Hyppää sisältöön

Asiakastiedote 15.7.2016
Asiakkaat tyytyväisiä Tullilaboratorion toimintaan

Julkaisuajankohta 15.7.2016 14.37
Tiedote

Tullilaboratorio teki ensimmäisen asiakaskyselyn syksyllä 2015. Vastauksia tuli yhteensä 38. Suurin osa (87 %) vastaajista on tyytyväisiä puhelimitse tai sähköpostitse saamaansa palveluun.

Eniten vastaajia (34 %) oli Tullin toisesta yksiköstä. 29 prosenttia vastaajista oli käyttänyt Tullilaboratorion palveluita maahantuontiasioissa ja saman verran tutkimuspyyntö- tai omavalvonta-asioissa. Vastaajat antoivat kritiikkiä puhelimitse tai sähköpostitse saadussa palvelussa pompottelusta henkilöltä toiselle.

Vastaajat olivat tyytyväisiä tutkimusselosteessa annetun tiedon riittävyyteen (82 %) ja ymmärrettävyyteen (89 %). Sen sijaan tutkimustulosten vastausaikaan oli tyytyväisiä vain 58 prosenttia vastaajista. Vastaajat kaipasivat muun muassa tarkempaa kuvausta tutkimusselosteeseen sekä osaamisen laajentamista aistinvaraiseen arvioon tai vaihtoehtoisesti tuotteen myyntikelpoisuuden kuvaamista tutkimusselosteessa. Tutkimuspyyntö- ja omavalvonta-asiakkaista 70 prosenttia katsoi analyysihintojen olleen sopiva.

Maahantuojista 73 prosenttia katsoi, että Tullin suorittama näytteenotto varastolla on sujunut hyvin. Kritiikkiä tuli siitä, että ilmoituksen ja näytteenhaun väli on joskus liian pitkä. Määräysten vastaisiksi todettujen tuotteiden osalta viisi vastaajaa kahdeksasta katsoi, että toiminta on ollut asiallista. 55 prosenttia maahantuojista hyödyntää Tullin elintarvike- ja kulutustavaravalvonnan tuloksia muun muassa tavaratoimittajien arvioinnissa, omavalvonnan lisänä ja osana tuotteiden riskianalyysiä.

Tullilaboratorio kehittää toimintaansa jatkuvasti ja vastausten perusteella on muun muassa pyritty antamaan asiakkaalle palvelua yhden luukun periaatteella. Muina kehittämistoimenpiteinä pyritään selventämään asiakkaille mitä eri tutkimukset tuottavat tuloksiksi ja miten tutkimusten tarkkaa aikaa ei ole aina mahdollista ilmoittaa, sillä havaittaessa näytteessä jotakin poikkeavaa voi olla tarve tehdä lisäanalyysejä tuloksen varmistamiseksi.

Liian pitkä tutkimusaika nousi monissa vastauksissa esiin ja tämän johdosta Tullilaboratorio on pyrkinyt yksinkertaistamaa ja selkeyttämään työprosesseja siellä missä se on ollut mahdollista. Lisäksi sisäistä ohjeistusta on selkeytetty ja henkilökuntaa pyritään perehdyttämään laajemmin eri tutkimusmenetelmiin, jotta työnkierrolla pystytään vastaamaan entistä paremmin työkuorman vaihteluun.

Tutkimusselosteen uudistus on valmisteilla ja sillä pyritään parantamaan selosteen luettavuutta ja samalla kiinnitetään huomiota lausuntojen selkeyteen ja ymmärrettävyyteen. Tutkimusselosteisiin lisätään selkeämmin asiakkaan viite esimerkiksi hanke tai tutkimuspyyntönumero. Uusi tutkimusseloste on syksyllä testauksessa ja tulee käyttöön loppuvuodesta. Tutkimusselosteessa annetaan lausunto tuotteen määräyksenmukaisuudesta, mutta Tullilaboratorio ei voi antaa lausuntoa oman osaamisalueensa ulkopuolelta esimerkiksi myyntikelpoisuudesta.

Tullilaboratorio pyysi keväällä tavaranhaltijoilta ryhmäsähköpostiosoitteen tutkimusselosteen sähköistä vastaanottamista varten. Ryhmäsähköpostiosoitteet on otettu käyttöön ja tämän toivotaan parantavan asiakkaan tavoitettavuutta ja nopeuttavan ja sujuvoittavan tulosten saantia.

Tullilaboratorio kiittää kaikkia kyselyyn vastanneita ja toivotta kaikille rentouttavaa kesää!

Asiakastiedotteet