Hyppää sisältöön

Tullin tilastointi selvitti asiakkaiden näkemyksiä ulkomaankauppatilastoista

Julkaisuajankohta 16.5.2013 9.00
Tiedote

Tullin tilastoinnin asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin huhtikuussa 2013. Kyselyllä selvitettiin Tullin tuottamien ulkomaankauppatilastojen käyttöä ja tilastoinnin tarjoamien palvelujen laatua. Kyselyn vastausten perusteella palveluja kehitetään vastaamaan entistä paremmin asiakaskunnan tarpeita.

Tullin tilastoinnin asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin huhtikuussa 2013. Kyselyllä selvitettiin Tullin tuottamien ulkomaankauppatilastojen käyttöä ja tilastoinnin tarjoamien palvelujen laatua. Kyselyn vastausten perusteella palveluja kehitetään vastaamaan entistä paremmin asiakaskunnan tarpeita.

Yleisarvosanaksi palvelujen laadusta Tullin tilastointi sai kouluarvosanan 8,6. Tämä oli hieman parempi kuin edellisen kyselyn arvosana: vuonna 2010 yleisarvosana oli 8,4.  Tullin tilastoinnin julkaisemien tietojen luotettavuudesta ja virheettömyydestä vastaajat antoivat arvosanan 8,7. Tilastoinnin henkilökunnan asiantuntevuus ja palveluhalukkuus sai arvosanan 8,9.

Ulkomaankauppatilastojen verkkosivuja uudistettiin elokuussa 2012. Uudistuksen myötä sivut yhdenmukaistettiin muiden Suomen virallisen tilaston tuottajien sivujen kanssa. Uudet sivut saivat kyselyssä yleisarvosanan 8. Ulkomaankauppatilastojen verkkosivuilla vierailee vuosittain noin 110 000 kävijää ja sivuja ladataan lähes 780 000 kertaa. Valtaosa latauksista on ulkomaankaupan kuukausi- ja ennakkotilaston latauksia. Asiakaskyselyyn vastanneista 60 % ilmoitti lukevansa ulkomaankaupan kuukausitilastoa säännöllisesti, ennakkotilastoa lukee säännöllisesti puolet vastanneista.

Ulkomaankauppatilastojen tietokanta Uljas sai erityisen paljon palautetta. Pääosin palaute oli kiittävää, erityisesti tietosisällön laajuudesta Uljas sai positiivista palautetta. Osa vastaajista kokee Uljaksen kuitenkin hankalaksi käyttää. Tätä voi selittää osaksi se, että ulkomaankaupan tilastoinnissa käytettävät nimikkeistöt ja luokitukset koetaan haasteellisiksi, lähes 45 % vastaajista toivoikin verkkosivuille lisää nimikkeistöjen ja luokitusten havainnollistamista. Osa vastaajista taas kiitteli Uljaksen helppokäyttöisyyttä.

Uljas avattiin vuonna 2008 ja sen jälkeen tietosisältöä on lisätty vuosittain. Tällä hetkellä Uljaksesta saa maksutta käyttöönsä kaikki Tullin tilastoinnin julkaisemat tiedot tavaroiden ulkomaankaupasta ja logistiikasta. Uljas-koulutustilaisuuksia järjestetään jatkossakin noin parin vuoden välein, tieto koulutuksista tulee Tullin verkkosivuille ja Uljaksen etusivulle. Mikäli olette kiinnostuneet Uljas-koulutuksesta, voitte jo nyt lähettää yhteystietonne osoitteeseen tilastot@tulli.fi. Otamme teihin yhteyttä kun tiedämme seuraavan koulutuksen ajankohdan.

Tilastointi kiittää kyselyyn vastanneita runsaasta palautteesta. Yhteystietonsa jättäneiden kesken on suoritettu arvonnat ja palkinnot lähetetty voittajille.

Tulli, Tilastointi
Tilastotiedote Ulkomaankauppatilastot