Hyppää sisältöön

Tulli lakkauttaa kahdeksassa tullitoimitoimipaikassa annettavan asiakaspalvelun 1.7.2016 alkaen

Julkaisuajankohta 23.6.2016 9.00
Tiedote

Valtiovarainministeriön Alueellistamisen koordinaatioryhmä on 13.6.2016 puoltanut Tullin esitystä lakkauttaa Jyväskylän, Kokkolan, Lahden, Oulun, Rauman, Tampereen, Tornion (Hallituskatu) ja Vaasan tullitoimipaikoissa henkilökohtaisesti annettavan asiakaspalvelun. Lakkauttaminen perustuu selvitystyöhön, jossa on tarkasteltu tullitoimipaikoissa asiakaspalveluun liittyvien käyntimäärien kehitystä ja korvaavien asiointitapojen, kuten sähköisten palveluiden, käyttöönottoa.

Jyväskylän, Kokkolan, Lahden, Oulun, Rauman, Tampereen ja Vaasan tullitoimipaikoissa siirryttiin maaliskuun alussa yhteen asiakaspalvelupäivään viikossa. Palveluajan rajoittaminen ei ole aiheuttanut kohtuuttomia ongelmia asiakkaille. Laajasti käytössä oleva sähköinen asiointi, vaihtoehtoiset asiointitavat ja tietyissä, rajatuissa tilanteissa tarjottava ajanvarauspalvelu asiointiin tullitoimipaikassa mahdollistavat muutokset Tullin asiakaspalvelussa.

‒ Asiointi Tullin kanssa on muuttunut huimasti sähköisten palveluiden käytön vakinaistumisen myötä. Aikaisemmin asiointi tullitoimipaikassa oli välttämättömyys, mutta tänä päivänä tarjoamme asiakkaillemme käyttäjäystävällisiä, sähköisiä palveluita. Lisäksi Tullin henkilö- ja yritysneuvonta neuvoo tarvittaessa asiakkaita puhelimitse ja sähköpostitse, summaa asiakaspalvelupäällikkö Sari Bjong.

Asiakkaita on kuultu selvitystyön aikana

Asiakkaille on järjestetty alueellisesti kuulemistilaisuuksia, joiden tarkoitus on ollut selvittää, minkälaisia haasteita asiakkaat näkevät muutoksessa sekä löytää niihin ratkaisut.

Muutokset asiakaspalvelussa eivät aiheuta henkilöstön vähennystarvetta

Henkilöille, jotka työskentelevät asiakaspalvelumuutoksia koskevissa tullitoimipaikoissa, on löydetty korvaavaa työtä Tullissa. Muutokset tullitoimipaikkojen asiakaspalvelussa mahdollistavat henkilöiden tehtävien uudelleen järjestämisen ja kohdentamisen tehtäviin ja tullitoimipaikkoihin, joissa tarvitaan lisää henkilöstöä.

Selvitystyö jatkuu edelleen

Hangon, Porin, Tornion (Etelätulli) ja Turun tullitoimipaikkojen asiakaspalvelussa siirryttiin 1.6.2016 yhden päivän palveluaikaan. Näiden toimipaikkojen asiakaspalvelun tarveselvitys jatkuu edelleen. Tavoitteena on lakkauttaa näissä tullitoimipaikoissa tarjottava asiakaspalvelu 1.10.2016 alkaen.

Lisätiedot:
Muutossivusto
Sari Bjong, asiakaspalvelupäällikkö, p. 040 332 5063
Tom Ferm, asiakkuus- ja veronkantojohtaja, p. 040 332 2622

Mediatiedote