Hyppää sisältöön

Netistä ostamisen jälkeen - Tullaa lähetys 

Jos nettiostos pitää tulliselvittää eli tullata, Posti tai kuljetusyritys lähettää siitä sinulle ilmoituksen. Muista, että olet itse vastuussa tullauksesta.

Huomioi muutos 1.7. alkaen

Kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat paketit täytyy tullata ja niistä on maksettava arvonlisävero 1.7.2021 alkaen. Lue lisää: Kaikki tullataan

Vad är förtullning?

I fråga om näthandel betyder förtullning att du efter att ha inhandlat en vara inger en deklaration till Tullen om varan och betalar importskatter för den. I allmänhet innebär importskatter mervärdesskatt och tullavgift. Transportfirman meddelar dig om du ska förtulla varan. Förtullningen ska ske inom tidsfristen. Du kan själv förtulla på nätet eller köpa förtullningen som en tjänst av en transportfirma.

När kan jag förtulla min försändelse?

Du kan förtulla försändelsen när du fått besked från Posten eller en annan transportfirma i Finland om att en försändelse som ska förtullas.

Om du av säljaren eller avsändaren har fått en försändelsekod (uppföljningskod, ankomstnummer) som har formen AB123456789CD, så är det fråga om en postförsändelse som du kan följa med via Postens försändelseuppföljning. Du kan förtulla försändelsen genast när det i försändelseuppföljningstjänsten står ”Leverans väntar på din tulldeclaration. Var vänlig och tar hand om tulldeclarationen och Postis behandlingsavgift inom 20 dagar från ankomst.”.

Om sådan text inte finns, vänta och fortsätt försändelseuppföljningen eller kontakta Posten för att fråga var din försändelse är.

När din försändelse transporteras av Posten, använd försändelsekoden som ankomstnummer vid förtullningen. Du kan se försändelsekoden i Postens försändelseuppföljning. När din försändelse transporteras av Åland Post, använd ankomstnumret vid förtullningen.

Förtulla inom tidsfristen

Förtulla försändelsen och betala importskatterna inom tidsfristen, annars returnerar transportfirman din försändelse till avsändaren. Kontrollera tidsfristen i Postens eller transportfirmans avi.

Om du har fått en försändelse som ska förtullas direkt hem

Om du har fått en försändelse som ska förtullas direkt hem till dig ska du förtulla den i efterhand.

Kolme tapaa tullata – valitse ja lue ohjeet

Tullaa netissä itse – käytä tuontitullauspalvelua

Tullin tuontitullauspalvelu on maksuton ja käytössäsi 24/7, siis aina. Palvelua voi käyttää suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Voit valtuuttaa myös toisen henkilön tullaamaan puolestasi netissä.

Tutustu tullauspalvelun ohjeisiin Tullin verkkosivuilla ja tullauspalvelussa. Tullauspalveluun liittyviin usein kysytyt kysymykset löydät Tullin verkkosivuilta ja tuontitullauspalvelusta. 

Kirjautuminen

Kirjaudu tullauspalveluun pankkitunnuksillasi, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Näiden puuttuessa voit valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan tullauksen puolestasi.

Maksaminen

Valitse maksutavaksi verkkopankki, korttimaksu (Visa debit/credit ja MasterCard debit/credit) tai mobiilimaksu. Jos haluat käyttää Siirto-palvelua, valitse Nordean verkkopankkipainike. Nordean palvelussa klikkaa Siirto-välilehteä ja seuraa ohjeita. Nordean Siirto-palvelua voivat käyttää myös Osuuspankin asiakkaat.

Postilähetys

Saat postilähetyksen suoraan kotiisi tai noutopisteeseen, kun olet tullannut lähetyksen ja maksanut maahantuontiverot.

Muun kuljetusyrityksen toimittama lähetys – voit joutua toimittamaan luovutuspäätöksen

Kuljetusyritys tarvitsee luovutuspäätöksen. Saat luovutuspäätöksen tullauspalvelusta. Toimita luovutuspäätös kuljetusyritykselle saamiesi ohjeiden mukaan. Kuljetusyritys toimittaa lähetyksen sinulle tai voit sopia sen noutamisesta kuljetusyrityksen kanssa.

Muuta palvelun käytöstä

Tullaukseen liittyvien asiakirjojen arkistointiaika on kuluva vuosi ja sitä seuraavat kuusi  vuotta. Sinun on pyydettäessä toimitettava asiakirjat Tulliin. Tullilla on oikeus tarkastaa tavara ilman, että olet itse paikalla.

Tullin tuottaman laskun eräpäivä on 10 päivää laskun laatimisesta. Jos laskua ei makseta eräpäivään mennessä, Tulli laskee laskulle eräpäivän jälkeen korkoa. Myös korko on maksettava ennen tavaran luovutusta.

Milloin Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelua ei voi käyttää?

Palvelussa ei voi tullata esimerkiksi eläviä eläimiä, muuttotavaroita, sijoituskultaa, arvonlisäverottomia seteleitä tai tavaroita, jotka kuljetat itse Suomeen. Näitä tavaroita sisältävät lähetykset voit tullata Tulliselvityspalvelussa.

Asiointi toisen puolesta Tuontitullauspalvelussa

Tullauksen voi tehdä tullauspalvelussa myös toisen henkilön puolesta. Voit antaa toiselle henkilölle luvan eli valtuuttaa hänet tekemään tullauksen puolestasi Teidän välinen valtuutus voi olla suullinen tai kirjallinen.

Jos teet tullauksen toisen henkilön puolesta, toimit edustamasi henkilön lukuun, mutta et ole yksin vastuussa tullauksesta. Vastaat tullivelasta vain siltä osin, kun tiedät tai sinun olisi pitänyt tietää tulli-ilmoituksessa annetut tiedot virheellisiksi. Muutoin henkilö, jonka puolesta teet tullauksen, vastaa yksinään sekä tullivelasta että mahdollisesta jälkitullauksesta (suora edustajuus). Lue lisää suorasta edustajuudesta.

Posti toimittaa postilähetyksen suoraan lähetyksessä ilmoitetulle vastaanottajalle. Muu kuljetusyritys toimittaa lähetyksen kuljetusyritykselle ilmoitetulle vastaanottajalle.

Näin teet tullauksen toisen henkilön puolesta Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa

Jos teet tullauksen toisen henkilön puolesta, klikkaa omat tiedot-sivulla valintaruutua ”Teen tullauksen toisen henkilön puolesta”.

Ilmoita omat tiedot-sivulla sen henkilön tiedot, jonka puolesta teet tullauksen. Anna henkilön nimi ja osoite Suomessa. Valitse edustamasi henkilön kansallisuus. Ilmoita vastaanottajan henkilötunnus tai ulkomaalaisen henkilön syntymäaika (pp.kk.vvvv).

Mitätöi eli peru maksuasi odottava tullaus, jos pakettisi palautuu lähettäjälle

Kun tullauksesta on kulunut enintään 90 päivää

Jos pakettisi on jo palautumassa takaisin lähettäjälle etkä ole maksanut tullimaksua, mitätöi eli peru maksuasi odottava tullauksesi. Tee mitätöinti Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Jos et mitätöi tullausta, tullimaksu jää voimaan ja sinulta voidaan periä maksua jälkikäteen perinnän kautta. 

Toimi näin:
Kirjaudu Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun  Linkki Tuttuun
Valitse valikosta ”Omat tullaukseni”
Valitse tullaus, jonka haluat mitätöidä eli perua
Valitse ”Haluatko perua tullauksen?”
Valitse ”Kyllä, mitätöi”.
Tullaus on mitätöity ja saat mitätöintipäätöksen, jonka löydät palvelusta 90 päivän ajan.
Tämän jälkeen sinulta ei voida periä maksua.

Kun tullauksesta on kulunut yli 90 päivää

Lähetä mitätöintipyyntö Tullin kirjaamoon. Tarvitset mitätöintipyyntöä varten tullauksen MRN-numeron. Jos et tiedä tullauksen MRN-numeroa, ota yhteys Tullin asiakaspalveluun. 

Lisätietoa:

Takaisin ylös

Ostan tullauspalvelun Postilta tai huolintayritykseltä

Voit myös ostaa lähetyksesi tullauksen. Voit valtuuttaa Postin tai huolintayrityksen tullaamaan lähetyksen puolestasi.

  • Postin voi valtuuttaa tullaamaan postilähetyksen. Ohjeet löydät mm. Postin lähettämästä saapumisilmoituksesta. Ahvenanmaalla postilähetysten tullauksen hoitaa Åland Post. Kysy lisää Postista tai Åland Postista.
  • Huolintayrityksen voit valtuuttaa tullaamaan muun kuin postilähetyksen. Kysy lisää kuljetusyritykseltä.

Posti tai huolintayritys tarvitsee sinulta lähetystä koskevien tietojen lisäksi henkilötunnuksesi. Yritys tullaa ostoksesi ja maksaa maahantuontiverot Tullille puolestasi. Yritys toimittaa sinulle arkistokappaleen tullauksesta.

Takaisin ylös

Vaihtoehtoinen tullaustapa

Kaikki henkilöasiakkaiden postilähetykset on tullattava pääsääntöisesti sähköisesti tai ostamalla tullauspalvelu asiamieheltä. Lue lisää vaihtoehtoisesta tavasta tullata postilähetys.

Muun kuin Postin kuljettaman lähetyksen voit tullata missä tahansa asiakaspalvelua tarjoavassa tullitoimipaikassa. Kuljetusyritys voi luovuttaa lähetyksesi sinulle vasta, kun saa sinulta luovutuspäätöksen tullauksesta.

Näin tullaat tullitoimipaikassa vaihtoehtoisesti

  • Ota mukaan: saapumisilmoitus, tilausvahvistus/lasku/kuitti, henkilöpaperit ja muut lähetykseen mahdollisesti liittyvät asiakirjat.
  • Maksuvälineinä käyvät: käteinen, pankkikortti, Visa, MasterCard, Visa Electron, Maestro sekä shekki.
  • Tarkista tullitoimipaikan aukioloajat etukäteen. Siirry yhteystietoihin.
  • Voit myös valtuuttaa toisen henkilön tekemään tullauksen puolestasi. Valtakirjan pitää olla kirjallinen.

Tarkista tullitoimipaikkojen osoitteet ja aukioloajat. Siirry yhteystietoihin.

Takaisin ylös

Usein kysyttyä

Jos et tiedä tai saa tavaroiden lähettäjältäkään selville postilähetyksen sisältöä, voit tehdä huolintasopimuksen Postin kanssa, jolloin Posti hoitaa tullauksen. Postin palvelu on maksullinen. Ota yhteyttä Postiin huolinta(at)posti.com.

Huom. Tulli ei selvitä lähetyksien sisältöä asiakkaiden toimeksiannosta.


Voit jo tullausta tehdessäsi ladata liitteitä, kuten tilausvahvistuksen tai muita asiakirjoja. Näin voit nopeuttaa tullauksesi käsittelyä. Jos et lataa liitteitä tässä vaiheessa, Tulli voi pyytää niitä tarvittaessa sinulta myöhemmin.


Ota yhteyttä

Kysy tullineuvonnasta ma-pe 8-16.15

Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin.

Postipakettien saapumiseen, sisältöön ja käsittelymaksuun liittyvissä kysymyksissä ota yhteys Postiin.

Tullineuvonta