Näin asioit netissä

Tullin asiointipalveluissa voit tehdä tulli-ilmoituksia, hakea lupia ja etsiä ilmoituksiin ja hakemuksiin tarvitsemiasi tietoja.

Suurinta osaa palveluista pitää käyttää tunnistautuneena. Tunnistautunut käyttäjä voi esimerkiksi tallentaa aiemman ilmoituksen myöhempää käyttöä varten. Palveluiden kuvauksissa kerrotaan, voiko palvelua käyttää ilman tunnistautumista.

Tullin asiointipalveluiden käyttö on maksutonta. Tulli käsittelee ilmoituksia ympäri vuorokauden. Tarjoamme tukea palveluiden käyttöön.

Asiointipalvelut:

Palveluiden käyttöohjeet

Palveluissa on linkit erillisiin käyttöohjeisiin ja kenttäkohtaiset ohjeet kunkin täytettävän kentän kohdalla. Kaikki palvelut ja niiden käyttöohjeet on julkaistu suomeksi ja ruotsiksi, osa myös englanniksi.

Selvitä tietoja etukäteen

Asiointi helpottuu, kun selvität tarvittavat tiedot etukäteen. Esimerkiksi tulli-ilmoitusten tekemiseen tarvitset tarkat tiedot tavarasta. Jos tavaran tuonti tai vienti vaatii lupia, niiden pitää olla käytettävissä ilmoitusta tehtäessä.

Tavaran tullinimike määrittää kannettavan tullin ja muut maksut sekä mahdolliset muut vaatimukset ja tuontirajoitukset. Tullinimikkeen voi etsiä esimerkiksi Tullinimikepalvelu Fintaricin tai EU:n TARIC-hakupalvelun avulla. Lue lisää: Tullinimikkeet

Edustajan käyttö

Kaikkien asioiden hoitamisessa voi käyttää edustajaa. Käyttäjä voi kirjautua palveluihin Suomi.fi-tunnistautumisella ja valtuuttaa toisen asioimaan puolestaan Suomi.fi-valtuutuksella.
Lue lisää: Näin tunnistaudut ja valtuutat

Muut asiointitavat

Jos et voi antaa käyttää Tullin asiointipalveluita esimerkiksi siksi, ettet voi tunnistautua sähköisesti, voit yleensä käyttää vaihtoehtoisia ilmoittamistapoja. Esimerkiksi toisen yrityksen puolesta ei voi jättää sähköistä lupahakemusta.

Intrastat-ilmoittamiselle ei ole vaihtoehtoista ilmoittamistapaa. Tilastoilmoitukset pitää aina antaa sähköisesti.