Yleisneuvontaa yritysasiakkaille
Yleisneuvontaa yritysasiakkaille ma—pe 8–16.15 sähköpostitse osoitteesta [email protected]
Liitetiedoston lähetyspalvelua käyttävät tuonnin, viennin ja passituksen operaattorivälitteisen ja suoran sanoma-asioinnin sekä Vienti-ilmoitustapalvelun, Passitusilmoituspalvelun ja Tullivarastoinnin ilmoituspalvelun asiakkaat. Tuonti-ilmoituspalvelun käyttäjiä Liitetiedoston lähetyspalvelu ei koske ja he lähettävät edelleen liiteasiakirjat Tulliin Tuonti-ilmoituspalvelun kautta.
Jos Tulli lähettää lisäselvityspyynnön, asiakkaalla on Liitetiedoston lähetyspalvelun lisäksi mahdollisuus toimittaa liitteet vaihtoehtoisesti VYVI-turvapostilla tai sähköpostilla.
Liitetiedoston lähetyspalvelun avulla asiakas voi lähettää liiteasiakirjat etukäteen Tulliin, mikä nopeuttaa asian käsittelyä. Liiteasiakirjojen tulee liittyä Tullille annettavaan sähköiseen tulli-ilmoitukseen.
Liitetiedoston lähetyspalvelun avulla asiakas voi lähettää myös Tullin pyytämiä liiteasiakirjoja.
Yritysasiakkaat: Verohallinnon myöntämä Katso-tunniste. Katso-tunnisteessa Tulliselvitys-rooli (tuonti, vienti, passitus, varastointi).
Katso-kirjautuminen poistuu vuoden 2020 loppuun mennessä.
Yritysasiakkaat Suomi.fi tunnistautumisella: Kirjaudutaan yksityishenkilönä Suomi.fi tunnistuspalvelussa ja valitaan yrityksen puolesta asiointi. Tarvitaan Tulliselvitys valtuus. Jos yritys käyttää edustajaa ilmoittamiseen, on edustaja valtuutettava aina Suomi.fi-valtuudet-palvelussa.
Henkilöasiakkaat: Kirjaudutaan yksityishenkilönä Suomi.fi tunnistuspalvelussa.
Liitetiedoston lähetyspalvelussa on mahdollista tallentaa ja lähettää skannattuja paperisia liiteasiakirjoja tai toimistojärjestelmin tuotettavia tiedostoja ja kuvia, jotka ovat pdf-tiedostomuodossa.
Liitetiedoston lähetyspalvelun käyttö edellyttää skannerin käyttöä paperisten liiteasiakirjojen muuttamiseksi sähköiseen muotoon tai toimistojärjestelmin tuotettuja liiteasiakirjoja.
Jos Liitetiedoston lähetyspalvelu ei ole käytössä, Tullin pyytämät liiteasiakirjat voi toimittaa sähköiseen palvelukeskukseen sähköpostilla tai Vyvi-turvapostilla. Huoltokatkojen aikana ja häiriötilanteissa liiteasiakirjojen lähettäminen ennakkoon ei ole mahdollista. Sähköpostilla tai Vyvi-turvapostilla voi lähettää vain Tullin pyytämiä liiteasiakirjoja. Sähköpostilla tai Vyvi-turvapostilla lähetettyjen liiteasiakirjojen yhteydessä ilmoitetaan lmoituksen yksilöivä tunniste, kuten MRN tai tuonnin tapahtumatunnus.
Häiriötilanteissa ota yhteyttä ensisijaisesti siihen palvelunumeroon tai sähköpostiosoitteseen, johon otat yhteyttä ilmoituksen täyttöön liittyvissä kysymyksissä.
Yleisneuvontaa yritysasiakkaille ma—pe 8–16.15 sähköpostitse osoitteesta [email protected]