FI SV

Tullin asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset ovat valmiit

28.2.2018 10.20
Tiedote

Kiitos kaikille asiakkaillemme, jotka vastasitte loka-marraskuussa 2017 toteutettuun asiakastyytyväisyyskyselyyn.

Asiakaspalaute on todella arvokasta toimintamme kehittämisessä. Kysely toteutetaan joka toinen vuosi mittaamalla Tullin yritysasiakkaiden tyytyväisyyttä tulliselvityksen palveluihin, asiakaspalveluun, nettisivujen käytettävyyteen ja Intrastat-ilmoittamiseen.

Kysely lähetettiin kaikkiaan 4 879 vastaanottajalle. Ilahduttavan aktiivisesti kyselyyn vastasivat tulliselvitysasiakkaat, joiden osuus kaikista vastaajista oli peräti 58 %. Koko kyselyn vastausprosentti olisi mieluusti voinut olla korkeampi, mutta juuri tulliselvitysasiakkaiden palautteen pohjalta meillä on nyt entistä paremmat lähtökohdat parantaa tulliselvityksen palveluita edelleen.

Edellisen eli vuoden 2015 asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten analysoinnin jälkeen kehityskohteiksi valittiin mm. asiakaspalvelu, alustoimitusilmoitusten käsittely, tavarantarkastus ja näytteenottoprosessi. Näiden osa-alueiden tulokset olivatkin parantuneet vuoden 2017 kyselyssä.

Olemme tälläkin kertaa analysoineet palautteenne huolellisesti ja laatineet kehittämisalueiden osalta toimenpidesuunnitelmat. Asiakkaat kokivat, että heille tärkeimpiä aihealueita kyselyssä ovat asiakaspalvelu ja tiedonsaanti sekä Intrastat-palvelu.

Parannamme toimintamallejamme erityisesti virhe- ja poikkeustilanteiden osalta. Haluamme myös, että asiakkaamme löytävät tarvitsemansa tiedon mahdollisimman helposti ja nopeasti tulli.fi -verkkosivuillamme.

Tulliselvityksen kokonaistyytyväisyys on edelleen hyvää tasoa, vaikka tuonnin, passituksen ja turvatietoilmoittamisen tyytyväisyys hieman heikentyi. Asiakkaat olivat erityisen tyytyväisiä netti-ilmoituspalveluun, sähköiseen ilmoittamiseen, alusilmoitusten käsittelyyn sekä viennin ilmoitusten käsittelyyn poistumispaikalla Suomessa.

Tullissa on tehty töitä asiakaspalvelun parantamiseksi pitkäjänteisesti ja määrätietoisesti tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteenamme on ollut saada asiakastyytyväisyyden keskiarvo neljään (asteikolla 1 – 5). Siksi kyselyn tulos ilahdutti meitä paljon, sillä asiakkaiden kokema tyytyväisyys asiakaspalveluun oli parantunut edellisestä kyselystä ja keskiarvo oli nyt 3,96. Kiitos vielä palautteestanne ja jatketaan palveluiden kehittämistä tehokkaasti yhdessä!

Asiakastiedotteet