Hyppää sisältöön

Henkilöasiakkaan tuontitullaus

Selaa suosituimpia kysymyksiä tai kirjoita kysymyksesi alla olevaan hakukenttään.

Kirjoita kysymyksesi ja hae vastaus

Usein kysytyt kysymykset henkilöasiakkaan tuontitullauksesta

Henkilöasiakkaan tuontitullaus toimii parhaiten seuraavilla selaimilla ja niiden uusimmilla versioilla: Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari.


Jos olet tehnyt tullauksen ennen 11.2.2020, löydät sen kirjautumalla vanhaan palveluun. Vanhassa palvelussa tehdyt tullaukset eivät siirry uuteen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun.


Tulli ei lähetä automaattisia vastausviestejä onnistuneista tullauksista. Palvelu ilmoittaa onnistuneesta tullauksesta. Tullaukset ja päätökset löydät Omat tullaukseni -osiosta kirjautumalla palveluun. Tietoja säilytetään 90 päivän ajan.


Tulli ei lähetä erillisiä tullilaskuja. Maksa tullaus, kun tullaat lähetystä Tuontitullauspalvelussa.


Maksutavasta riippuen maksun kirjautuminen Tullin tilille voi viedä 2–3 pankkipäivää. Kun maksu on kirjautunut, tullauksen tila muuttuu valmiiksi. Tulli ilmoittaa automaattisesti Postille, kun tullauksesi on valmis ja Posti voi toimittaa sen sinulle. Huomaathan myös Postin käsittelymaksun. Selvitä asia Postin nettisivuilta.

Jos muu kuljetusyritys tarvitsee sinulta luovutuspäätöstä, löydät sen Omat tullaukseni -osiosta.


Et voi käyttää Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelua, jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia, varmennekorttia tai mobiilivarmennetta.

Tuontitullauspalvelussa et voi tullata esimerkiksi

  • muuttotavaroita
  • aseita
  • metsästystrofeita
  • eläviä eläimiä.

Tutustu ohjeisiimme, miten voit asioida kanssamme vaihtoehtoisella tavalla.


Voit tullata sen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussamme. Kätevimmin voit tehdä tullauksen nettitullauksena: Lähetyksen tullaaminen jälkikäteen


Ilmoita ne aina siinä valuutassa, jossa ne on ilmoitettu tilausvahvistuksessa, laskussa tai muussa selvityksessä.


Saat saapumisilmoituksen tai tiedon tullattavan lähetyksen saapumisesta aina Postilta tai kuljetusyritykseltä. Tarvitset saamiasi tietoja, jos tullaat lähetyksen itse. Jos sinulla on kysyttävää saapumisilmoituksesta, ota yhteyttä Postiin tai kuljetusyritykseen.


Jos olet tullannut lähetyksesi 11.2.2020 jälkeen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, tullauspäätös löytyy sieltä 90 päivän ajan sivulta Omat tullaukseni. Tämän jälkeen saat sen  ainoastaan Tullin arkistosta.

Jos olet tullannut lähetyksesi ennen 11.2.2020, tullauspäätös löytyy Tuontitullauspalveluusta (Tuonti-ilmoituspalvelusta).

Jos kuljetus- tai huolintayritys on tullannut lähetyksen puolestasi, pyydä tullauspäätös siltä.

Tullin arkistosta saatava tullauspäätös on maksullinen (Tullin maksullisten suoritteiden hinnat). Tee pyyntö kirjallisesti tullitoimipaikassa ja esitä virkailijalle voimassa oleva henkilökortti tai passi. Tämän jälkeen saat päätöksen sähköpostiisi.

Tullauspäätöstä ei tarvita oikaisuhakemuksen liitteeksi, jos tullaus on tehty Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa 11.2.2020 tai sen jälkeen. Ilmoita oikaisuhakemuksella kuitenkin tarkasti tullauksen MRN-tunnus.

Yksityishenkilönä sinun on säilytettävä tullauksen liittyvät asiakirjat kuluvan vuoden ja seuraavien kuuden vuoden ajan tullauksesta. Tulli voi pyytää sinua esittämään ne.


Voit muuttaa sähköpostiosoitteesi, kun teet ilmoitusta. 

Sähköpostitiedot välittyvät tuontitullauspalveluumme Digi- ja väestötietoviraston (DVV) rekisteristä kirjautumisen yhteydessä. Voit tarkistaa ja muuttaa yhteystietosi DVV:n verkkosivuilla.


Voit hakea verojen palauttamista esimerkiksi, jos olet palauttanut tavaran myyjälle EU:n ulkopuolelle. 

Tee vapaamuotoinen oikaisuhakemus ja lähetä se liitteineen kirjaamo(at)tulli.fi.

Ohjeet oikaisupyynnön tekemiseen


Pyydä lähettäjältä tilausvahvistus (order confirmation), kauppalasku (invoice) kuitti tai muu luotettava selvitys tavaran arvosta. Huom! Tiliote tai pankkitosite ei ole riittävä selvitys tavaran arvosta.


Jos et halua vastaanottaa postilähetystä, älä tullaa sitä. Jos postilähetystä ei tullaa eli tulliselvitä 20 päivän määräajassa, lähetys palautuu takaisin lähettäjälle. Jos kyseessä on tilattu tavara, ilmoita kaupan peruutuksesta myyjälle.

Voit halutessasi ilmoittaa Postille ennen säilytysajan umpeutumista, että et vastaanota lähetystä ja haluat, että se palautetaan lähettäjälle. Soita tai lähetä sähköpostia Postihuolintaan, ja kerro heille tilanteesta sähköpostilla osoitteeseen huolinta(at)posti.com. Kirjoita viestisi otsikoksi ”En halua vastaanottaa saapuvaa tilaustani”.


Jos vastaanotat lahjan, on sinun pyydettävä lähettäjältä selvitys lahjan sisällöstä ja arvosta

Yli 45 euron arvoisista lahjoista kannetaan maahantuontiverot, kuten mistä tahansa verkkokauppaostoksesta. 

Lue lisää lahjan tullauksesta

 


Postilähetys jonka saapumisilmoituksen on lähettänyt Posti

Kun saat saapumisilmoituksen jälkitoimituksesta, soita Tulliin, p. 0295 5206. Varmista ennen soittoa, että sinulla on kaikki tilanteen selvittämiseksi vaadittavat tiedot ja asiakirjat:

  • viitenumero (MRN)
  • tavaroiden tilausvahvistus tai kauppalasku
  • jälkitoimituksena tulleen postilähetyksen saapumistunnus. 

Varmista kuljetusyritykseltä, että lähetystäsi ei ole jo palautettu takaisin lähettäjälle. Jos lähetystäsi ei ole palautettu, selvitä viivästyskoron määrä Tullista.  

Ennen kuin saat lähetyksen itsellesi, sinun on maksettava myös viivästyskorot. Huomaa, että eräpäivän ylittänyttä laskua ei voi maksaa tullauspalvelussa. Maksa tullaus verkkopankissa samana päivänä, kun selvität viivästyskoron määrän. Muista, että maksun välittyminen Tulliin voi kestää 2–3 päivää.


Tullausta varten tarvitset:

  • saapumisilmoituksen kuljetusyritykseltä
  • selvityksen lahjasta ja lahjan arvosta, esimerkiksi vapaamuotoinen selvitys arvosta tai kuitti tavarasta. (Pyydä selvitys tarvittaessa etukäteen lahjan lähettäjältä).
  • Tulli voi pyytää nähtäväksi myös muita asiakirjoja.

 


Tullaa lähetys Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Valitse, että haluan tullata yksityishenkilön lähettämän lahjan. Tullausta varten tarvitset tiedon lahjan sisällöstä ja sen arvosta sekä saapumisilmoituksen.


Selvitä Postista, missä kuljetuksen vaiheessa pakettisi on hävinnyt.

  1. Jos pakettisi on hävinnyt tullauksen jälkeen Suomessa kuljetuksen aikana Tulli ei palauta maahantuontiveroja, vaan sinun on haettava korvausta Postilta.
  2. Jos Posti on palauttanut paketin takaisin lähettäjälle, voit hakea oikaisua esimerkiksi vapaamuotoisella hakemuksella tai Tullin lomakkeella 643s. 

Pyydä Postista tosite paketin palauttamisesta takaisin lähettäjälle tai tulosta palautustosite itse Postin sivuilta lähetysten seurantapalvelusta.


Kirjaudu uudelleen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun

  • Löydät tullauksen ja siihen liittyvän lisäselvityspyynnön sivulta Omat tullaukseni.
  • Toimi lisäselvityspyynnön mukaan.
  • Tarkemmat ohjeet löydät Tullaustiimin lähettämästä viestistä. Yleensä sinua pyydetään lataamaan ja lähettämään tilausvahvistus tai muu asiakirja. Voit myös lähettää asiakirjat sähköpostilla palvelussa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen.
  • Lahjalähetyksistä tarvitaan yleensä tieto lahjan sisällöstä ja sisällön arvosta. Pyydä niitä lahjan lähettäjältä kirjallisesti, kuten sähköpostilla tai viestinä ja lähetä tieto Tulliin.

Ilman lisätietoja Tulli ei voi käsitellä tullaustasi.


Ilmoituksellasi antamissasi tiedoissa on virheitä tai puutteita, minkä vuoksi sinun on muutettava tai täydennettävä tietoja.

  • Kirjaudu uudelleen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun
  • Löydät tullauksen ja siihen liittyvän korjauspyynnön sivulta Omat tullaukseni.
  • Muuta tai täydennä tietoja korjauspyynnön mukaisesti.
  • Lähetä korjattu ilmoitus uudestaan Tulliin.

Ilman korjausta Tulli ei voi käsitellä tullaustasi.  


  • Kirjaudu uudelleen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun
  • Löydät tullauksen ja siihen liittyvän lisäselvityspyynnön sivulta Omat tullaukseni.
  • Toimi lisäselvityspyynnön mukaan.
  • Tarkemmat ohjeet löydät Tullaustiimin lähettämästä viestistä. Yleensä sinua pyydetään lataamaan ja lähettämään tilausvahvistus tai muu asiakirja. Voit myös lähettää asiakirjat sähköpostilla palvelussa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen.

Ilman lisätietoja Tulli ei voi käsitellä tullaustasi.


Kuljetusyrityksen lähettämässä saapumisilmoituksessa ja Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa lähetysmaana saattaa olla EU-maa, vaikka lähetys on alun perin lähetetty EU:n ulkopuolelta. Näin voi käydä, jos tavara on esimerkiksi välivarastoitu tullaamattomana EU:n alueella. Vaihda tuontitullauspalvelussa lähetysmaaksi todellinen lähetysmaa, jotta voit tullata lähetyksen.

Kysy tarvittaessa myyjältä, mistä EU:n ulkopuolisesta maasta lähetys on. Lisätietoja tullauksen tarpeesta tavaran maahantuonnin yhteydessä saat etukäteen tavaran myyjältä tai esimerkiksi käyttämäsi verkkokaupan toimitusehdoista.


Tee jokaisesta saapumisilmoituksesta oma tullauksensa. Yhdellä tullauksella voit ilmoittaa vain yhden saapumisilmoituksen tavarat.

Esimerkki: Jos sinulla on kolme saapumisilmoitusta, tee kolme tullausta.


Kyllä voi. Voit valtuuttaa toisen henkilön tullaamaan ja maksamaan lähetyksesi maahantuontiverot puolestasi. Teidän välinen valtuutus voi olla suullinen tai kirjallinen.

Jos toinen henkilö tekee tullauksen puolestasi, se tarkoittaa, että tullauksen tekijä vastaa tullivelasta ja tiedoista vain siltä osin, kun hän tietää tai hänen olisi pitänyt tietää tulli-ilmoituksessa annetut tiedot virheellisiksi. Sinä vastaat sekä tullivelasta että mahdollisesta jälkitullauksesta. (suora edustajuus)

Posti toimittaa postilähetyksen suoraan lähetyksessä ilmoitetulle vastaanottajalle tai noutopisteeseen. Muu kuljetusyritys luovuttaa tai toimittaa lähetyksen vastaanottajalle sovitulla tavalla.


Kyllä, voit käyttää luotto-ominaisuutta/ korttimaksua (VISA debit/credit ja MasterCard debit/credit).

Huomaa, että Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa maksettavan summan pitää olla vähintään 0,65 €.


Kyllä voit. Voit tehdä tullauksen ja maksaa lähetyksen maahantuontiverot toisen henkilön puolesta. Teidän välinen valtuutus voi olla suullinen tai kirjallinen.

Jos teet tullauksen toisen henkilön puolesta, se tarkoittaa, että olet vastuussa tullivelasta ja tiedoista vain siltä osin, kun tiedät tai sinun olisi pitänyt tietää tulli-ilmoituksessa annetut tiedot virheellisiksi. Muutoin edustamasi henkilö vastaa sekä tullivelasta että mahdollisesta jälkitullauksesta. (suora edustajuus)

Posti toimittaa postilähetyksen suoraan lähetyksessä ilmoitetulle vastaanottajalle tai noutopisteeseen. Muu kuljetusyritys luovuttaa tai toimittaa lähetyksen vastaanottajalle sovitulla tavalla.


Lähetyksiä ei voi tulliselvittää etukäteen.

Voit tullata postilähetyksen, kun olet saanut saapumisilmoituksen. Saapumisilmoitus voi myös olla sähköinen.

Postilähetys on tulliselvitettävissä, kun Postin seurantapalvelussa on teksti: ”Lähetys odottaa tullaustasi. Hoida tullaus 20 päivän sisällä saapumisesta.”


— 100 Merkintöjä per sivu
Näytetään 33 tulosta.

                            

Ota yhteyttä

Kysy tullineuvonnasta ma-pe 8-16.15

Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin.

Postipakettien saapumiseen, sisältöön ja käsittelymaksuun liittyvissä kysymyksissä ota yhteys Postiin.

Tullineuvonta


Asiasanat Tullaus

Haluamme kehittää verkkopalveluamme yhteistyössä asiakkaidemme kanssa. Siirry antamaan kehitysehdotuksesi klikkaamalla "Lähetä kehitysehdotus".

Lähetä kehitysehdotus