Lähetyksen tullaaminen jälkikäteen

Jos olet saanut ulkomailta suoraan kotiisi lähetyksen, joka olisi pitänyt tullata, sinun pitää tullata se jälkikäteen. Voit tehdä jälkitullauksen netissä, sähköpostitse tai kirjeellä.

Joskus tullausta vaativa lähetys toimitetaan suoraan vastaanottajalle, koska siinä on esimerkiksi virheelliset tai epäselvät pakettikorttimerkinnät.

Valitse tullausvaihtoehto ja tutustu ohjeisiin

Jälkitullaus verkossa

Tullaa pakettisi ensisijaisesti netin tullauspalvelussa.

Valitse ”Tullaamattomana jo kotiin saamani lähetyksen”.

Ilmoita tarvittavat tiedot ja tullaa lähetys.

 

Takaisin ylös

Jälkitullaus sähköpostilla tai kirjeellä

Voit lähettää Tullille myös vapaamuotoisen pyynnön lähetyksen jälkitullauksesta.

  • Liitä jälkitullaushakemukseen tilausvahvistus tai kauppalasku ja mahdollinen alkuperätodistus skannattuina.
  • Liitä hakemukseen henkilötunnuksesi tai yrityksesi y-tunnus.
  • Ilmoita lisäksi seuraavat tiedot:
    • lähetyksen tulopäivä
    • onko lähetys saapunut postilähetyksenä vai rahtiyrityksen tuomana
    • maa, josta tavarat saapuvat sekä tavaroiden alkuperämaa
    • tavaroiden täydellinen suomenkielinen tavarankuvaus sekä käyttötarkoitus tullinimikkeen määritystä varten.

Lähetä hakemus liitteineen sähköpostilla osoitteeseen kirjaamo(at)tulli.fi tai postitse osoitteeseen

Tulli, Tuonnin oikaisuhakemukset
PL 512
00101 Helsinki

Kun Tulli on käsitellyt hakemuksesi, saat tullauspäätöksen hakemuksessa ilmoittamaasi osoitteeseen. Hakemuksen käsittelyaika on 1–2 kuukautta.

Takaisin ylös

Usein kysyttyä

Joskus tulliselvitystä vaativa postipaketti toimitetaan suoraan vastaanottajalle, koska siinä on esimerkiksi virheelliset tai epäselvät pakettikorttimerkinnät.

Jos saat tällaisen paketin, tee tulliselvitys jälkikäteen. Tulliselvitys pitää tehdä, jos ostoksista tulee arvolisäveroa maksettavaksi 5 euroa tai enemmän. Alkoholilähetyksissä ei ole minimikantorajaa, vaan verot on maksettava aina. Lue lisää maahantuontiveroista.


                            

Ota yhteyttä

Henkilöasiakkaan tuontitullaus
ma–pe 8–16.15

Neuvontaa tulli-ilmoituksen täyttämiseen


Haluamme kehittää verkkopalveluamme yhteistyössä asiakkaidemme kanssa. Siirry antamaan kehitysehdotuksesi klikkaamalla "Lähetä kehitysehdotus".

Lähetä kehitysehdotus