Tulli.fi uudistuu ‒ Asiakas sisältöjen keskiössä

28.12.2016 10.00
Tiedote

Toiminnallisuuksiltaan ja sisällöltään täysin uusittu tulli.fi-sivusto otetaan käyttöön torstaina 29.12.2016. Uudistuksen kantavana teemana on ollut ohjeistaa ja ohjata sivuston käyttäjiä onnistuneeseen asiointiin Tullin kanssa. Uusi tulli.fi on selkeäkielinen, helppokäyttöinen, visuaalinen sekä esteetön ja päätelaiteriippumaton. Muutoksen myötä sivuston osoiterakenne muuttuu ja vanhat linkitykset tulli.fi-sivustolle lakkaavat toimimasta.

Uudistetulla Tulli.fi-sivustolla asiakas on nostettu keskiöön, ja sivuston sisältö vastaa selkeäkielisesti siihen, miten tulliin liittyvissä tilanteissa pitää toimia ja miten sähköisen tulli-ilmoittamisen pystyy tekemään itsenäisesti ajasta ja paikasta riippumatta.

Uusi tulli.fi on rakennettu Valtorin tuottamalle valtionhallinnon yhteiselle julkaisualustalle (YJA). Tulli.fi-sivustouudistus on edennyt projektille asetetussa aikataulussa ja sivustolle asetettujen vaatimusten määrittelemässä budjetissa.

Mikä muuttuu?

Tulli julkaisee torstaina 29.12.2016 täysin uusitun verkkosivuston. Uudistus koskee sisällönhallintajärjestelmää, graafista ilmettä, sivuston toiminnallisuuksia ja sisältöjä.

Uusi tulli.fi-sivusto on päätelaiteriippumaton, eli sivuston sisältö ja toiminnallisuudet mukautuvat käytettäväksi kännykällä, tabletilla ja tietokoneella. Uuden sivuston käyttöönoton myötä kaikki linkitykset tulli.fi-sivustolle lakkaavat toimivasta, ja ne täytyy päivittää vastamaan uuden sivuston osoiterakennetta.

Kieliversiot käyttöön vaiheittain

Ensimmäisessä vaiheessa otetaan käyttöön suomenkielinen sivusto. Helmikuun 2017 loppuun mennessä otetaan käyttöön ruotsin- ja englanninkieliset sivustot ja vuoden 2017 loppuun mennessä venäjänkielinen sivusto. Verrattuna aiempaan englanninkielinen sivusto laajenee vastaamaan suomen- ja ruotsinkielistä sivustoa. Venäjänkielinen sivusto otetaan käyttöön asteittain vuonna 2017, koska sivuston sisältö rakennetaan vastaamaan paremmin venäjänkielistä kohderyhmää ja heidän tarpeitaan.

Jotta kieliversioiden väliaikainen puuttuminen aiheuttaisi mahdollisimman vähän haittaa Tullin kanssa asioiville, julkaisemme vuoden ensimmäisen viikon aikana asiakasohjeiden käännöksiä uusilla verkkosivuilla. Ulkomaankaupan tilastojulkaisujen käännökset löytyvät väliaikaisesti suomenkielisen julkaisun yhteydessä.

Saatu palaute on ohjannut uudistusta

Uusi tulli.fi-sivusto on ollut beta-versiona julkinen lokakuusta 2016 lähtien. Beta-version kautta olemme keränneet asiakkailtamme palautetta, joka on ohjannut sivuston rakentamista asiakasystävälliseksi ja selkeäkieliseksi. Lokakuussa toteutimme henkilö- ja yritysasiakasryhmille käyttäjätestaustilaisuudet, joista saimme arvokasta tietoa muun muassa sisällön jäsentelystä ja toiminnallisuuksien käyttäjälähtöisyydestä.

Tutustu uusiin sisältöihin ja toiminnallisuuksiin

Uusia toiminnallisuuksia ovat mm. tullimaksulaskuri ja tavaranimikehaku, valintakone yksilöllisesti sopivan sisällön löytämiseksi sekä palvelupolut ja karttapalvelu. Aiheet, joista asiakkaat ovat eniten olleet yhteydessä Tullineuvontaamme, on kerätty sivustolle usein kysyttyihin kysymyksiin. Lisäksi kaikki sisältömme on jaettavissa sosiaalisen median kanaviin, ja mediaa varten tiedotuksemme ja kuvituskuvamme on koottu Uutishuoneeseen.

Esimerkkejä uusista toiminnallisuuksista (linkit voimassa 29.12. asti):

Lisäksi uudelle tulli.fi-sivustolle rakennetaan alkuvuonna 2017 teemasivustot Tullilaboratoriolle, Tullimuseolle ja tullikoirille. Myös Tulli tutuksi -osuuden asiasisältöjä syvennetään sekä henkilö- ja yritysasiakkaiden sisältöjä täydennetään edelleen mm. havainnekuvilla ja tullirikoksista kertovilla teksteillä.

Otamme mielellämme vastaan palautetta ja kehitysideoita sähköpostilla [email protected]

Lehdistötiedotteet