Hyppää sisältöön

Tulli tiedottaa 9.10.2015
Posti säilyttää ja kuljettaa myös tulliselvitettävät paketit – Tulli tukee tulliselvityksen tekemisessä

Julkaisuajankohta 9.10.2015 16.44
Tiedote

Oletko vastaanottamassa tulliselvitettävää pakettia? Muista, että Posti hoitaa pakettisi säilytyksen ja kuljetuksen ja Tulli puolestaan tukee paketin vastaanottajaa tulliselvityksen tekemisessä. Tulliselvityksen voit hoitaa kätevästi suositussa Nettituontipalvelussamme.

Suomeen saapuvat tulliselvitettävät paketit jäävät Postin tullivarastoon Vantaalle, kunnes vastaanottaja on tullannut lähetyksen ja maksanut mahdolliset maahantuontiverot. Posti lähettää lähetyksen vastaanottajalle saapumisilmoituksen ja myös kuljettaa tulliselvitetyt lähetykset varastosta eteenpäin ja hoitaa mahdolliset palautukset.

Osoita siis mahdolliset kysymyksesi paketin kuljetuksista, sijainnista tai saapumisilmoituksesta aina Postille, koska näissä kysymyksissä Tulli ei voi auttaa. Muista myös Postin lähetysseurantapalvelu.

Kuka vastaa tulliselvityksestä ja milloin sen voi tehdä?    

Lähetyksen vastaanottaja on aina vastuussa tavaran tulliselvittämisestä. Jos sinulla on suomalainen henkilötunnus ja suomalaiset verkkopankkitunnukset, suosittelemme käyttämään maksutonta, 24/7 toimivaa Nettituontipalveluamme. Säästät aikaa ja vaivaa, kun käyntiä Tullissa et tarvitse. Lue lisää muista tullausvaihtoehdoista.

Nettitullausta varten tarvitset verkkopankkitunnusten lisäksi tilausvahvistuksen tai kauppalaskun ostoksestasi sekä saapumisilmoituksen tiedot, jotka löydät myös Postin lähetysseurannasta.

Postilähetyksen voi tullata heti, kun Postin lähetysseurantapalvelussa lähetyksesi tiedoissa on teksti ”Lähetys on saapunut tullivarastoon. Teillä on saapumispäivästä lukien 20 päivää aikaa hoitaa tulliselvitys.”. Voit myös odottaa Postin saapumisilmoitusta. 

Selvitä tavaran nimike etukäteen

Nettituontipalvelussa on yli 200 yleisimmän tavaran valmisvalintalista tulli-ilmoituksen täytön helpottamiseksi. Ennen palveluun kirjautumista kannattaa tullauksen nopeuttamiseksi selvittää Tullin nettisivuilta, löytyykö tavarasi valintalistalta.  Huomaa, että jos lähetys on toimitettu Jerseyn saarelta eli Kanaalisaarilta, et tarvitse tavarakoodia ollenkaan.

Nimikkeen selvittämisessä auttavat Tullin netti-ilmoittamisen tuki (p. 0295 5206, ma-pe 8-18) ja tullineuvonta (p. 0295 5201, ma-pe 8-16). Voit kysyä nimikettä myös sähköisesti.

Mitä postilähetyksiä ei tarvitse tullata?

Jos lähetyksen tavaroiden yhteisarvo on 22 euroa tai sen alle tai lähetys sisältää enintään 45 euron arvoisen yksityishenkilön lähettämän lahjan, ei lähetyksestä tarvitse tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta tehdä tulli-ilmoitusta eikä maksaa veroja. Vastaanottajan on kuitenkin lähetettävä tilausvahvistus tai selvitys lahjasta ja sen arvosta sekä lähetyksen saapumistunnus ja yhteystiedot sähköpostitse osoitteeseen lentoposti(at)tulli.fi paketin vapauttamista varten. Lisätietoja löydät verkkosivuiltamme tai voit soittaa netti-ilmoittamisen tukeen, p. 0295 5206, ma-pe 8-18.

Huomioithan vielä, että jos olet tilannut tavaran yksityiseltä, niin kyseessä ei ole lahja vaan kauppa.

Mitä teen, jos olen saanut lahjan enkä tiedä mitä lähetys sisältää?

Jos vastaanotat lahjan, on sinun pyydettävä lähettäjältä selvitys lahjan sisällöstä ja arvosta, jotta Tulli voi selvittää onko kyseessä lahja, jonka voi vapauttaa ilman tulliselvitystä. Yli 45 euron arvoiset lahjat tullataan, ja niistä kannetaan maahantuontiverot normaalisti kuten mistä tahansa verkkokauppaostoksesta.  

Lisätietoja:
tulli.fi – netistä ostaminen
Kysyttävää postilähetyksistä?
UKK nettituontipalvelusta 
Näin tullaat netissä! – video
Lahjalähetykset ulkomailta
Postin lähetysseurantapalvelu

Mediatiedote