Hyppää sisältöön

Miten laadin oikaisuhakemuksen?

Tee oikaisuhakemus kirjallisesti Tullille ensisijaisesti lomakkeella:

Jälkikantoa haetaan lomakkeella Jälkikantoon johtava muutosilmoitus, 99s

Voit tehdä myös vapaamuotoisen hakemuksen.

Täytä hakemuksessa nämä tiedot

  • päätös johon muutosta haetaan
  • mitä muutoksia päätökseen haetaan
  • perusteet joilla muutosta vaaditaan
  • hakijan nimi, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite
  • tilinumero (BIC ja IBAN).

Liitteet

Hakemuksen liitteeksi tulevat aina

  • kopio päätöksestä, johon haet muutosta.
    Tärkeää: jos olet tehnyt tullauksen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa 11.2.2020 tai sen jälkeen, kopiota tullauspäätöksestä, johon haet muutosta, ei tarvita, mutta ilmoita tarkasti tullauksen MRN-tunnus.
  • asiakirjat, joihin vaatimuksissa vedotaan ja joilla voi olla vaikutusta asian ratkaisuun.
  • kauppalasku tai tilausvahvistus.

Jos haet muutosta tavaran nimikkeeseen, ilmoita myös suomenkielinen tavarankuvaus asian käsittelyn nopeuttamiseksi.

Jos haet muutosta tavaran palauttamisen takia, esitä myös todiste tavaran palauttamisesta EU:n ulkopuolelle sekä reklamaatiokirjeenvaihto myyjän kanssa.

Lähetä oikaisuhakemus Tulliin

Lähetä oikaisuhakemus Tulliin liitteineen
sähköpostilla: kirjaamo(at)tulli.fi tai
postitse: Tulli, Tuonnin oikaisuhakemukset, PL 512, 00101 Helsinki.

Ahvenanmaata koskevat oikaisuhakemukset

Jos oikaisuhakemuksesi liittyy kolmansien maiden sekä EU-maiden tuontiin Ahvenanmaalle tai Manner-Suomen ja Ahvenanmaan väliseen verorajatuontiin, lähetä hakemus liitteineen

sähköpostilla: atp.skattegrans(at)tulli.fi tai
postitse: Maarianhaminan tulli, PL 40, 22101 Maarianhamina. 

Tee hakemus huolellisesti  

Huolellisesti täytetty hakemus nopeuttaa asiasi käsittelyä. Tutustu mallitäytettyyn hakemukseen Tullien peruutus ja palautus, 643s..

Huomioi nämä

Jos olet tullannut lähetyksesi 11.2.2020 jälkeen Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, tullauspäätös löytyy sieltä 90 päivän ajan sivulta Omat tullaukseni. Tämän jälkeen saat sen  ainoastaan Tullin arkistosta.

Jos olet tullannut lähetyksesi ennen 11.2.2020, tullauspäätös löytyy Tuontitullauspalveluusta (Tuonti-ilmoituspalvelusta).

Jos kuljetus- tai huolintayritys on tullannut lähetyksen puolestasi, pyydä tullauspäätös siltä.

Tullin arkistosta saatava tullauspäätös on maksullinen (Tullin maksullisten suoritteiden hinnat). Tee pyyntö kirjallisesti tullitoimipaikassa ja esitä virkailijalle voimassa oleva henkilökortti tai passi. Tämän jälkeen saat päätöksen sähköpostiisi.

Tullauspäätöstä ei tarvita oikaisuhakemuksen liitteeksi, jos tullaus on tehty Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa 11.2.2020 tai sen jälkeen. Ilmoita oikaisuhakemuksella kuitenkin tarkasti tullauksen MRN-tunnus.

Yksityishenkilönä sinun on säilytettävä tullauksen liittyvät asiakirjat kuluvan vuoden ja seuraavien kuuden vuoden ajan tullauksesta. Tulli voi pyytää sinua esittämään ne.


Jos sinulle ei luovuteta lähetystä virheellisen kolliluvun tai painotiedon vuoksi, tee uusi tullaus oikeilla tiedoilla, jotta tavara voidaan luovuttaa sinulle. Tämän jälkeen voit hakea virheellisen tullauksen mitätöintiä ja rahojen palauttamista korvaavaa tullausta vastaan.

  • Toimita hakemus Tullin kirjaamoon: kirjaamo(at)tulli.fi.
  • Liitä mukaan molemmat tullauspäätökset sekä kauppalasku ja muut asiakirja, josta oikeat tiedot voidaan todeta.

Ota yhteyttä

Kysy tullineuvonnasta ma-pe 8-16.15

Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin.

Postipakettien saapumiseen, sisältöön ja käsittelymaksuun liittyvissä kysymyksissä ota yhteys Postiin.

Tullineuvonta


Haluamme kehittää verkkopalveluamme yhteistyössä asiakkaidemme kanssa. Siirry antamaan kehitysehdotuksesi klikkaamalla "Lähetä kehitysehdotus".

Lähetä kehitysehdotus