Saavutettavuusseloste – Saapumisen ja poistumisen ilmoituspalvelu (AREX)

Tulli pyrkii takaamaan verkkosivustojensa ja verkkopalvelujensa saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Saapumisen ja poistumisen ilmoituspalvelua (AREX).

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään Saapumisen ja poistumisen ilmoituspalvelua (AREX), voit tehdä ilmoituksen sähköpostitse osoitteeseen [email protected]

Voit myös käydä tekemässä saapumisen tai poistumisen ilmoituksen Tullin asiakaspalvelua tarjoavalla toimipaikalla. Tullin internetsivuilta löydät asiakaspalvelua tarjoavat toimipaikat kartalla ja  toimipaikkojen aukioloajat. Tarvittaessa saat maksutta apua tullivirkailijoilta.

Apua vaihtoehtoiseen asiointiin saat myös tullineuvonnasta, p. 0295 5201.

Katso ohjeet vaihtoehtoisista asiointitavoista.

Voit myös valtuuttaa asiamiehen, esimerkiksi huolintaliikkeen tai toisen henkilön, tekemään saapumisen tai poistumisen ilmoituksen puolestasi.

Palvelun saavutettavuus

Palvelun saavutettavuus ei täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Saavutettavuuden arvioinnissa on käytetty verkkosisällön saavutettavuusohjeita (Web Content Accessibility Guidelines, WCAG). 

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia. Nämä saavutettavuusongelmat tullaan korjaamaan. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.

  • Näppäimistökohdistus näkyy epäselvästi osassa olennaisia käyttöliittymäkomponentteja. Lisäksi kohdistus katoaa välillä kokonaan lomakkeen alussa olevaan piilotettuun painike-elementtiin. (WCAG 2.4.7)
  • Kenttäkohtaisiin ohjeisiin on lähes mahdotonta kohdistaa näppäinkomentoja, koska ohjeet muuttuvat kenttien mukaan. (WCAG 2.1.1)
  • Osa kenttäryhmistä on oletuksena piilotettu, eikä näppäin- tai ruudunlukijakäyttäjä pysty avaamaan piilotettua kenttäryhmää. (WCAG 2.1.1)
  • Maa-kenttien ohjelmallinen nimi on epäselvä: Kenttien arvoa ei voi syöttää pelkästään kirjoittamalla maan nimen, vaan maa pitää valita listasta, vaikka listassa olisi ainoastaan yksi vaihtoehto. Ruudunlukijakäyttäjä ei myöskään saa selvää tietoa siitä, millainen kenttä on kyseessä. Muissa vastaavalla tavalla toteutetuissa kentissä on samoja ongelmia. (WCAG 4.1.2)
  • Ohjetietoja on erittäin vaikea huomata tai käyttää ruudunlukijalla. Ohjeita ei lueta automaattisesti kenttien yhteydessä. (WCAG 1.3.1)
  • Kirjautumattomalle käyttäjälle esitettävä CAPTCHA-kysely ei ole saavutettava ruudunlukijakäytössä. Ruudunlukijakäyttäjä ei siis voi käyttää palvelua ilman kirjautumista. (WCAG 1.1.1 ja 4.1.2)
  • Jos ilmoitusta ei käsitellä tietyn ajan kuluessa, järjestelmä katkaisee käsittelyn ilman varoitusta. Tämän takia tietoja voi kadota ja käyttäjä turhautua. (WCAG 2.2.1)
  • Kaikkien sivujen otsikko on täysin sama. Tämä voi hämätä ruudunlukijakäyttäjää, koska palvelussa tapahtuu paljon sivulatauksia, jotka vievät kohdistuksen sivun alkuun. (WCAG 2.4.2)
  • Ruudunlukijakäyttäjä ei saa kohdistusta siirtämättä lainkaan tietoa siitä, että lomakkeella oli virheitä. Lähetysvaiheessa esitetyt virheilmoitukset viittaavat aiempien vaiheiden kenttiin. (WCAG 4.1.3 ja 3.3.1)
  • Ruudunlukija lukee visuaalisesti piilotetut toisteiset painikkeet, mikä voi hämätä käyttäjää. (WCAG 1.3.1)
  • Pakollisten kenttien (tähti) ja ehdollisesti pakollisten kenttien (tähti suluissa) merkintäero on pieni ja lähes mahdoton huomata ruudunlukijakäytössä ja myös visuaalisesti. (WCAG 1.3.1 ja 3.3.2)
  • Valintaruutujen nimilappuja ei ole yhdistetty lomakekenttiin. (WCAG 4.1.2)
  • Lisää rivi - ja Poista-painikkeiden tarkoituksen/toiminnan voi helposti käsittää väärin, koska painiketeksti ei anna tarpeeksi kontekstia ja sivulla voi olla useita tällaisia painikkeita. (WCAG 1.3.1 ja 4.1.2)

Seuraavien sisältöjen saavutettavaksi tekeminen on palveluntarjoajalle kohtuuton rasite, koska palvelu korvataan uudella palvelulla vaiheittain vuoteen 2024 mennessä:

  • Kontrastit
    • Tekstin ja taustan välisissä kontrasteissa on puutteita. (WCAG 1.4.3)
    • Käyttöliittymäkomponenttien ja graafisten elementtien kontrasteissa on puutteita. (WCAG 1.4.11)
  • Ohjeet
    • Kenttäkohtaisia ohjeita voi olla vaikea havaita sisältöä suurennettaessa, koska ne esitetään kelluvassa ohje-elementissä. (WCAG 1.4.4, 1.4.10)
    • Osa ohjeteksteistä on epäselviä. (WCAG 3.3.2)
  • Käyttöohjeet-sivu
    • Käyttöohjeet-sivun title-attribuuttia, kieltä ja väliotsikoita ei ole määritetty siten, että ruudunlukija osaisi lukea nämä tiedot oikein. (WCAG 1.3.1, 2.4.2, 3.1.1)
    • Tiedostolinkkien tiedostotyyppi ei ole osa linkkitekstiä. (WCAG 2.4.4)
  • Palvelussa ei ole hyppylinkkejä suoraan pääsisältöön. (WCAG 2.4.1)
  • Kieliversiolinkkien kieltä ei ole määritelty, joten ruudunlukija saattaa ääntää ne väärän kielen sääntöjen mukaan. (WCAG 3.1.2)
  • Uuteen selainvälilehteen tai -ikkunaan aukeavia linkkejä ei ole merkitty, joten käyttäjä ei saa etukäteen tietoa tästä. (WCAG 2.4.4)
  • Palvelu ei ole responsiivinen, ja zoomauksen jälkeen sivua on vieritettävä myös vaakasuunnassa. (WCAG 1.4.4 ja 1.4.10)
  • Visuaalisten elementtien tekstivastineet ovat puutteellisia. (WCAG 1.1.1)
  • HTML-koodissa on rakenteellisia puutteita. (WCAG 4.1.1)
  • Vaihepolku
    • Vaihepolku esitetään linkkeinä, joille ei tarjota selitystä. (WCAG 1.3.1)
    • Valittu vaihe ilmoitetaan ainoastaan taustavärillä, joka ei täytä kontrastivaatimuksia. (WCAG 2.4.4, 4.1.2 ja 1.4.11)
  • Lomakekentille ei tarjota automaattista täydennystä. (WCAG 1.3.5)
  • Kalenterielementti ei ole käytetävissä näppäimistöllä. Päivämäärän voi kuitenkin kirjoittaa. (WCAG 2.1.1)
  • Näytä/Piilota ohje -painikkeen title-attribuutti on aina ”Piilota ohje”; silloinkin, kun sen teksti on ”Näytä ohje”. (WCAG 4.1.2)
  • Ohje-, Järjestelmätiedotteet- ja Puhelinpalvelu-tekstejä sekä etusivun lihavoituja väliotsikoita ei ole määritelty HTML-otsikoiksi. Taulukoiden otsikoinnissa on puutteita. (WCAG 1.3.1)
  • Palvelun päävalikkoa ei ole merkitty ohjelmallisesti valikoksi. (WCAG 1.3.1)
  • Käyttäjälle ei esitetä ilmoituksen tyyppiä sen tallentamisen jälkeen. (WCAG 3.3.2)
  • Ruudunlukijakäyttäjä ei saa tietoa hakutulosten järjestyksestä. (WCAG 4.1.2)
  • Ruudunlukijakäyttäjä ei saa palautteita onnistuneista toiminnoista siirtämättä kohdistusta. (WCAG 4.1.3)
  • Taulukkorivien lisääminen ja muokkaaminen on hankalaa ruudunlukijaa käytettäessä. (WCAG 1.3.1, 2.4.3 ja 2.4.6)

Selosteen laatiminen

Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti:

  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija Eficode.
  • Palvelu on arvioitu 02/2019.
  • Seloste on laadittu 22. syyskuuta 2020.   
  • Selostetta tarkistettiin viimeksi 22. syyskuuta 2020.

Palaute

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän palvelun saavutettavuudesta. 

  • Anna saavutettavuuspalautetta Tullille sähköpostitse: [email protected]
  • Saapumisen ja poistumisen ilmoituspalvelun (AREX) saavutettavuudesta vastaa Tullin tullausyksikkö, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.  
  • Tavoitteemme on vastata palautteisiin viiden arkipäivän kuluessa.
  • Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa palvelusta saavutettavuuspalautetta myös Aluehallintovirastolle: [email protected]i.