tullauksen oikaisun eli korjauksen sijaan mitätöintiä.

Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelusta, jos tullauksesta enintään 90 päivää

Kun olet tullannut lähetyksesi itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, löydät tullauspäätöksen, luovutuspäätöksen ja tullilaskun sekä niiden tullausviitteen eli MRN-numeron Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelusta 90 päivän ajan. Kuitin maksamastasi tullauksesta saat pankistasi.

  1. Tunnistaudu palveluun.
  2. Valitse "Omat tullaukseni". Jos käytät mobiililaitetta, löydät sen avaamalla palvelun oikeassa yläkulmassa olevan valikon.
  3. Valitse tullaus ja sen asiakirjat.

Tulliselvityspalvelusta, jos tullauksesta yli 90 päivää

Jos olet tullannut lähetyksesi itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa ja tullauksesta on kulunut yli 90 päivää, löydät tullauksesi asiakirjat Tulliselvityspalvelusta. Tarvitset hakua varten tullauksesi MRN-numeron (vuoden 2022 tullauksissa numero alkaa 22FIU000…).

  1. Tunnistaudu palveluun.
  2. Valitse välilehti ”Tapahtumien haku”. Valitse hakuehto ”MRN tai muu ilmoituksen viite” ja asiointitapa ”Muut asiointikanavat”. 
  3. Tullauksen asiakirjat ovat sivulla ”Yhteenveto ja lähettäminen”.

Tulliselvityspalvelusta, jos tullasit siellä

Tulliselvityspalvelussa tekemiesi tullausten asiakirjat löydät Tulliselvityspalvelusta.

  1. Tunnistaudu palveluun.
  2. Valitse välilehti ”Valmiit” ja sieltä haluamasi tullaus. Jos tiedät tullauksesi MRN-numeron, voit hakea tullaustasi myös välilehdeltä ”Tapahtumien haku”.
  3. Tullauksen asiakirjat ovat sivulla "Yhteenveto ja lähettäminen".

Kuljetusyritykseltä, jos se tullasi puolestasi

Jos kuljetus- tai huolintayritys on tullannut lähetyksen puolestasi, pyydä asiakirjat siltä.

Säilytä tullausasiakirjat, kun tullaat!

Yksityishenkilönä sinun on säilytettävä tullauksen liittyvät asiakirjat kuluvan vuoden ja seuraavien kuuden vuoden ajan tullauksesta. Tulli voi pyytää sinua esittämään ne.

Tallenna siis asiakirjat itsellesi heti, kun tekemäsi tullaus on valmis. Saatat tarvita esimerkiksi tullauspäätöksesi MRN-numeroa myöhemmin, kun asioit Tullin kanssa.


Mitätöinnillä tarkoitetaan tässä ohjeessa sitä, kun valmis ja maksettu tullaus halutaan perua kokonaan. Korjaus taas tarkoittaa, että valmiilla tullauksella on jokin väärä tieto, joka pitää korjata. Tullauksen korjauksessa alkuperäinen tullaus jää kuitenkin voimaan.

Voit hakea tullauksen mitätöintiä esimerkiksi silloin, kun

  • perut kaupan ja palautat koko lähetyksen sisällön myyjälle EU:n ulkopuolelle. Toimita mitätöintihakemus Tullille 90 päivän kuluessa tullauksen hyväksymisestä.
  • lähetys on tullattu kahteen kertaan. Tullasit lähetyksen itse kahteen kertaan tai pyysit kuljetusyritystä tullaamaan lähetyksen, mutta tullasit sen myös itse. Toimita mitätöintihakemus Tullille 3 vuoden kuluessa tullivelan tiedoksiantopäivästä.
  • ilmoitit tullauksella virheellisiä tietoja. Virheellisten tietojen vuoksi jouduit tekemään uuden eli korvaavan tullauksen, koska kuljetusyritys vaati tullausta, jossa tiedot ovat oikein. Korvaavalla tullauksella pitää olla samat tuote- ja hintatiedot kuin ensimmäisellä tullauksella. Esimerkkitilanteita:
    • Olet Manner-Suomessa ja tullasit EU:n ulkopuolelta tulleen lähetyksen. Valitsit virheellisesti tullauksella kohdan ”Olen Ahvenanmaalla ja lähetän lähetyksen Ahvenanmaalta muualle Suomeen”.
    • Olet Manner-Suomessa ja tullasit EU:n ulkopuolelta tulleen lähetyksen. Tullauksella tavaran lähetysmaa oli kuitenkin virheellisesti EU-maa ja valitsit tullauksella kohdan ”Lähetys toimitetaan Ahvenanmaalle”.
    • Toimita näissä tilanteissa mitätöintihakemus Tullille 3 vuoden kuluessa tullivelan tiedoksiantopäivästä.

Näin haet tullauksen mitätöintiä sähköpostilla tai lomakkeella

Hae tullauksen mitätöintiä vapaamuotoisella hakemuksella tai lomakkeella. Jos haet mitätöintiä lomakkeella, katso myös tarkemmat lomakkeen täyttöohjeet.

Ilmoita hakemuksessa tullauspäätöksen MRN-numero, syy mitätöinnin hakemiseen, tilinumero sekä yhteystietosi. Jos lähetys on tullattu kahteen kertaan tai jouduit tekemään korvaavan tullauksen, ilmoita hakemuksessa molempien tullausten MRN-numerot.

Liitä hakemukseen aina tilausvahvistus tai kauppalasku. Liitä hakemukseen myös kaikki tositteet, asiakirjat, sähköpostit ja mahdolliset valokuvat, jotka antavat lisätietoja asiasta.

Jos peruit kaupan ja palautit koko lähetyksen sisällön myyjälle, liitä hakemukseen selvitys siitä, että tilaamasi tavara on palautunut takaisin EU:n ulkopuolelle. Palautusasiakirjoista pitää näkyä, mitä tavaroita palautit.

Selvitys voi olla jokin seuraavista:

  • Lähetysseurannan tiedot. Voit liittää mukaan esimerkiksi kuvakaappauksen Postin sivuilta tai OmaPostista, josta näkyy, että tavara on saapunut perille EU:n ulkopuolelle.
  • Myyjän viesti, josta käy ilmi, että lähetys on vastaanotettu EU:n ulkopuolella. Huomioi, että pelkkä todiste maksun palauttamisesta ei riitä.
  • Pakettiin kiinnitetty osoitekortti. Osoitteesta pitää näkyä, että olet lähettänyt paketin myyjälle EU:n ulkopuolelle.

Lähetä hakemus liitteineen turvapostilla kirjaamo(at)tulli.fi. Lue ohjeet turvapostin lähettämisestä. Voit lähettää hakemuksen myös postitse osoitteeseen Tulli, Tuonnin oikaisuhakemukset, PL 512, 00101 Helsinki. Voit myös tuoda hakemuksen kirjaamoon tai johonkin Tullin toimipaikkaan.

Näin haet tullauksen mitätöintiä Tulliselvityspalvelussa

Jos olet tullannut lähetyksen itse Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, voit hakea tullauksen mitätöintiä Tulliselvityspalvelussa.

Suosittelemme käyttämään Tulliselvityspalvelua muulla laitteella kuin mobiililaitteella. Selvitä ennen mitätöintihakemuksen aloittamista tullauksesi viite eli MRN-numero.

Tullauksen mitätöintiä ei tällä hetkellä voi hakea Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa.


Jos haet muutosta tullaukseen, jonka olet tullannut Ahvenanmaalle tai muun Suomen ja Ahvenanmaan välillä, lähetä hakemus liitteineen turvapostilla: skattegrans(at)tulli.fi. Lue ohjeet turvapostin lähettämisestä. Voit lähettää hakemuksen myös postitse osoitteeseen Maarianhaminan tulli, PL 40, 22101 Maarianhamina. Voit myös tuoda hakemuksen kirjaamoon tai johonkin Tullin toimipaikkaan.


Miten oikaisuhakemus käsitellään?

Hakemukset otetaan käsittelyyn saapumisjärjestyksessä. Huomioi, että Tulli ei lähetä erillistä viestiä siitä, että hakemus on vastaanotettu tai otettu käsittelyyn. Käsittelyaika on yleensä noin neljä kuukautta.

Kun Tulli on käsitellyt hakemuksesi, saat siitä aina päätöksen. Mahdollinen verojen palautus tulee suoraan tilille, jonka olet ilmoittanut hakemuksessa. Voi mennä muutama päivä, kunnes palautus siirtyy tilillesi.

Mitä jos oikaisuhakemusta ei hyväksytä?

Jos et ole tyytyväinen oikaisuhakemuksen saamaan päätökseen, voit tehdä valituksen Helsingin hallinto-oikeudelle. Lue hallinto-oikeuden ohjeet valituksen tekemiseen.

Verovalitus hallinto-oikeudessa maksaa 270 euroa.


                            

Kysyttävää?

Kysy tullineuvonnasta ma–pe 8–16.15

Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin.

Postipakettien saapumiseen, sisältöön ja käsittelymaksuun liittyvissä kysymyksissä ota yhteys Postiin.

Tullineuvonta


Asiasanat Oikaisuvaatimus