Hyppää sisältöön

Kysyttävää tullineuvonnasta? Uudistamme sähköistä asiakaspalveluamme

Julkaisuajankohta 20.5.2019 12.00
Tiedote

Kysy tullineuvonnasta -palvelumme uudistuu. Uudistamme palveluamme, koska haluamme suojella tietosuojaasi. Haluamme myös, että saat lähetettyä kysymyksesi meille tietoturvallisesti ja saat siihen juuri sinulle osoitetun vastauksen.

Jatkossa voit lähettää tullineuvontaan kysymyksiä sähköisellä lomakkeella vain tunnistautuneena. Jos et halua asioida tunnistautuneena tai se ei ole sinulle mahdollista, voit asioida kanssamme muilla tavoilla.

Sinua palvelevat myös Tullin verkkosivut, joilla on paljon ohjeita eri aiheista.

Henkilökohtaista neuvoa saat myös puhelimitse:

  • Tullineuvonta, henkilöasiakkaat, p. 0295 5201 (ma–pe klo 8–16)
  • Tullineuvonta, yritysasiakkaat, p. 0295 5202 (ma–pe klo 8–16)
  • Ahvenanmaan verorajaneuvonta, p. 0295 52333 (ma–pe 9–15)

Yritysasiakkaat voivat lisäksi lähettää erityiskysymyksiä esimerkiksi luvista, vakuuksista tai sanomailmoittamisen aloittamisesta osoitteeseen yritysneuvonta.lupa-asiakkaat(at)tulli.fi.

Henkilöasiakkaan tunnistautuminen

Jos sinulla on suomalainen henkilötunnus, voit tunnistautua seuraavilla tavoilla:

  • verkkopankkitunnukset
  • mobiilivarmenne (matkapuhelin, jonka SIM-kortilla on mobiilivarmenne) tai
  • varmennekortti (poliisin myöntämä henkilökortti, VRK:n myöntämä organisaatiokortti eli virkakortti tai sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti eli sote-ammattikortti).

Yritysasiakkaan tunnistautuminen

Yritykset pääsevät kirjautumaan palveluihimme maksuttomalla Katso-tunnisteella. Katso-tunnistetta voivat käyttää myös yhtymät ja muut julkiset organisaatiot, joilla on Y-tunnus.

Palvelemme henkilö- ja yritysasiakkaitamme kaikissa tullitoimintaan liittyvissä kysymyksissä. Voit lähettää meille kysymyksiä tunnistautuneena asiakkaana sähköisellä lomakkeella. Pyrimme vastaamaan kysymyksiin neljän työpäivän kuluessa.

Lisätietoa: Nadja Painokallio, etunimi.sukunimi@tulli.fi

Asiakastiedotteet