Saavutettavuusseloste: Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelu

URL-osoite: https://asiointi.tulli.fi/asiointipalvelu/import

Tulli pyrkii takaamaan kaikille asiakkailleen digitaalisen saavutettavuuden. Parannamme käyttäjäkokemusta jatkuvasti ja sovellamme lain edellyttämiä saavutettavuusstandardeja.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelua, voit valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan tullauksen puolestasi palvelussa tai ostaa tullauksen palveluna huolintaliikkeeltä. Ohjeet eri tullaustavoista löydät Tullin verkkosivuilta. Neuvontaa tullaamiseen ja palvelun käyttöön saat asiakaspalveluista ma–pe tai tullineuvonnasta.

Palvelun saavutettavuus

Sivuston nykyinen saavutettavuusstandardi:

  • WCAG 2.1, AA-taso

Nykyinen sisällön saavutettavuustilanne:

  • Vastaa suurelta osin vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Käyttäjät saattavat edelleen kohdata palvelussa joitakin saavutettavuusongelmia. Pahoittelemme näitä puutteita. Jos huomaat palvelussa ongelman, jota ei ole alla olevassa luettelossa, ota meihin yhteyttä.
Listaa päivitetään tulevina kuukausina sitä mukaa, kun korjauksia saadaan tehtyä ja saavutettavuusongelmia poistuu.

  • Mobiilivalikko
    • Ruudunlukijalle ei välity tietoa siitä, onko valikko auki vai kiinni.
    • Näppäimistökohdistus ei pysy valikon sisällä.
  • WCAG 2.4.3, 2.4.4., 2.4.7, 4.1.2
    • Kontrastit eivät ole riittäviä seuraavissa kohdissa:
    • syöttökenttien reunat
    • vaaleanharmaat tekstit tummanharmaalla ja vaalealla taustalla valkoinen teksti punaisessa painikkeessa
    • ohjeen vaihepolun oranssit painikkeet vaalealla taustalla
    • WCAG 1.4.3, 1.4.11
  • Lomakekenttäyhdistelmät
    • Kaikkia lomakekenttiä ei ole liitetty yhteen ohjelmallisesti.
    • Joistain lomakekentistä puuttuu nimilaput.
    • Kysymysmerkkipainike on navigointijärjestyksessä kenttien välissä.
    • WCAG 1.3.1, 2.4.3, 3.3.2
  • Virheilmoitukset eivät ole täysin yhdenmukaisia.
    • WCAG 3.3.3
  • HTML-otsikkotasot
    • Joillain sivuilla eri otsikkotasoja ei käytetä systemaattisesti. Esimerkiksi H1-tason otsikot puuttuvat monilta sivuilta, ja joillakin sivuilla hypätään H2- ja H3-tasojen yli H4-tasolle.
    • WCAG 1.3.1
  • Järjestelmän luomat pdf-muotoiset päätösdokumentit eivät ole saavutettavia.
    • WCAG 1.1.1., 1.3.1, 1.3.2
  • Yhteyden aikakatkaisu tapahtuu varoittamatta.
    • WCAG 2.2.1
  • Vaihepolku
    • Vaihepolut ovat linkkilistoja, mutta niitä ei ole ohjelmallisesti merkitty vaihepoluiksi.
    • Ruudunlukija ei saa tietoa siitä, mikä vaihe on valittuna.
    • WCAG 1.3.1, 2.4.4, 4.1.2
  • Etsi tavaran tyyppi -valintalista
    • Valintalistan rooli-, nimi- ja tilamäärityksissä ja näppäimistöllä liikkumisessa on puutteita.
    • Jos hakutuloksia ei tule, virheilmoitus ei ole saavutettava.
    • WCAG 2.1.1, 3.2.2, 4.1.2, 4.1.3
  • Palvelun päivämääräkentät
    • Päivämäärää ei saa syötettyä käsin, vaan ne on valittava kalenterielementistä.
  • Kalenterielementti
    • Elementtiin ei pääse nuolinäppäimillä.
    • Elementtiä ei saa suljettua ilman kohdistuksen siirtoa.
    • Ruudunlukija ei lue päivämääräkenttien nimilappuja.
    • WCAG 1.1.1, 1.4.13, 2.1.1, 2.4.3, 2.4.4, 2.4.7, 3.2.2, 3.3.2
  • Pakollisia kenttiä ei ole merkitty, koska kaikki kentät ovat periaatteessa pakollisia.
    • WCAG 3.3.2.
  • Ohjetekstien dialogien aria-merkinnöissä on puutteita, ja ohjepainikkeen voi aktivoida ainoastaan välilyönnillä.
    • WCAG 1.3.2, 2.4.3, 4.1.2
  • Virheilmoitukset katoavat 20 sekunnissa, eikä ole tapaa saada siihen lisäaikaa.
    • WCAG 2.2.1
  • Tullinimike-kenttä
    • Tullinimikkeen syöttäminen hakukenttään hakee tuloksia ja muuttaa sivun sisältöä jatkuvasti, mutta ruudunlukija ei saa tietoa muutoksista.
    • Kentän otsikossa oleva numerolaskuri muuttuu koko ajan, kun numeroita syötetään, mutta ruudunlukija ei saa muutoksista tietoa.
    • WCAG 3.2.2, 4.1.3
  • Tullaustiimin lähettämät viestit
    • Viesteissä käytetyt haitarielementit eivät kerro ruudunlukijalle, onko elementti auki vai kiinni. (WCAG 4.1.2)
    • Näppäimistökohdistus ei pysy elementissä. (WCAG 2.4.3)
    • Näppäimistökohdistus ei pysy dialogissa. (WCAG 2.4.3)
    • Elementin tummaan taustaan voi turhaan kohdistaa näppäinkomennon. Ruudunlukija ei saa tietoa elementin käyttötarkoituksesta. (WCAG 2.4.3)
    • Elementti peittää mobiilikoossa Seuraava-painikkeen. (WCAG 1.4.10)
  • Odottaa lisäselvitystäsi -sivu
    • Lataa liitetiedosto -painiketta ei voi käyttää näppäinkomennoin. (WCAG 2.1.1)
    • Liitteen tyyppi -pudotusvalikon nimilappua ei ole merkitty saavutettavasti. (WCAG 4.1.2)
    • Ruudunlukija ei lue automaattisesti liitteen väärästä tiedostotyypistä varoittavaa ilmoitusta. (WCAG 3.3.1, 4.1.3)
    • Käytöstä poistettuja painikkeita on hankala havaita ruudunlukijalla. (WCAG 1.3.1, 3.3.1)
    • Haitarielementin ”Voit halutessasi kirjoittaa lisätietoja” rooli ja tila eivät selviä ohjelmallisesti. (WCAG 4.1.2)
    • Näppäinkohdistus jää liitteen lisäämisen jälkeen body-elementtiin. (WCAG 2.4.3)

Asiakaskokemuskyselylomake

Palvelussa uloskirjautumisen jälkeen tehtävä asiakaskokemuskysely on toteutettu erillisellä Webropol-kyselylomakkeella.  Alla olevat havainnot koskevat tätä lomaketta. Sivuston on arvioinut ulkoinen toimija (Eficode, 4/2020), joka ei ole osallistunut sivun suunnitteluun ja kehitykseen.

Kuinka asiointisi sujui -radiopainikkeet

  • Radiopainikkeet antavat jokaisen arviointinumeron kohdalla ruudunlukijalle virheellisen tiedon ”1/1”, vaikka niiden olisi kerrottava, mikä arviointinumero kuinka monesta vaihtoehdosta on kyseessä.Tämä vaikeuttaa oikean numeron valintaa ruudunlukijakäytössä. Kyselyn alkuun on lisätty seliteteksti, jossa kerrotaan, että arviointiasteikko on 1–5.
  • Radiopainikkeet on aseteltu sivulle taulukolla, jonka asettelut ruudunlukijat lukevat turhaan. Tämä saattaa aiheuttaa hankaluuksia ruudunlukijakäyttäjille.
  • Kohdassa ”Haluaisitko vielä tarkentaa missä onnistuimme erityisesti” valitut toteutuselementit aiheuttavat ruudunlukijoilla otsikoiden lukemista kahteen kertaan
  • Kyselyn viimeinen sivu näkyy vain hetken ennen kuin selain ohjaa käyttäjän erilliselle vastausten koontisivulle. Kyselyn viimeiselle sivulle ei pääse takaisin selaimen takaisin-painikkeella.
  • Seuraava-, edellinen- ja lähetä-painikkeet kertovat ruudunlukijalle olevansa painikkeita, vaikka ne ovat toteutukseltaan linkkejä. Ruudunlukijakäyttäjälle virheellinen tieto voi aiheuttaa hankaluuksia oikean näppäintoiminnon valinnassa.
  • Kaikkien Webropolilla tehtyjen kyselyiden otsikoksi tulee automaattisesti ”Webropolilla luotu kysely”, jota Tulli ei voi muuttaa. Otsikon perusteella tätä kyselyä ei siis pysty erottamaan muista Tullin kyselyistä tai palautelomakkeista, vaan käyttäjän on mentävä lomakkeelle kyselyn oikean otsikon selvittämiseksi.

Yhteensopivuus selainten ja avustavien tekniikoiden kanssa

Sivusto on suunniteltu yhteensopivaksi seuraavien selainten kanssa:

  • Firefox & Chrome

Sivusto on suunniteltu yhteensopivaksi seuraavien avustavien tekniikoiden kanssa:

  • NVDA-ruudunlukija 2019.1.1
  • WebAIM Color Contrast checker

Tekniikat

Tämän sivuston saavutettavuus riippuu seuraavien tekniikoiden toimivuudesta:

  • HTML
  • WAI-ARIA
  • CSS
  • Javascript

Arviointimenetelmät

Tulli on arvioinut tämän sivuston saavutettavuuden seuraavilla tavoilla:

  • Itsearviointi: yritys tai organisaatio ovat arvioineet sivuston sisäisesti.
  • Ulkoinen arviointi: sivuston on arvioinut ulkoinen toimija (Eficode, 11/2019), joka ei ole osallistunut sivun suunnitteluun ja kehitykseen.

Palauteprosessi

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän sivuston saavutettavuudesta. Voit ottaa meihin yhteyttä seuraavilla tavoilla:

  • Anna saavutettavuuspalautetta: [email protected]
  • Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelun saavutettavuudesta vastaa Asiointipalvelut, joka myös vastaa saavutettavuuspalautteisiin.
  • Tavoiteaikamme palautteeseen vastaamisessa on viisi arkipäivää.
  • Jos et ole tyytyväinen Tullilta saamaasi vastaukseen, voit antaa palvelusta saavutettavuuspalautetta myös Aluehallintovirastolle: [email protected].