Saavutettavuusseloste – Tullin asiakaspalautelomake

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Tullin asiakaspalautelomaketta.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään Tullin asiakaspalautelomaketta, voit antaa palautetta Tullille sähköpostitse asiakaspalautteet(at)tulli.fi tai puhelimitse 0295 5201.

Voit myös käydä antamassa palautteen Tullin asiakaspalvelua tarjoavalla toimipaikalla. Tullin nettisivuilta löydät asiakaspalvelua tarjoavat toimipaikat kartalla ja toimipaikkojen aukioloajat.  

Apua vaihtoehtoiseen asiointiin saat tullineuvonnasta, p. 0295 5201.

Katso Tullin ohjeet vaihtoehtoisista asiointitavoista.

Palvelun saavutettavuus

Sisällön nykyinen saavutettavuus: vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Saavutettavuuden arvioinnissa on käytetty verkkosisällön saavutettavuusohjeita (Web Content Accessibility Guidelines, WCAG).

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Alla kuvataan palvelun tunnetut saavutettavuusongelmat. Ongelmia korjataan lomakkeen seuraavissa versioissa. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.

Sisältö ei täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia seuraavin osin:

  • Radiopainikkeet antavat jokaisen arviointinumeron kohdalla ruudunlukijalle tiedon ”1/1”, eivätkä kerro, mikä numero ja kuinka monesta vaihtoehdosta on kyseessä. Tämä vaikeuttaa oikean numeron valintaa ruudunlukijakäytössä. Kyselyn alkuun on lisätty seliteteksti, jossa kerrotaan, että arviointiasteikko on 1–5.
  • Osa lomakekentistä on aseteltu sivulle taulukkorakenteiden avulla, ja näitä taulukoita ei ole piilotettu ruudunlukijalta.
  • Firefox-selainta käyttävän näppäinkäyttäjän on vaikea löytää Lähetä-painiketta, koska näppäinkohdistus ei näy painikkeessa.
  • Kyselyn otsikko ei kerro, mihin kyselyyn ollaan vastaamassa, koska kaikkien Webropolilla tehtyjen kyselyiden otsikoksi tulee automaattisesti ”Webropolilla luotu kysely”, jota Tulli ei voi muuttaa. Kyselyä ei siis pysty otsikon perusteella erottamaan muista Tullin kyselyistä tai palautelomakkeista. Oikean kyselyn selvittämiseksi käyttäjän on avattava lomake.

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
  • Palvelu on arvioitu 6/2020.
  • Seloste on laadittu 30.7.2020.
  • Selostetta tarkistettiin viimeksi 30.7.2020.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta.

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: [email protected].
  • Tullin asiakaspalautelomakkeen saavutettavuudesta vastaa ulkomaankauppa- ja verotusosaston Asiakaspalvelut, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.
  • Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa palvelusta saavutettavuuspalautetta myös Aluehallintovirastolle: [email protected].