Hyppää sisältöön

Netistä ostamisen jälkeen - Tullaa lähetys 

Jos nettiostos pitää tulliselvittää eli tullata, Posti tai kuljetusyritys lähettää siitä sinulle ilmoituksen. Muista, että olet lähtökohtaisesti itse vastuussa tullauksesta.

Huomioi muutos 1.7. alkaen

Kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat paketit täytyy tullata ja niistä on maksettava arvonlisävero 1.7.2021 alkaen. Lue lisää: Kaikki tullataan

Mitä on tullaus?

Tullaus tarkoittaa sitä, että annat Tullille ilmoituksen netistä ostamastasi tavarasta ja maksat siitä maahantuontiverot. Maahantuontiveroja ovat yleensä arvonlisävero ja mahdollinen tullimaksu.

Ostoksesi arvo vaikuttaa tullausvaihtoehtoihisi.

Enintään 150 euron ostos

Jos myyjällä on IOSS-tunniste, maksat Suomen arvonlisäveron tavarasi ostohetkellä. Posti tai muu kuljetusyritys tullaa lähetyksen yleensä puolestasi, eikä sinun tarvitse tehdä mitään. Arvonlisäveroa ei tarvitse maksaa enää tullauksen yhteydessä. Tämä ei kuitenkaan päde kieltojen ja rajoitusten alaisiin tuotteisiin eikä valmisteveron alaisiin tuotteisiin kuten alkoholituotteisiin.

Entä jos kuljetusyritys ei saa myyjältä IOSS-tunnistetta? Lue lisää Kaikki tullataan -sivulta.

Jos myyjällä ei ole IOSS-tunnistetta, et voi yleensä maksaa Suomen arvonlisäveroa tavarasi ostohetkellä. Sinun pitää huolehtia tullauksesta ja arvonlisäveron maksamisesta itse. Tullauksen voi

Yli 150 euron ostos

Sinun pitää huolehtia tullauksesta ja arvonlisäveron maksamisesta itse. Tullauksen voi

Milloin lähetyksen voi tullata?     

Saat Postilta tai muulta kuljetusyritykseltä Suomessa tiedon lähetyksistä, jotka pitää tullata.

Jos olet saanut myyjältä tai lähettäjältä lähetystunnuksen (seurantakoodin, saapumistunnuksen), joka on muotoa AB123456789CD, kyseessä on postilähetys, jonka kulkua voit seurata Postin lähetysseurannassa. Voit aloittaa tullauksen heti, kun lähetysseurannassa tai OmaPostissa lukee:

  • ”Lähetys odottaa tullaustasi. Hoida tullaus ja Postin käsittelymaksu 20 päivän sisällä saapumisesta.”

Jos tätä tekstiä ei ole, odota, ja jatka lähetyksen seurantaa tai tiedustele Postista, missä lähetyksesi on.

Kun lähetyksesi kuljettaa Posti, käytä tullauksessa saapumistunnuksena lähetystunnusta. Lähetystunnus näkyy Postin lähetysseurannassa. Kun lähetyksesi kuljettaa Åland Post, käytä tullauksessa sen antamaa saapumistunnusta.

Tullaa määräajassa

Huomioi, että Posti palauttaa lähetyksesi takaisin lähettäjälle, jos tullimaksuja ei ole maksettu 20 päivän kuluessa lähetyksen saapumisesta. Lähetyksesi vapautuu Postin kuljetettavaksi vasta, kun maksusi näkyy Tullin tilillä. Maksussa on 2‒3 pankkipäivän viive, jos et maksa tullausta Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa.

Muilla kuljetusyrityksillä palautusaika on yleensä lyhyempi.  Maksa tullaus kuljetusyrityksen ilmoittamassa määräajassa. Muuten kuljetusyritys palauttaa lähetyksen lähettäjälle.

Jos olet saanut tullattavan lähetyksen suoraan kotiisi

Jos olet saanut suoraan kotiisi lähetyksen, joka olisi pitänyt tullata, tullaa se jälkikäteen.

Kolme tapaa tullata – valitse ja lue ohjeet

Tullaa netissä itse – käytä tuontitullauspalvelua

Tullin tuontitullauspalvelu on maksuton ja käytössäsi 24/7, siis aina. Palvelua voi käyttää suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Voit valtuuttaa myös toisen henkilön tullaamaan puolestasi netissä.

Tutustu tullauspalvelun ohjeisiin Tullin verkkosivuilla ja tullauspalvelussa. Tullauspalveluun liittyviin usein kysytyt kysymykset löydät Tullin verkkosivuilta ja tuontitullauspalvelusta. 

Kirjautuminen

Kirjaudu tullauspalveluun pankkitunnuksillasi, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Näiden puuttuessa voit valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan tullauksen puolestasi.

Jos olet ulkomaalainen yksityishenkilö, jolla ei ole suomalaista henkilötunnusta ja joka ei voi tunnistautua suomalaisilla tunnistusvälineillä, et toistaiseksi voi käyttää Finnish Authenticator -palvelua Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun tai Tulliselvityspalveluun tunnistautumisessa.

Voit sen sijaan valtuuttaa toisen henkilön tai asiamiehen tullaamaan lähetyksen puolestasi. Katso myös Ohjeet vaihtoehtoiseen asiointiin.

Maksaminen

Valitse maksutavaksi verkkopankki, korttimaksu (Visa debit/credit ja MasterCard debit/credit) tai mobiilimaksu. Jos haluat käyttää Siirto-palvelua, valitse Nordean verkkopankkipainike. Nordean palvelussa klikkaa Siirto-välilehteä ja seuraa ohjeita. Nordean Siirto-palvelua voivat käyttää myös Osuuspankin asiakkaat.

Postilähetys

Saat postilähetyksen suoraan kotiisi tai noutopisteeseen, kun olet tullannut lähetyksen ja maksanut maahantuontiverot.

Muun kuljetusyrityksen toimittama lähetys – voit joutua toimittamaan luovutuspäätöksen

Kuljetusyritys tarvitsee luovutuspäätöksen. Saat luovutuspäätöksen tullauspalvelusta. Toimita luovutuspäätös kuljetusyritykselle saamiesi ohjeiden mukaan. Kuljetusyritys toimittaa lähetyksen sinulle tai voit sopia sen noutamisesta kuljetusyrityksen kanssa.

Muuta palvelun käytöstä

Tullaukseen liittyvien asiakirjojen arkistointiaika on kuluva vuosi ja sitä seuraavat kuusi  vuotta. Sinun on pyydettäessä toimitettava asiakirjat Tulliin. Tullilla on oikeus tarkastaa tavara ilman, että olet itse paikalla.

Tullin tuottaman laskun eräpäivä on 10 päivää laskun laatimisesta. Jos laskua ei makseta eräpäivään mennessä, Tulli laskee laskulle eräpäivän jälkeen korkoa. Myös korko on maksettava ennen tavaran luovutusta.

Milloin Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelua ei voi käyttää?

Palvelussa ei voi tullata esimerkiksi eläviä eläimiä, muuttotavaroita, sijoituskultaa, arvonlisäverottomia seteleitä tai tavaroita, jotka kuljetat itse Suomeen. Näitä tavaroita sisältävät lähetykset voit tullata Tulliselvityspalvelussa.

Asiointi toisen puolesta Tuontitullauspalvelussa

Tullauksen voi tehdä tullauspalvelussa myös toisen henkilön puolesta. Voit antaa toiselle henkilölle luvan eli valtuuttaa hänet tekemään tullauksen puolestasi Teidän välinen valtuutus voi olla suullinen tai kirjallinen.

Jos teet tullauksen toisen henkilön puolesta, toimit edustamasi henkilön lukuun, mutta et ole yksin vastuussa tullauksesta. Vastaat tullivelasta vain siltä osin, kun tiedät tai sinun olisi pitänyt tietää tulli-ilmoituksessa annetut tiedot virheellisiksi. Muutoin henkilö, jonka puolesta teet tullauksen, vastaa yksinään sekä tullivelasta että mahdollisesta jälkitullauksesta (suora edustajuus). Lue lisää suorasta edustajuudesta.

Posti toimittaa postilähetyksen suoraan lähetyksessä ilmoitetulle vastaanottajalle. Muu kuljetusyritys toimittaa lähetyksen kuljetusyritykselle ilmoitetulle vastaanottajalle.

Näin teet tullauksen toisen henkilön puolesta Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa

Jos teet tullauksen toisen henkilön puolesta, klikkaa omat tiedot-sivulla valintaruutua ”Teen tullauksen toisen henkilön puolesta”.

Ilmoita omat tiedot-sivulla sen henkilön tiedot, jonka puolesta teet tullauksen. Anna henkilön nimi ja osoite Suomessa. Valitse edustamasi henkilön kansallisuus. Ilmoita vastaanottajan henkilötunnus tai ulkomaalaisen henkilön syntymäaika (pp.kk.vvvv).

Lisätietoa:

Takaisin ylös

Ostan tullauspalvelun Postilta tai huolintayritykseltä

Voit myös ostaa lähetyksesi tullauksen. Voit valtuuttaa Postin tai huolintayrityksen tullaamaan lähetyksen puolestasi.

  • Postin voi valtuuttaa tullaamaan postilähetyksen. Ohjeet löydät mm. Postin lähettämästä saapumisilmoituksesta. Ahvenanmaalla postilähetysten tullauksen hoitaa Åland Post. Kysy lisää Postista tai Åland Postista.
  • Huolintayrityksen voit valtuuttaa tullaamaan muun kuin postilähetyksen. Kysy lisää kuljetusyritykseltä.

Posti tai huolintayritys tarvitsee sinulta lähetystä koskevien tietojen lisäksi henkilötunnuksesi. Yritys tullaa ostoksesi ja maksaa maahantuontiverot Tullille puolestasi. Yritys toimittaa sinulle arkistokappaleen tullauksesta.

Takaisin ylös

Vaihtoehtoinen tullaustapa

Kaikki henkilöasiakkaiden postilähetykset on tullattava pääsääntöisesti sähköisesti tai ostamalla tullauspalvelu asiamieheltä. Lue lisää vaihtoehtoisesta tavasta tullata postilähetys.

Muun kuin Postin kuljettaman lähetyksen voit tullata missä tahansa asiakaspalvelua tarjoavassa tullitoimipaikassa. Kuljetusyritys voi luovuttaa lähetyksesi sinulle vasta, kun saa sinulta luovutuspäätöksen tullauksesta.

Näin tullaat tullitoimipaikassa vaihtoehtoisesti

  • Ota mukaan: saapumisilmoitus, tilausvahvistus/lasku/kuitti, henkilöpaperit ja muut lähetykseen mahdollisesti liittyvät asiakirjat.
  • Maksuvälineinä käyvät: käteinen, pankkikortti, Visa, MasterCard, Visa Electron, Maestro sekä shekki.
  • Tarkista tullitoimipaikan aukioloajat etukäteen. Siirry yhteystietoihin.
  • Voit myös valtuuttaa toisen henkilön tekemään tullauksen puolestasi. Valtakirjan pitää olla kirjallinen.

Tarkista tullitoimipaikkojen osoitteet ja aukioloajat. Siirry yhteystietoihin.

Voit myös tullata tavaralähetyksen suullisesti tullitoimipaikassa tietyissä tapauksissa. 

Lähetyksen tullaat helpoimmin Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Voit myös käyttää tullaamiseen esimerkiksi edustajaa. Tietyissä tapauksissa voit antaa Tullille suullisen ilmoituksen tullitoimipaikalla.

Voit antaa tavaralähetyksestä suullisen tulli-ilmoituksen, jos kaikki seuraavat edellytykset täyttyvät: 

  • yksityishenkilö lähettää lähetyksen toiselle yksityishenkilölle
  • lähetykset ovat satunnaisia
  • tavarat on tarkoitettu yksinomaan vastaanottajan tai hänen perheensä henkilökohtaiseen käyttöön
  • tavaroiden luonteen tai määrän perusteella tavarat eivät tule kaupalliseen tarkoitukseen
  • lähettäjä ei saa vastaanottajalta minkäänlaista maksua.

Huomioi, että suullisella ilmoituksella ei voi tullata verkkokauppaostoksia. Suullisella ilmoituksella ei voi tullata myöskään rajoituksen alaisia tavaroita, kuten alkoholia, tupakkatuotteita, eläinperäisiä elintarvikkeita, eläimiä tai kasveja.

Tulli voi tarvittaessa pyytää sinua täyttämään tullilomakkeen 1143s.

Takaisin ylös

Usein kysyttyä

Jos olet tilannut esimerkiksi useamman tavaran, et välttämättä tiedä postitse saamastasi saapumisilmoituksesta, mistä lähetyksestä on kyse. Voi olla myös, että lähetyksen seurantakoodi eli lähetystunnus on muuttunut etkä siksi tiedä, mistä tilauksesta on kyse.

Tarvitset tullaukseen lähetystunnuksen, joka voi yleensä olla myös alkuperäinen lähetystunnus. Sinun pitää lisäksi selvittää, mikä tilaus on kyseessä eli mitä lähetys sisältää ja mikä on lähetyksen sisällön arvo.

Tarkista verkkokauppasi tilaushistoria. Usein sieltä näkee jokaisen lähetyksen hintatiedot ja lähetystunnuksen.

Posti saattaa antaa lähetykselle uuden lähetystunnuksen. Voit etsiä lähetyksen tietoja molemmilla lähetystunnuksilla Postin lähetysseurannasta. Voit yrittää myös selvittää muusta lähetyksesi seurantapalvelusta, mikä on lähetyksen sijainti tai onko lähetystunnus muuttunut. Esimerkiksi lähetyksen paino tai tilauspäivä voivat olla avuksi sisällön selvittämisessä.

Jos kyseessä on lahja, pyydä lahjan lähettäjältä selvitys lahjan sisällöstä ja arvosta.

Tulli ei voi selvittää lähetysten sisältöjä. Tulli ei varastoi eikä kuljeta lähetyksiä, vaan paketit ovat kuljetusyritysten varastoissa.


Voit jo tullausta tehdessäsi ladata liitteitä, kuten tilausvahvistuksen tai muita asiakirjoja. Näin voit nopeuttaa tullauksesi käsittelyä. Jos et lataa liitteitä tässä vaiheessa, Tulli voi pyytää niitä tarvittaessa sinulta myöhemmin.


Ota yhteyttä

Kysy tullineuvonnasta ma‒pe 8‒16.15

Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin.

Postipakettien saapumiseen, sisältöön ja käsittelymaksuun liittyvissä kysymyksissä ota yhteys Postiin.

Tullineuvonta