Ennen kuin ostat – selvitä, pitääkö sinun tullata lähetys
Nettiostoksissa tavaran tilausmaa eli verkkokaupan sijaintimaa ei ole ratkaiseva, vaan se mistä lähetys sinulle toimitetaan ja toimitetaanko lähetys tullaamattomana. Jos lähetys toimitetaan EU:n ulkopuolelta, se on yleensä tullattava. Jos lähetys toimitetaan EU:n alueelta, on tärkeää tietää, onko tavara valmistettu EU:ssa tai jo tullattu siellä, vai pitääkö sinun huolehtia lähetyksen tullauksesta. Jos et löydä tästä tietoa verkkokaupan nettisivuilta, selvitä asia myyjältä.
Sinun ei tarvitse tehdä tullausta, eikä maksaa Tullille maahantuontiveroja:
- Jos tilaamasi tavara lähetetään sinulle toisesta EU-maasta, ja tavara on joko siellä valmistettu tai siellä jo tullattu.
- Jos lataat suoraan netistä palveluita, kuten pelejä, musiikkia tai tietokoneohjelmia.
EU:n veroalueen ulkopuolelta tilatut tavarat on tullattava, ja niistä on maksettava arvonlisävero
On alueita, jotka kuuluvat EU:n tullialueeseen, mutta eivät sen veroalueeseen. Näitä alueita ovat esimerkiksi:
- Kanariansaaret
Jos tilaat tavaroita EU:n veroalueen ulkopuolelta, ne on tullattava, ja niistä on maksettava arvonlisävero. Jos lähetyksen tavaroiden arvo ilman kuljetuskustannuksia on enintään 22 euroa, veroa ei tarvitse maksaa. Pienin kannettava arvonlisäveron määrä on 5 euroa. Verottomuuden arvoraja ei koske tupakkatuotteita, alkoholia, alkoholijuomia ja hajuvesiä.
EU:n ulkopuolelta tilatut tavarat on tullattava, ja niistä on maksettava tulli ja arvonlisävero
Jos tilaat tavaroita EU:n ulkopuolelta, ne on yleensä tullattava, ja niistä on maksettava maahantuontiverot. Jos lähetys toimitetaan sinulle tullaamattomana, olet itse vastuussa tullauksesta ja verojen maksamisesta.
Lahjalähetyksiä varten on oma ohjeistus. Katso Lahjalähetykset
Tutustu myös
- Mitä maksaa? -tullausoppaaseen ja tullilaskuriin, jonka avulla voit mm. arvioida ostoksesi hintaa.
- Mitä minun pitää tietää tullauksesta? -ohjeisiin, joista saat selkeät, lyhyet vastaukset yleisimpiin nettiostajia askarruttaviin kysymyksiin.
Lisää aiheesta
Euroopan kuluttajakeskus:
Ota yhteyttä
Tullineuvonta palvelee ma-pe 8-16. Soita, lähetä kysymys tai tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin.
Haluamme kehittää verkkopalveluamme yhteistyössä asiakkaidemme kanssa. Siirry antamaan kehitysehdotuksesi klikkaamalla "Lähetä kehitysehdotus".
Lähetä kehitysehdotus