Skip to content

Ensimmäinen uuden sukupolven asiointipalvelu käyttöön Tullissa

Julkaisuajankohta 14.11.2017 11.00
Tiedote

Tullin uusi EU-jäsenmaiden välisen kaupan Intrastat-ilmoituspalvelu otettiin käyttöön 23.10.2017. Uudistettu palvelu hyödyntää uusinta teknologiaa, käytettävyystestausta ja palvelumuotoilua. Uusi toteutusarkkitehtuuri mahdollistaa palvelun integroinnin Kansalliseen palveluväylään.

Yritykset voivat antaa tilastoilmoituksensa nyt netin kautta Tullin asiointipalvelussa. Palvelua on kehitetty Tullin asiakkaita kuunnellen. Palvelussa on panostettu käyttöliittymän helppokäyttöisyyteen, ohjeiden nopeaan saatavuuteen ja siihen, että käyttäjä voi antaa ilmoituksen mahdollisimman sujuvasti. Intrastat-ilmoitukset voi palvelun kautta syöttää käsin tai CSV- tai ASCII-tiedostoina isommissa erissä. Palvelu on yrityksille maksuton.

Hankkeen omistaja Juha H. Lempiäinen: ”Uusi Intrastat-ilmoituspalvelu on Tullin ensimmäinen uuden asiointiarkkitehtuurin mukainen palvelu. Nyt käyttöön otettu tekninen ratkaisu mahdollistaa käyttöliittymän nopean ja joustavan jatkokehittämisen asiakkaiden palautteen ja tarpeiden pohjalta.”

Tulevaisuudessa Tullin asiointipalveluita kehitetään ketterästi, modernin palvelumuotoilun ja käytettävyystestauksen menetelmiä hyödyntämällä. Tullissa on otettu käyttöön myös uusia käyttöliittymän toteutustekniikoita, jotka mahdollistavat palveluiden käytön entistä sujuvammin erilaisilla päätelaitteilla.

Tullin asiointipalveluita kehittävän hankkeen tavoitteena on tarjota yhdenmukainen ja asiakaslähtöinen polku sähköiseen asiointiin ja asiakkuuden hoitoon. Tavoite on, että palvelut ovat ulkoasultaan yhteneväisiä ja että niihin pääsee kertakirjautumisella. Uusi toteutusarkkitehtuuri mahdollistaa Tullin palvelujen integroinnin Kansallisen palveluväylän kehittyviin palveluihin. Tätä kautta palvelut integroituvat myös muihin Suomi.fi-viranomaispalveluihin. Hankkeen yhteydessä Tullissa otetaan käyttöön uusia ketterämpiä kehitysmenetelmiä ja -työkaluja.

Media release