Tulliselvityksen sanoma-asiakkaat ja Intrastat-asiakkaat antoivat nelosen

19.2.2020 15.03
Tiedote

Jaoimme perinteisen laajan asiakastyytyväisyyskyselymme tällä kertaa kahteen osaan: toinen kysely keskittyi kaikkien tulliselvityspalvelujen sanoma-asiointiin ja toinen Intrastat-asiointiin. Kysely toteutettiin 1.-26.11.2019.

Tulliselvityksen kyselyyn saimme tasan 100 vastausta (vastausprosentti 20 %), vaikka kysymyksiä oli paljon. Intrastat-kyselymme oli lyhyempi, ja siihen saimme 320 vastausta (31 %). Asiakaskyselyt ovat meille tärkeä tapa parantaa palvelujamme. Suuri kiitos kaikille vastanneille!

Asiakkaiden mielestä tulliselvityksen sanoma-asiointi on oikeasti sujuvaa

Kysyimme kaikilta tulliselvityksen sanomailmoittamisen asiakkailta kuinka tyytyväisiä he ovat tulliasioinnin sujuvuuteen.  Ilman tarkempaa johdattelua asiakkaat ilmoittivat olevansa keskimäärin tyytyväisiä, arvosanaksi tuli 4,11 (asteikolla 1-5). Sama yleisarvosana tuli myös kaikkien tullimenettelyjen palvelujen keskiarvoksi. Tämä on merkittävä parannus vuoteen 2017 verrattuna (3,67).

Eri palvelujen tarkempien kysymysten kohdalla linja pysyi samana. Edelliseen kyselyyn verrattuna arvosanat nousivat kautta linjan. Viennin ja passituksen sanomailmoittaminen ovat olleet vahvuuksien joukossa ennenkin, mutta nyt sinne nousivat myös turvatietoilmoittaminen ja jopa häiriötiedottaminen. Myös uusi palvelu tullivarastointi sai hyvän arvosanan!

Kehitettävää löytyy toki myös

Emme kuitenkaan tuudittaudu hyviin keskiarvoihin, vaan katsomme niiden taakse. Kartoitimme sanoma-asioinnin ja koko tullitoiminnan sujuvuuden sudenkuoppia kysymällä paljon avoimia kysymyksiä. Asiakkaamme haluavat selvästi osallistua tullitoiminnan kehittämiseen, koska saimme 240 sanallisista vastausta. Arvostamme näitä suuresti ja luemme joka ikisen, useampaan kertaan. Olemme parhaillaan ryhmittelemässä eniten esille nousseita asioita kehitystyön pohjaksi.

Niin kuin monet asiakkaamme tietävät, järjestelmien virhetekstejä on jo parannettu, haasteellisten tilanteiden käsittelyohjeita yhdenmukaistettu ja tarkennettu, mutta kehittämistä löytyy silti. Teemme parhaamme suuren UTU-tulliselvitysjärjestelmän rakentamisen rinnalla myös tämän hetken toiminnan kehittämiseksi.

Intrastat-ilmoittaminen ja asiakastuki toimivat

Intrastat-asiakkaiden kokonaistyytyväisyys nousi myös hienosti 3,58:sta 4,05:een. Tullin tarjoamat uudet ilmoitustavat – suora sanoma-asiointi ja netin asiointipalvelu – päihittivät hiuksenhienosti perinteisemmät tavat. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat olivat sähköpostitse annettuun asiakastukeen.

Asiakaspalautelomake on koko ajan valmiudessa ottamaan vastaan ideoitasi

Tiesithän, että sinun ei tarvitse odottaa seuraavaa kyselyä antaaksesi palautetta tai kertoaksesi hyvän ideasi? Palautelomakkeemme toimii jatkuvana kanavana asiakastarpeista palvelujen kehittämiseen.  Löydät sen Tulli.fi:n etusivun ylälaidasta. Voit antaa palautetta kaikesta Tullin toiminnasta ja kaikille Tullin yksiköille, koska asiakaspalautevastaavamme ohjaa palautteesi oikealle taholle. Sekä Tullin johto että työntekijät haluavat tietää asiakkaiden näkemyksiä ja seurata palautteita. 

Vastaathan myös tuleviin uusiin kyselyihimme?

Olemme uudistamassa asiakastyytyväisyyden mittaamista osana koko asiakaskokemuksen kehittämistä. Tavoitteenamme on saada reaaliaikaisempaa ja täsmällisempää tietoa palvelujemme parantamiseksi. Keskitämme perinteisen, laajan asiakastyytyväisyyskyselyn volyymipalveluihimme kuten tulliselvityksen sanoma-asiointiin ja Intrastat-asiointiin. Tulemme mittaamaan tyytyväisyyttä asiakastukeen, Tulli.fi-sivustoon ja netin asiointipalveluihin uusilla, erillisillä kyselyillä.

Odotamme innolla vastaustasi!

Asiakastiedotteet