Saavutettavuusseloste: Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelu

URL-osoite: https://asiointi.tulli.fi/asiointipalvelu/import

Tulli pyrkii takaamaan kaikille asiakkailleen digitaalisen saavutettavuuden. Parannamme käyttäjäkokemusta jatkuvasti ja sovellamme lain edellyttämiä saavutettavuusstandardeja.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään Henkilöasiakkaan tuontitullaus-palvelua, voit asioida Tullin kanssa myös vaihtoehtoisesta. Voit valtuuttaa myös toisen henkilön hoitamaan tullauksen puolestasi palvelussa tai ostaa tullauksen palveluna huolintaliikkeeltä.

Voit myös käydä antamassa palautteen Tullin asiakaspalvelua tarjoavalla toimipaikalla. Tullin nettisivuilta löydät asiakaspalvelua tarjoavat toimipaikat kartalla ja toimipaikkojen aukioloajat

Apua vaihtoehtoiseen asiointiin saat tullineuvonnasta, p. 0295 5201.

Katso Tullin ohjeet vaihtoehtoisista asiointitavoista.

Palvelun saavutettavuus

Palvelun sisällön nykyinen saavutettavuus 

Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelu vastaa osittain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelun käytettävyydessä on edelleen joitakin ongelmia. Alla kuvataan tunnetut saavutettavuusongelmat. Jos huomaat palvelussa ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.  

Seuraavat sisällöt eivät täytä digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain vaatimuksia ja korjataan mahdollisimman pian:

  • Mobiilivalikko
    • Ruudunlukijalle ei välity tietoa siitä, onko valikko auki vai kiinni.
    • WCAG 4.1.2
  • Kontrastit eivät ole riittäviä seuraavissa kohdissa:
    • syöttökenttien reunat
    • vaaleanharmaat tekstit tummanharmaalla ja vaalealla taustalla
    • valkoinen teksti punaisessa painikkeessa
    • ohjeen vaihepolun oranssit painikkeet vaalealla taustalla
    • alatunnisteen keltaiset otsikot.
    • WCAG 1.4.3, 1.4.11
  • Lomakekenttäyhdistelmät
    • Lomakekenttäpareja, joissa kysytään summaa ja valuuttaa, ei ole liitetty yhteen ohjelmallisesti.
    • Osa valintaruutu- ja valintapainikeryhmistä on liitetty toisiinsa ohjelmallisesti väärin.
    • Joistain lomakekentistä puuttuu nimilaput, tai ohjeita ei ole liitetty niihin ohjelmallisesti.
    • WCAG 1.3.1, 3.3.2
  • HTML-otsikkotasot
    • Joillain sivuilla eri HTML-otsikkotasoja ei käytetä systemaattisesti. 
    • Joissain lomakkeen sivuilla (esim. ”Yhteenveto”) muotoiltua tekstiä on merkitty virheellisesti HTML-otsikkotasoiseksi.
    • WCAG 1.3.1
  • Järjestelmän luomat pdf-muotoiset päätösdokumentit eivät ole saavutettavia.
    • WCAG 1.1.1., 1.3.1, 1.3.2
  • Yhteyden aikakatkaisu
    • Yhteyden aikakatkaisusta varoitetaan käyttäjää, ja käyttäjälle tarjotaan mahdollisuus pyytää lisäaikaa. Tietoturvasyistä käyttäjä kuitenkin kirjataan ulos 12 tunnin jälkeen, jolloin aikarajoituksia koskevat saavutettavuusvaatimukset eivät täyty kokonaan. 
    • WCAG 2.2.1
  • Vaihepolku
    • Vaihepolut ovat linkkilistoja, mutta niitä ei ole ohjelmallisesti merkitty vaihepoluiksi.
    • Ruudunlukija ei saa tietoa siitä, mikä vaihe on valittuna.
    • WCAG 1.3.1, 2.4.4, 4.1.2
  • Pakollisia kenttiä ei ole merkitty, koska kaikki kentät ovat periaatteessa pakollisia.
    • WCAG 3.3.2.
  • Virheilmoitukset ja palautteet
    • Sivujen ylälaitaan ilmestyvät virheilmoitukset ja palautteet katoavat 20 sekunnissa, eikä aikaa voi pidentää.
    • Palvelussa on joitain yksittäisiä dynaamisia palautteita, jotka eivät välity ruudunlukijalle.
    • Joitain yksittäisiä kenttien virheilmoituksia ei ole liitetty kenttiin ohjelmallisesti.
    • WCAG 2.2.1, 3.3.1, 4.1.3
  • Modaalidialogit
    • Kohdistus viedään komponentin kehykseen eikä sen sisällä oleviin elementteihin, jolloin dialogi saattaa jäädä joltain ruudunlukijoilta lukematta.
    • Modaalidialogeja ei ole otsikoitu ohjelmallisesti oikein, ja niissä saattaa esiintyä muitakin attribuuttivirheitä, mikä voi sekoittaa ruudunlukijoita.
    • WCAG 2.4.3, 4.1.2
  • Haitarielementit
    • Haitarielementit on merkitty ohjelmallisesti oikein, mutta joissain tilanteissa kohdistus hyppää niistä pois, kun ne avataan tai suljetaan, jolloin niiden tila jää epäselväksi.
    • WCAG 2.4.3, 4.1.2
  • Yllättävät kontekstin muutokset
    • Jos käyttäjä muuttaa Haluan tullata -pudotusvalikon arvoa joko nuolipainikkeilla tai valitsemalla uuden arvon valikosta, näytölle ilmestyy uusi modaali-ikkuna, johon näppäinkohdistus siirtyy.
    • Jos käyttäjä muuttaa Lähetysmaa-pudotusvalikon valintaa ensimmäisen kerran, näppäinkohdistus siirtyy yllättäen pois pudotusvalikosta.
    • WCAG 3.3.2
  • Tullaustiimin lähettämät viestit 
    • Viesteissä käytetyt haitarielementit eivät kerro ruudunlukijalle, onko elementti auki vai kiinni. (WCAG 4.1.2)
    • Näppäimistökohdistus ei pysy elementissä. (WCAG 2.4.3)
    • Näppäimistökohdistus ei pysy dialogissa. (WCAG 2.4.3)
    • Elementin tummaan taustaan voi turhaan kohdistaa näppäinkomennon. Ruudunlukija ei saa tietoa elementin käyttötarkoituksesta. (WCAG 2.4.3)
    • Elementti peittää mobiilikoossa Seuraava-painikkeen. (WCAG 1.4.10)
  • Odottaa lisäselvitystäsi -sivu
    • Lataa liitetiedosto -painiketta ei voi käyttää näppäinkomennoin. (WCAG 2.1.1)
    • Liitteen tyyppi -pudotusvalikon nimilappua ei ole merkitty saavutettavasti. (WCAG 4.1.2)
    • Ruudunlukija ei lue automaattisesti liitteen väärästä tiedostotyypistä varoittavaa ilmoitusta. (WCAG 3.3.1, 4.1.3)
    • Käytöstä poistettuja painikkeita on hankala havaita ruudunlukijalla. (WCAG 1.3.1, 3.3.1)
    • Haitarielementin ”Voit halutessasi kirjoittaa lisätietoja” rooli ja tila eivät selviä ohjelmallisesti. (WCAG 4.1.2)
    • Näppäinkohdistus jää liitteen lisäämisen jälkeen body-elementtiin. (WCAG 2.4.3)

Asiakaskokemuskyselylomake

Palvelussa uloskirjautumisen jälkeen tehtävä asiakaskokemuskysely on toteutettu erillisellä Webropol-kyselylomakkeella.  Alla olevat havainnot koskevat tätä lomaketta. Sivuston on arvioinut ulkoinen toimija (Eficode, 4/2020), joka ei ole osallistunut sivun suunnitteluun ja kehitykseen.

Kuinka asiointisi sujui -radiopainikkeet

  • Radiopainikkeet antavat jokaisen arviointinumeron kohdalla ruudunlukijalle virheellisen tiedon ”1/1”, vaikka niiden olisi kerrottava, mikä arviointinumero kuinka monesta vaihtoehdosta on kyseessä.Tämä vaikeuttaa oikean numeron valintaa ruudunlukijakäytössä. Kyselyn alkuun on lisätty seliteteksti, jossa kerrotaan, että arviointiasteikko on 1–5.
  • Radiopainikkeet on aseteltu sivulle taulukolla, jonka asettelut ruudunlukijat lukevat turhaan. Tämä saattaa aiheuttaa hankaluuksia ruudunlukijakäyttäjille.
  • Kohdassa ”Haluaisitko vielä tarkentaa missä onnistuimme erityisesti” valitut toteutuselementit aiheuttavat ruudunlukijoilla otsikoiden lukemista kahteen kertaan
  • Kyselyn viimeinen sivu näkyy vain hetken ennen kuin selain ohjaa käyttäjän erilliselle vastausten koontisivulle. Kyselyn viimeiselle sivulle ei pääse takaisin selaimen takaisin-painikkeella.
  • Seuraava-, edellinen- ja lähetä-painikkeet kertovat ruudunlukijalle olevansa painikkeita, vaikka ne ovat toteutukseltaan linkkejä. Ruudunlukijakäyttäjälle virheellinen tieto voi aiheuttaa hankaluuksia oikean näppäintoiminnon valinnassa.
  • Kaikkien Webropolilla tehtyjen kyselyiden otsikoksi tulee automaattisesti ”Webropolilla luotu kysely”, jota Tulli ei voi muuttaa. Otsikon perusteella tätä kyselyä ei siis pysty erottamaan muista Tullin kyselyistä tai palautelomakkeista, vaan käyttäjän on mentävä lomakkeelle kyselyn oikean otsikon selvittämiseksi.

Yhteensopivuus selainten ja avustavien tekniikoiden kanssa

Sivusto on suunniteltu yhteensopivaksi seuraavien selainten kanssa:

  • Firefox & Chrome

Sivusto on suunniteltu yhteensopivaksi seuraavien avustavien tekniikoiden kanssa:

  • NVDA-ruudunlukija 2019.1.1
  • WebAIM Color Contrast checker

Tekniikat

Tämän sivuston saavutettavuus riippuu seuraavien tekniikoiden toimivuudesta:

  • HTML
  • WAI-ARIA
  • CSS
  • Javascript

Arviointimenetelmät

Tulli on arvioinut tämän sivuston saavutettavuuden seuraavilla tavoilla:

  • Itsearviointi: yritys tai organisaatio ovat arvioineet sivuston sisäisesti.
  • Ulkoinen arviointi: sivuston on arvioinut ulkoinen toimija (Eficode, 11/2019), joka ei ole osallistunut sivun suunnitteluun ja kehitykseen.

Selosteen laatiminen

  • Tulli on arvioinut tämän palvelun saavutettavuuden seuraavasti. 
  • Arvioinnin on tehnyt ulkoinen toimija.
  • Palvelu on arvioitu 4/2019.
  • Seloste on laadittu 5.2.2020.Selostetta tarkistettiin viimeksi 13.2.2021.

Palauteprosessi

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän sivuston saavutettavuudesta. Voit ottaa meihin yhteyttä seuraavilla tavoilla:

  • Anna saavutettavuuspalautetta: [email protected]
  • Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelun saavutettavuudesta vastaa Asiointipalvelut, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoiteaikamme palautteeseen vastaamisessa on viisi arkipäivää.
  • Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa palvelusta saavutettavuuspalautetta myös Aluehallintovirastolle: [email protected].