Henkilöasiakkaiden postipakettien tullaus

Henkilöasiakkaiden on tullattava postilähetykset eli lähetykset, jotka Posti kuljettaa, pääsääntöisesti sähköisesti Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa. Käytä Tulliselvityspalvelua, jos tullaat muuttotavaraa, sijoituskultaa, eläviä eläimiä, arvonlisäverottomia seteleitä sekä tiettyjä muita lähetyksiä.

Voit myös käyttää vaihtoehtoisia asiointitapoja eli valtuuttaa toisen henkilön tullaamaan puolestasi tai ostaa tullauspalvelun asiamieheltä, esimerkiksi huolintayritykseltä tai Postilta. Ohjeet postipaketin tullauksen ostamiseksi Postilta löydät Postin saapumisilmoitukselta.

Tulli ei enää tullaa postipaketteja tullitoimipaikoissa asiakkaan puolesta 1.6.2020 alkaen. Jos et pysty käyttämään sähköistä asiointia ja haluat tullata paketin itse, toimi nyt näin:

  1. Voit käydä tekemässä tullauksen Tullin asiakaspalvelua tarjoavalla toimipaikalla asiakkaiden käyttöön tarkoitetulla tabletilla. Tullauksen tekemistä varten sinun on tunnistauduttava Suomi.fi-tunnistuksella, esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tarvittaessa saat apua tullaamiseen tullivirkailijoilta.
  2. Voit valtuuttaa toisen henkilön tullaamaan pakettisi Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tai Tulliselvityspalvelussa ja maksamaan maahantuontiverot puolestasi. Valtuutus voi olla suullinen tai kirjallinen. Toinen henkilö tunnistautuu palveluun ja ilmoittaa pakettisi ja sinun tiedot puolestasi. Palvelu ohjaa tietojen täytössä. Posti toimittaa pakettisi lähetyksellä ilmoitettuun osoitteeseen tai noutopisteeseen. Tullauksen tekijä vastaa tullivelasta ja tiedoista vain siltä osin, kun hän tietää tai hänen olisi pitänyt tietää tulli-ilmoituksessa annetut tiedot virheellisiksi. Sinä vastaat sekä tullivelasta että mahdollisesta jälkitullauksesta (suora edustajuus).

  1. Voit valtuuttaa toisen henkilön tullaamaan pakettisi Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tai Tulliselvityspalvelussa ja maksamaan maahantuontiverot puolestasi. Valtuutus voi olla suullinen tai kirjallinen. Toinen henkilö tunnistautuu palveluun ja ilmoittaa pakettisi ja sinun tiedot puolestasi. Palvelu ohjaa tietojen täytössä. Posti toimittaa pakettisi lähetyksellä ilmoitettuun osoitteeseen tai noutopisteeseen. Tullauksen tekijä vastaa tullivelasta ja tiedoista vain siltä osin, kun hän tietää tai hänen olisi pitänyt tietää tulli-ilmoituksessa annetut tiedot virheellisiksi. Sinä vastaat sekä tullivelasta että mahdollisesta jälkitullauksesta (suora edustajuus).
  2. Voit hoitaa tullauksen asiakaspalvelua tarjoavassa tullitoimipaikassa asiakkaiden käyttöön tarkoitetulla tabletilla tullivirkailijan avustuksella tai tullivirkailija tallentaa ja lähettää ilmoituksen tabletilla puolestasi maksutta, kun olet hyväksynyt ilmoitetut tiedot. Molemmista tavoissa sinun on tunnistauduttava palveluun
  3. Voit myös lähettää ilmoituksen tiedot lomakkeella sähköpostitse tai postitse Tullin sähköiseen palvelukeskukseen alla olevan ohjeen mukaan.
  • Täytä ja allekirjoita tullauslomake
    • 1106s - Ilmoitus tavaran tullaamiseksi EU:n tulli- ja veroalueen ulkopuolelta
    • 1105s - Ilmoitus tavaran tullaamiseksi EU-maasta Ahvenanmaalle
    • 1141s - henkilöasiakkaan ilmoitus tavaran lähettämisestä Ahvenanmaalta muualle Suomeen
    • 1142s  - henkilöasiakkaan ilmoitus tavaran tullaamiseksi muualta Suomesta Ahvenanmaalle
      Lomakkeet löytyvät täyttöohjeineen täältä: Muita tullilomakkeita. Lomakkeita saa myös toimipaikoilta
  • Lähetä tullauslomake ensisijaisesti skannattuna lomakkeessa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen. Liitä mukaan vähintään saapumisilmoitus ja asiakirja, josta selviää lähetyksen arvo ja sisältö (esimerkiksi tilausvahvistus). Käytä ilmoituksen lähettämiseksi turvasähköpostia: Ohjeet turvasähköpostin käyttöön pdf 582kB . Sähköpostin käyttö on suositeltavaa ilmoituksen käsittelyn nopeuttamiseksi, koska Posti palauttaa tulliselvittämättömät lähetykset lähettäjälle 20 vuorokauden kuluttua maahan saapumisesta.

    • Voit vaihtoehtoisesti lähettää asiakirjat osoitteeseen Tulli, Sähköinen palvelukeskus, PL 512, 00101 Helsinki.

    • Ennen asiakirjojen lähettämistä tarkista huolellisesti, että lomakkeen kaikki pakolliset kohdat on täytetty ja tarvittavat liiteasiakirjat ovat myös mukana. Jos tarvittavia tietoja ei ole ilmoitettu, tullausta ei voida käsitellä.

    • Jos et itse pysty lähettämään asiakirjoja sähköisesti, voit pyytää tullivirkailijaa lähettämään ne puolestasi asiakaspalvelua tarjoavassa toimipaikassa.

    • Sähköinen palvelukeskus käsittelee ilmoituksia virka-aikana. Saat vastauksen yleensä viimeistään seuraavana arkipäivänä. Huom! Vastaus voi olla myös lisäselvityspyyntö, joten toimithan sen mukaisesti.


  1. Voit valtuuttaa toisen henkilön tullaamaan pakettisi Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa tai Tulliselvityspalvelussa ja maksamaan maahantuontiverot puolestasi. Valtuutus voi olla suullinen tai kirjallinen. Toinen henkilö tunnistautuu palveluun ja ilmoittaa pakettisi ja sinun tiedot puolestasi. Palvelu ohjaa tietojen täytössä. Posti toimittaa pakettisi lähetyksellä ilmoitettuun osoitteeseen tai noutopisteeseen. Tullauksen tekijä vastaa tullivelasta ja tiedoista vain siltä osin, kun hän tietää tai hänen olisi pitänyt tietää tulli-ilmoituksessa annetut tiedot virheellisiksi. Sinä vastaat sekä tullivelasta että mahdollisesta jälkitullauksesta (suora edustajuus).
  2. Voit myös lähettää ilmoituksen tiedot lomakkeella sähköpostitse tai postitse Tullin sähköiseen palvelukeskukseen alla olevan ohjeen mukaan.
  • Täytä ja allekirjoita tullauslomake
    • 1106s - Ilmoitus tavaran tullaamiseksi EU:n tulli- ja veroalueen ulkopuolelta
    • 1105s - Ilmoitus tavaran tullaamiseksi EU-maasta Ahvenanmaalle
    • 1141s - henkilöasiakkaan ilmoitus tavaran lähettämisestä Ahvenanmaalta muualle Suomeen
    • 1142s  - henkilöasiakkaan ilmoitus tavaran tullaamiseksi muualta Suomesta Ahvenanmaalle
      Lomakkeet löytyvät täyttöohjeineen täältä: Muita tullilomakkeita. Lomakkeita saa myös toimipaikoilta
  • Lähetä tullauslomake ensisijaisesti skannattuna lomakkeessa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen. Liitä mukaan vähintään saapumisilmoitus ja asiakirja, josta selviää lähetyksen arvo ja sisältö (esimerkiksi tilausvahvistus). Käytä ilmoituksen lähettämiseksi turvasähköpostia: Ohjeet turvasähköpostin käyttöön pdf 582kB . Sähköpostin käyttö on suositeltavaa ilmoituksen käsittelyn nopeuttamiseksi, koska Posti palauttaa tulliselvittämättömät lähetykset lähettäjälle 20 vuorokauden kuluttua maahan saapumisesta.

    • Voit vaihtoehtoisesti lähettää asiakirjat osoitteeseen Tulli, Sähköinen palvelukeskus, PL 512, 00101 Helsinki.

    • Ennen asiakirjojen lähettämistä tarkista huolellisesti, että lomakkeen kaikki pakolliset kohdat on täytetty ja tarvittavat liiteasiakirjat ovat myös mukana. Jos tarvittavia tietoja ei ole ilmoitettu, tullausta ei voida käsitellä.

    • Jos et itse pysty lähettämään asiakirjoja sähköisesti, voit pyytää tullivirkailijaa lähettämään ne puolestasi asiakaspalvelua tarjoavassa toimipaikassa.

    • Sähköinen palvelukeskus käsittelee ilmoituksia virka-aikana. Saat vastauksen yleensä viimeistään seuraavana arkipäivänä. Huom! Vastaus voi olla myös lisäselvityspyyntö, joten toimithan sen mukaisesti.


                            

Ota yhteyttä

Kysy tullineuvonnasta ma-pe 8-16.15

Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin.

Postipakettien saapumiseen, sisältöön ja käsittelymaksuun liittyvissä kysymyksissä ota yhteys Postiin.

Tullineuvonta