Henkilöasiakkaiden postipakettien tullaus 1.6.2020 alkaen 

Henkilöasiakkaiden on tullattava postilähetykset eli lähetykset, jotka Posti kuljettaa, pääsääntöisesti sähköisesti Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Voit myös käyttää vaihtoehtoisia asiointitapoja eli valtuuttaa toisen henkilön tullaamaan puolestasi tai voit ostaa tullauspalvelun asiamieheltä.

Tulli ei enää lähtökohtaisesti tullaa postipaketteja tullitoimipaikoissa asiakkaan puolesta 1.6.2020 alkaen. Toimi nyt näin: 

  1. Jos sinulla ei ole esimerkiksi tietokonetta tai mobiililaitetta, voit käydä tekemässä tullauksen Tullin asiakaspalvelua tarjoavalla toimipaikalla asiakkaiden käyttöön tarkoitetulla tabletilla. Tarvittaessa saat apua tullaamiseen tullivirkailijoilta.
  2. Jos sinulla on jokin sähköisen tuontitullauspalvelun käytön estävä toimintarajoite, voit hoitaa tullauksen asiakaspalvelua tarjoavassa tullitoimipaikassa tullivirkailijan avustuksella tai tullivirkailija tallentaa ilmoituksen puolestasi maksutta.
  3. Jos haluat muusta syystä Tullin tallentavan ilmoituksen, se on maksullista, katso Tullin maksulliset suoritteet.  Tarkemmat toimintaohjeet saat asiakaspalvelua tarjoavasta tullitoimipaikasta tai Tullineuvonnasta, p. 0295 5206, arkisin.

Jos haluat tullata itse postipaketin, jota ei voi tullata Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa

Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa ei voi tällä hetkellä tullata kaikkia tavaroita tai tuoteryhmiä. Jos haluat tullata tällaisen lähetyksen itse, toimi näin:  

  • Täytä ja allekirjoita tullauslomake
    • 1105s – Ilmoitus tavaran tullaamisesta Ahvenanmaalle tai
    • 1106s – Ilmoitus tavaran tullaamiseksi EU:n tulli- ja veroalueen ulkopuolelta,
      jotka löytyvät täyttöohjeineen täältä: Muita tullilomakkeita. Lomakkeita saa myös toimipaikoilta.

Lähetä tullauslomake ensisijaisesti skannattuna osoitteeseen [email protected]  Liitä mukaan vähintään saapumisilmoitus ja asiakirja, josta selviää lähetyksen arvo ja sisältö (esimerkiksi tilausvahvistus). Käytä ilmoituksen lähettämiseksi turvasähköpostia: Ohjeet turvasähköpostin käyttöön (pdf). Sähköpostin käyttö on suositeltavaa ilmoituksen käsittelyn nopeuttamiseksi, koska Posti palauttaa tulliselvittämättömät lähetykset lähettäjälle 20 vuorokauden kuluttua maahan saapumisesta.

  • Voit vaihtoehtoisesti lähettää asiakirjat osoitteeseen Tulli, Sähköinen palvelukeskus, PL 512, 00101 Helsinki.
  • Ennen asiakirjojen lähettämistä tarkista huolellisesti, että lomakkeen kaikki pakolliset kohdat on täytetty ja tarvittavat liiteasiakirjat ovat myös mukana.Jos tarvittavia tietoja ei ole ilmoitettu, tullausta ei voida käsitellä.
  • Jos et itse pysty lähettämään asiakirjoja sähköisesti, voit pyytää tullivirkailijaa lähettämään ne puolestasi asiakaspalvelua tarjoavassa toimipaikassa.
  • Sähköinen palvelukeskus käsittelee ilmoituksia virka-aikana. Saat vastauksen yleensä viimeistään seuraavana arkipäivänä. Huom! Vastaus voi olla myös lisäselvityspyyntö, joten toimithan sen mukaisesti.

                            

Ota yhteyttä

Kysy tullineuvonnasta ma-pe 8-16

Palvelussamme on juuri nyt paljon ruuhkaa, joten tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin.

Postipakettien saapumiseen, sisältöön ja käsittelymaksuun liittyvissä kysymyksissä ota yhteys Postiin.

Tullineuvonta


Haluamme kehittää verkkopalveluamme yhteistyössä asiakkaidemme kanssa. Siirry antamaan kehitysehdotuksesi klikkaamalla "Lähetä kehitysehdotus".

Lähetä kehitysehdotus